خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان شانزدهمین دوره کتاب سال دفاع‌مقدس معرفی شدند

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۵۸۷

کتاب «رُنج» اثر محمد محمودی نورآبادی در شاخه رمان و نمایشنامه «خنکای ختم خاطره» حمیدرضا آذرنگ در شاخه نمایشنامه دفاع مقدس برگزیده شدند.

در مراسم آیین اختتامیه جایزه کتاب سال دفاع مقدس در بخش رمان و داستان کودک و نوجوان دو کتاب «رُنج» و «بچه‌های کارون» به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

سردار بهمن کارگر(رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس) در اختتامیه شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس از افتخارات ماست. اگر همه ما دست به دست هم دهیم و در راه امام و شهدا، ایثارگران و خانواده شهدا تلاش کنیم باز هم کم است. به همه عزیزان تبریک می‌گویم چرا که این مجالس مقدس است.

او گفت: باید از مقام معظم رهبری یاد بگیریم که با تمام گرفتاری‌های‌شان وقت می‌گذارند این کتاب‌ها را می‌خوانند و نظر می‌دهند، ولی ما خودمان وقت کمی می‌گذاریم. آثاری که در رابطه با دفاع مقدس بوده، کتاب‌ها و فیلم‌هایی که در رابطه با دفاع مقدس بوده همیشه از پرفروش‌ترین‌ها بوده است و این نشان می‌دهد دفاع مقدس گنج است و باید گنج‌یابی کنیم.

سردار کارگر اظهار کرد: دفاع مقدس متعلق به همه مردم است. مردم همیشه در مشکلات چه قبل از دفاع مقدس، چه بعد از دفاع مقدس و در فتنه ۸۸ حضور داشته‌اند.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: از دولت تقاضا داریم کمک کند، از وزارت ارشاد هم این تقاضا را داریم. البته ما هم با دولت و هم با مجلس هماهنگ هستیم و از رییس‌جمهور انتظار داریم کمک بیش‌تری کند.

در این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف به شرح زیر اعلام شدند:

در بخش رمان و داستان بلند کتاب «رُنج» نوشته محمد محمودی نورآبادی به عنوان رمان برگزیده معرفی و سه کتاب «هات» نوشته محمدعلی قاسمی، «درد» صادق کرمیار و «روایت‌های من» نوشته حسین شکربیگی شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش شعر و نثر ادبی هیچ اثری برگزیده نشد اما سه اثر «عاشقانه‌هایی برای دشمن» نوشته حمیدرضا شکارسری، «ناگهان از خاک» نوشته عباس باقری و «آیه‌های پرواز» نوشته اکرم کیانی شایسته تقدیر معرفی شدند.

در میان آثار رسیده به بخش داستان کودک و نوجوان رمان «بچه‌های کارون» نوشته احمد دهقان به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد و دو کتاب «هیچ کس جرأتش را نداشت» نوشته حمیدرضا شاه آبادی و «گردان قاطرچی‌ها» نوشته داوود امیریان شایسته تقدیر شناخته شدند.

در حوزه شعر کودک و نوجوان هم هیچ برگزیده‌ای معرفی نشد و تنها دو کتاب «آفرین بر باباجان» نوشته محمود گودرزی دهریزی و «مثل یک فرمانده» نوشته زهرا داوری شایسته تقدیر معرفی شدند.

در گروه ادبیات نمایشی کتاب «خنکای ختم خاطره» نوشته حمیدرضا آذرنگ، در گروه مجموعه‌های هنری جلد سوم «قابهای ماندگار» به قلم امیرعلی جوادیان و در گروه زندگینامه «چشم بیدار» نوشته جلیل امجدی برگزیده شدند.

در بخش خاطره نگاری نیز سه کتاب مشترکا به عنوان اثر برگزیده معرفی شدند؛ «دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی‌زاده، «من زنده‌ام» نوشته معصومه آباد و «روزنوشت» احمد دهقان.

در بخش گزارش و سفرنامه هیچ برگزیده‌ای معرفی نشد و تنها کتاب «سفر به روایت سرفه‌ها» شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش نامه و وصیتنامه هم هیچ برگزیده‌ای معرفی نشد و دو کتاب «بلورچی» به قلم علی اکبری و «همه حرف‌ها را نمی‌توان نوشت» نوشته کیومرثباغستانی تقدیر شدند.

در میان آثار رسیده به بخشهای نقد و پژوهش ادبی، هنری و فرهنگی به ترتیب سه کتاب «فرهنگ داستان نویسی دفاع مقدس» به قلک مهدی خادمی کولایی، «فرهنگ جامع تئا‌تر دفاع مقدس» نوشته مهدی حامد سقائیان و «نام آورد» نوشته علیرضا کمری برگزیده شدند.

در حوزه پژوهش تاریخی هم کتاب «روند جنگ ایران و عراق» نوشته حسین علایی برگزیده شد.

در حوزه مستندنگاری کودک و نوجوان برگزیده‌ای معرفی نشد و در زمینه گردآوری ادبی «اوخشامالار» نوشته عمار احمدی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

در میان آثار رسیده به بخش مرجع نگاری کتاب «دایره المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراف» به عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.

«ه‌مان لبخند همیشگی» با موضوع خاطرات شهید محمد بروجردی نوشته هادی خضری هم توانست در بخش ویژه جایزه شانزدهم کتاب سال دفاع مقدس با موضوع کردستان به عنوان اثر برگزیده معرفی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز