خبرگزاری کار ایران

اهواز پایتخت کتاب ایران شد

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۱۶۴

در جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران، شهر اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی و از شهرهای گنبدکاووس و نیشابور تقدیر شد. یزد و بوشهر نیز دو نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران بودند.

نخستین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران و نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب امروز شنبه ۲ اسفند ماه در کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این جشنواره سیدعباس صالحی؛ معاون فرهنگی وزارت ارشاد؛ با اشاره به اینکه توفیقی است که در منظر فرهیختگان حضور دارم؛ گفت: در سالی که به نام اقتصاد و فرهنگ مزین است؛ مفتخریم که این اتفاق بزرگ شکل گرفته است.

صالحی در اشاره به اهداف این طرح بیان کرد: این اتفاق فرصتی است برای گردآوری ایده‌های حوزه کتاب که تنها محدود به تهران نیست. این دو جشنواره فرصتی است که برای تجمیع ایده‌ها در حوزه کتاب.

صالحی ادامه داد: هدف دوم از برگزاری این دو جشنواره ظرفیتهای پراکنده عرصه کتاب است که باید به عنوان ظرفیتهای منطقه‌ای و استانی با هم بپیوندند تا به یک دریای بزرگ تبدیل شوند.

او در ادامه بیان کرد: هدف دیگر رقابت فعال و گرمی است بر مبنای دانایی محورهای دانایی می‌توانند فرصت رقابت سالم را پدید بیاورند تنها در ورزش نیست که از رقابت سالم سخن می‌گوییم بلکه در حوزه دانایی هم می‌توان رقابت سالم به وجود آورد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد افزود: نهادهای متکثری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این دو جشنواره همکاری کردند اعم از وزارت کشور، کمیسیون ملی یونسکو کتابخانه ملی اتحادیه ناشران و کتابفروشان، سازمان صدا و سیما، بانک آینده، ‌کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و…

او ادامه داد: علیرغم همه رسانه‌های نوظهور کتاب رسانه مانای بشری است در این اتفاق مهم دو نکته مورد توجه بود نخست اینکه ایده‌هایی از روستا‌ها و شهر‌ها می‌آیند باید برنامه محور باشند در برنامه‌هایی که در آینده مورد توجه است باید در این جشنواره می‌آمد قرار بر این بود که جشنواره‌ها به برنامه‌هایی توجه داشته باشند که قرار است در آینده تحول بوجود بیاورند.

نکته دوم این است که این ایده‌ها باید قابل رشد باشند یعنی ایده‌هایی نباشند که تنها در سر پرورانده شده باشند این ایده‌ها باید زمینی و قابل اجرا باشند ایده‌هایی که از شهر می‌آید نیاز به یک ضمانت اجرایی داشت.

صالحی ادامه داد: دوستان مختلف ما در روستا‌ها و شهر‌ها فعالانه در این حرکت مهم شرکت کردند تشکر ویژه دارم از همه روستا‌ها و شهرهایی که در این کار فرهنگی شرکت کردند.

به گفته او ده روستا به مرحله نهایی راه یافتند ۳۲ استان در این جشنواره مشارکت داشتند که ۶۴ شهر در آن حضور یافتند. ۱۹۰ طرح وارد میدان شد که رقابت گرم و فعالی را تشکیل داد.

او با بیان اینکه امروز پایان جشنواره نیست بلکه آغاز آن است؛ گفت: تمام این مجموعه روستا‌ها و شهرهایی که در این برنامه حضور پیدا کردند برنده این اتفاق هستند. در افق آینده این جشنواره را چند اتفاق خوب را شاهد خواهیم بود به این ترتیب که سه کتاب از داخل این مجموعه منتشر خواهد شد. نخستین آن ایده‌های ناظر بر کتاب و کتاب‌خوانی در روستاهاست. ایده‌هایی که برای روستا‌ها داریم به یک کتاب تبدیل خواهد شد. مشابه این کار در ۶۴ شهری که برنامه خود را دارند اجرا خواهد شد.

او ادامه داد: کتابی تهیه خواهد شد ناظر بر ایده‌های ارائه شده، ایده‌های بکری وجود دارد که کمتر بیان شده‌اند کتابچه سوم خلاصه‌ای از نکاتی است که ایده‌های کتاب و کتابخوانی را در حوزه جهانی مطرح می‌کنند. این برنامه‌ها نزدیک به اجرا شدن هستند. کتاب ایران برنامه گسترده‌ای را خواهد داشت که در آن برنامه ایده شهر‌ها بیان خواهد شد.

همچنین در این مراسم بیانیه هیات داوران پایتخت کتاب ایران قرائت شد که به شرح زیر است:

کتاب خواندن، پایه پیشرفت فرهنگی، علمی و یکی از متعالی ترین لذت های بشری است و هر فعالیتی که کتابخوانی را ترویج کند، ارجمند و شایسته تقدیر است.

طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران که برای نخستین بار در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» بنیانگذاری شده، از این رو حرکتی ارزشمند است که به راه اندازی و تقویت حرکت‌های کوچک و بزرگ ترویج کتابخوانی در سراسر کشور می انجامد.

این طرح در شهرهای کوچک همانقدر مورد استفاده قرار گرفته است که در شهرهای بزرگ. در میان شصت و سه شهری که برنامه های خود را برای داوری در این طرح ارائه کرده اند؛ هم، کلانشهرهای کشور دیده می شوند و هم شهرهای کوچک و کم جمعیت.

انتخاب مجموعه برنامه های یک شهر از میان برنامه های متنوع شهرهای مختلف که از نظر امکانات با هم متفاوتند و از نظر سابقه فرهنگی، دشوار است؛ زیرا در میان برنامه های هر شهری ایده ها و طرح‌های نوآورانه ای دیده می شود که اجرایشان به گسترش کتابخوانی کمک می کند.

هیأت داوران مقدماتی و نهایی طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران با این که ناگزیر به انتخاب از میان شهرها بودند، امیدوارند همه این شهرها برنامه هایی را که ارائه کرده اند و نیز شهرهای دیگر برنامه های شایسته خود را در سال آینده اجرا کنند. بدیهی است اجرای این برنامه ها به عنوان یکی از معیارهای دومین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران مورد توجه قرار خواهد گرفت.

پرونده ۶۳ شهر بر اساس معیارهای روشن از جمله نوآوری، تأثیرگذاری و ضمانت اجرایی، حضور چهره های محبوب و بانفوذ، مشارکت مردمی، نهادهای غیردولتی و دولتی و بهره گیری از ظرفیت های نهادهای صنعتی و اقتصادی توسط هیأت داوران مقدماتی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت شهرهای اهواز، بوشهر، تبریز، شهرکرد، قم، کاشان، کرمانشاه، گنبد کاووس، نیشابور و یزد به عنوان نامزدهای اولیه پایتخت کتاب ایران تعیین شدند.

سپس هیأت داوران نهایی متشکل از محمدرضا توکل صدیقی، محسن حاجی زین العابدینی، محمدرضا سعیدآبادی، سید رضا صالحی امیری، سید عباس صالحی، علیرضا مختارپور و احمد مسجدجامعی با بررسی روند داوری مقدماتی و پرونده شهرهای نامزد، پنج شهر را به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب، و از میان آنها دو شهر را شایسته تقدیر و یک شهر را به عنوان پایتخت کتاب ایران، انتخاب و به شرح زیر معرفی کردند.

۱ - به دلیل استفاده از ظرفیت های بومی و رویکرد مشارکت جویانه در تدوین برنامه های ویژه پایتخت کتاب ایران، لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو و لوح تقدیر معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم می شود به مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار محترم به نمایندگی مردم فرهیخته و کتاب دوست شهر شهر یزد نامزد پایتخت کتاب ایران.

۲ - به دلیل ارائه برنامه های نوآورانه، مشارکت جویانه و مردمی، استفاده از ظرفیت های بومی در تدوین برنامه های ویژه پایتخت کتاب ایران، لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو و لوح تقدیر معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم می شود به مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار محترم به نمایندگی مردم فرهیخته و کتاب دوست شهر بوشهر نامزد پایتخت کتاب ایران.

۳ - به دلیل ارائه برنامه های نوآورانه، کم هزینه و مردمی و استفاده از ظرفیت های محلی در تدوین برنامه های ویژه پایتخت کتاب ایران لوح تقدیر وزرای محترم کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو تقدیم می شود به رئیس محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار محترم به نمایندگی از مردم فرهیخته و کتاب دوست شهر گنبد کاووس نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران.

۴ - به دلیل برنامه های نوآورانه، مشارکت جویانه و منسجم و استفاده از ظرفیت های صنعتی، فرهنگی و هنری در تدوین برنامه های ویژه پایتخت کتاب ایران، لوح تقدیر وزرای محترم کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو تقدیم می شود به رئیس محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار محترم به نمایندگی از مردم فرهیخته و کتاب دوست شهر نیشابور نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران.

۵ - به دلیل ارائه برنامه های نوآورانه، مشارکت جویانه، موثر و منسجم و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، تشکل های مردمی، صنایع و مراکز ورزشی و فرهنگی لوح افتخار وزرای محترم کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو تقدیم می شود به مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار محترم به نمایندگی از مردم فرهیخته و کتاب دوست شهر اهواز پایتخت کتاب ایران.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز