خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی در جمع خبرنگاران:

مدیر حاشیه‌ نیستم / هیأت‌های نظارت بر کتاب مسیر خوبی را طی کردند

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۶۴۳

ما مدیران نظام همین که برای نظام حاشیه نسازیم؛ خیلی کار کرده‌ایم / برکناری شجاعی صائین یک اتفاق اداری بود که به جابجایی منجر شد / شجاعی صائین درباره کتاب «من این نسل» ‌ به من هشداری نداد، نه درباره کتاب نه شخص.

نشست خبری سیدعباس صالحی(معاون فرهنگی وزیر ارشاد)؛ صبح امروز(۲۷ بهمن) در سالن کوچک سینمایی ارشاد با حضور علیرضا برازش(مدیر دفتر چاپ)، علی‌اصغر سیدآبادی(مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی)، همایون امیرزاده(سرپرست اداره کتاب) و مهدی قزلی(مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صالحی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هیأت‌های نظارت بر کتاب از اردیبهشت ماه تشکیل شده‌اند و تاکنون مسیر خوبی را طی کردند. با توجه به اینکه قبلا بررسان ما آشفته بودند که فرماندهی تصمیم‌گیری در کجا قرار دارد ولی الان مرجع قانونی تصمیم‌گیری و همچنین مفاهیم، مصادیق و شبهات مشخص شده‌اند. پیش از بحثمشاوره به بزرگان باید دید قانون چه می‌گوید. در این زمینه هیات نظارت بر کتاب معرفی شد و جلسات آنها در کنار کمیته‌های تخصصی هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود و باید گفت که این یک هیأت تشریفاتی نیست.

صالحی در اشاره به سخنان رییس‌جمهور درباره ممیزی کتاب اظهار داشت: این یک نوع نگاه به دانش حقوق است که برخی از افرادی که به مقررات‌نویسی روی می‌آورند، آن را قبول دارند و معتقدند که ما نباید چندان قانون را ریز ببینیم. اما یک نگاه دیگر که رئیس‌جمهور با آن نگاه به آن توجه کردند این است که قانون‌ها را هرقدر مفصل‌تر بنویسیم راه‌های اجرایش سخت‌تر می‌شود. به هر حال این دو نگاه وجود دارد و برداشت من از صحبت‌های رئیس‌جمهور این بود که ایشان به این نگاه تقلیل گرایانه تمایل دارند و اعتقاد دارند ممیزی با این مبنا دنبال می‌شد. اما مجموعه‌ای که می‌خواهد به ممیزی عمل کند مبنایش دستورالعمل اجرایی است که قانون برای رفتن به شفاف‌سازی اداری آن را تدوین کرده است. طبعا در این صورت مسائل ریزتر می‌شود و چاره‌ای جز ریزتر شدن قوانین و مقررات وجود ندارد.

او در پاسخ به این پرسش که در صحبت‌های رئیس‌جمهور در مراسم کتاب سال مطرح شد که ممیزی باید به ناشران واگذار شود، وزارت ارشاد چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است، گفت: در جلسه هیئت نظارت بر ضوابط نشر آیین‌نامه تصویب شده و اکنون دستورالعمل اجرایی آن در حال تدوین است. طبق آیین‌نامه شرایط به گونه‌ای دیده شده است که ناشران کارگروه‌های خود را به هیئت نظارت معرفی کنند و درصورت تأیید هیئت نظارت این کارگروه‌ها می‌توانند در انتشاراتی‌ها مشغول به کار شوند.

صالحی افزود: این تفویض، تفویض مطلق نیست. کارگروه‌های بررسی باید به هیأت نظارت معرفی و هیأت آن‌ها را تأیید کنند. البته ناشران نگرانی‌هایی هم داشتند مبنی براینکه ریسک سرمایه وجود دارد اما آیین‌نامه این ملاحظات را درنظر گرفته و گام‌های اجرای آن در حال انجام است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین درباره برکناری شجاعی صائین از اداره کتاب گفت: من همان ابتدا و همین الان نگاهم به حضور افراد در مجموعه، نگاه صلاحیت‌گرا بوده است و همان زمان هم آقای شجاعی صائین با همین نگاه انتخاب شد. البته افرادی موافق نبودند و با این مسئله که از منابع انسانی کشور در دولت‌های قبل، در دولت جدید استفاده شود و معتقد به نوعی پاکسازی کامل بودند.

او در ادامه با بیان اینکه من مدیر حاشیه نیستم؛ گفت: ما مدیران نظام همین که برای نظام حاشیه نسازیم؛ خیلی کار کرده‌ایم. برکناری شجاعی صائین یک اتفاق اداری بود که به جابجایی منجر شد.

صالحی در پاسخ به سوالی مربوط به کتاب «من این نسل» ‌ اسدزاده گفت: درباره این کتاب شجاعی صائین به من هشداری نداد، نه درباره کتاب نه شخص. درباره این کتاب هم تذکری نداد. پس از ملاحظه محتوایی این کتاب ارشاد می‌تواند نظر دهد اما باید بررسی صورت گیرد.

همایون امیرزاده در پاسخ به این سوال که مسیر ممیزی چگونه است؛ گفت: اداره کتاب قائل به شخص نیست. از ابتدای امسال در حوزه صدور مجوز تا ۲۶ بهمن در مجموع ۹۷۴۵۵ مورد بود که ۳۷۲۷۷ چاپ اول و ۱۸۶۹۷ عنوان مربوط به چاپ دوم بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز