خبرگزاری کار ایران

دو کتاب انقلاب اسلامی در شیراز و شوشتر و گتوند منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۰۷۳

کتاب «انقلاب اسلامی در شوشتر و گتوند» به بررسی حوادثو رخدادهای دوران انقلاب اسلامی در دو شهر شوشتر و گتوند از شهرهای استان خوزستان می‌پردازد. «انقلاب اسلامی در شیراز» گزارش‌های سری و محرمانه‌ی ساواک در مورد فعالیت‌های مخالفان و رویدادها و وقایع شیراز آورده شده است.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در دومین روز از دهه مبارک فجر کتاب انقلاب اسلامی در شیراز را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا؛ در این اثر تلاش شده درکنار معدود کتب و بررسی‌های منتشرشده، رکن اصلی پژوهش برپایه‌ی اسناد و مدارکی استوار شود که بیشتر در سال‌های اخیر در دسترس پژوهشگران قرار گرفته‌اند. در زمینه‌ی اسناد و مدارک به اسناد و گزارش‌های دولتی در ارتباط با این تحولات می‌توان اشاره کرد که بخش اصلی آنها در قالب گزارش‌های سری و محرمانه‌ی ساواک در مورد فعالیت‌های مخالفان و رویدادها و وقایع شیراز در دوران مزبور، در مرکز اسناد انقلاب اسلامی نگهداری می‌شود. همچنین از اسناد و گزارش‌های مضبوط در مراکزی چون سازمان اسناد ملی ایران، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه، اداره‌ی کل آرشیو، موزه و اسناد ریاست‌جمهوری، مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و مؤسسه‌ی مطالعات تاریخ معاصر ایران، نیز در این بررسی استفاده شده است.

در این نوشته که از پانزده فصل تشکیل شده است، از فصل نخست تا فصل ششم علاوه بر کلیاتی درباره‌ی موقعیت طبیعی و اوضاع جغرافیایی شیراز، در مسیری گذرا به پیشینه‌ی تاریخی شیراز از آغاز تا دهه‌ی ۱۳۴۰ شمسی پرداخته شده است. در فصل هفتم، ضمن بررسی چگونگی اجرای قانون اصلاحات ارضی در فارس، شورش‌های ایلات قشقایی، سرخی، ممسنی و بویراحمد مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل هشتم: رویدادهای شیراز و جهت‌گیری علما و روحانیون در قبال درگذشت آیت‌الله بروجردی، لایحه‌ی انجمن‌های ایالتی و ولایتی، واقعه‌ی فیضیه‌ی قم و قیام مردم شیراز در ۱۵ خرداد و دستگیری علما و روحانیون مؤثر در قیام و پیامدهای آن مورد توجه قرار گرفته است.

در فصل نهم فعالیت رژیم پهلوی در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۶ بررسی شده است. برگزاری یازده دوره جشن هنر شیراز(۱۳۴۶ ۱۳۵۶)؛ برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در پاسارگاد، تخت‌جمشید و شیراز؛ تأسیس دانشگاه پهلوی در سال ۱۳۴۱ و توسعه‌ی سریع آن با توجه ویژه‌ی شاه به آن؛ فعالیت و نفوذ تشکیلات فراماسونری در شیراز، از جمله‌ی این فعالیت‌ها است.

در فصل دهم، ضمن معرفی علما و روحانیون شیراز به نقش آنان در مبارزه علیه رژیم شاه پرداخته شده است. سپس فعالیت گروه‌ها و احزاب سیاسی و جنبش دانشجویی در شیراز مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل یازدهم: پس از بررسی اوضاع سیاسی اجتماعی شیراز، واکنش‌های مردم شیراز در قبال وقایعی چون درگذشت دکتر شریعتی، درگذشت سیدمصطفی خمینی، انتشار مقاله‌ی توهین‌آمیز روزنامه‌ی اطلاعات، قیام ۱۹ دی قم و ۲۹ بهمن تبریز مورد توجه قرار گرفته است.

اوج‌گیری حرکت مردم شیراز در سال ۱۳۵۷ و وقایع و رویدادهای پیش‌آمده در جریان اعتصابات و تظاهرات و درگیری‌های به‌وجودآمده بین مردم و نیروهای نظامی و انتظامی و چگونگی پیروزی مردم در روز ۲۲ بهمن در فصل‌های دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم مورد بررسی قرار گرفته است.

سرانجام در فصل پانزدهم تحولات سیاسی اجتماعی شیراز در سال‌های اولیه‌ی پیروزی انقلاب مورد مطالعه قرار گرفته است. مهم‌ترین این رویدادها شامل: بازگشایی سازمان‌ها و ادارات دولتی و انتصابات جدید؛ تشکیل نهادهای انقلابی در شیراز؛ دستگیری و محاکمه‌ی مقامات امنیتی و نظامی سابق؛ برگزاری همه‌پرسی و انتخابات خبرگان قانون اساسی، ریاست¬جمهوری و مجلس شورای اسلامی؛ و فعالیت و درگیری جریان‌های سیاسی و رویدادهای شیراز پس از برکناری بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری و در دوران ریاست جمهوری شهید رجایی می‌باشد.

این اثر در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و ۱۲۰۰ صفحه و به قیمت ۴۵۰.۰۰۰ ریال روانه بازار نشر شده است.

کتاب «انقلاب اسلامی در شوشتر و گتوند» منتشر شد.

این اثر به بررسی حوادثو رخدادهای دوران انقلاب اسلامی در دو شهر شوشتر و گتوند از شهرهای استان خوزستان میپردازد. این دو شهر به دلیل داشتن ارتباطات گسترده با شهرهای همجوار خود مثل دزفول و بهویژه اهواز، از حوادثدو شهر یادشده، در کنار جریانات کلی کشور دردوران انقلاب اسلامی تأثیر پذیرفته است. همانند بسیاری از شهرهای ایران تحولات این منطقه پس از درگذشت آیتالله بروجردی و با آغاز نهضت روحانیون به رهبری امام خمینی(ره) آغاز گردید. به سبب ویژگیهای مذهبی این مناطق و حضور چند تن از روحانیون مانند آیتالله سیدمحمدحسن آلطیب و آیتالله سیدمحمد جزایری و نیز مسافرت مردم این شهرها به اهواز، قم، مشهد و تهران، مردم در جریان کلی روند نهضت اسلامی قرار گرفته و با امام خمینی(ره) آشنا شدند و با نهضت اسلامی همراهی کردند.

در این پژوهش با بیش از ۳۰۰ نفر گفتگو و مصاحبه صورت گرفته است و همچنین تلاش گردیده تا از بایگانیِ مراکز اسنادی و بایگانی برخی دستگاههای دولتی واسناد شخصی افراد نیز استفاده گردد، هرچند این کار با سختیها ومشکلاتی نیز همراه بوده است. نتیجهی این تلاشها وجستجوها و فعالیتها مجموعهای از دادهها و اطلاعات بود که براساس آنها برای این پژوهش دوازده فصل به شرح زیر طراحی گردید.

فصل اول: در این فصل اطلاعات جامعی از وضعیت جغرافیایی سیاسی و اجتماعی این دو شهرستان آورده شده است تا خواننده بتواند در ذهن خود تصویرکلی از این موارد داشته باشد.

فصل دوم: در فصل دوم به حوادثی که از انقلاب مشروطه تا آغاز دههی چهل در کشور رخ داده پرداخته شده است و نهایتاً بازتاب و نقش عوامل سیاسی و اجتماعی این شهرستانها مورد بررسی قرارگرفته است.

فصل سوم: در این فصل که همزمان با آغاز نهضت اسلامی میباشد، حوادثو رخدادهای تأثیرگذار در منطقه بررسی شده است.

فصل چهارم: در این فصل با توجه به وجود شعبههایی از احزاب در منطقه، تلاش گردید در حد مقدورات اطلاعاتی از فعالیت احزاب در دورهی نهضت اسلامی ارائه گردد.

فصل پنجم: در این فصل نمایی کلی از اقدامات حکومت پهلوی در این منطقه در اختیار خوانندگان قرارگرفته است تا بتوانند ضمن درک شرایط آن زمان با دلایل نارضایتی ملت آشنا شوند.

فصل ششم: در این فصل فضای سالهای نخستین دههی پنجاه ترسیم شده است، اینکه چه رخدادهایی باعثشدفضای فرهنگی و سیاسی جامعه مهیای شرایط انقلابی شود.

فصل هفتم: در این فصل حوادثو رویدادهای مهم سال ۱۳۵۶ مورد مداقه قرار گرفته است؛ حوادثی که بازتاب تأثیرگذاری در این دو شهرداشت.

فصل هشتم: دراین فصل به بررسی حوادثمهمی پرداخته شده که متعاقب حوادثسال ۱۳۵۶ در کشور و در این دو شهر به وجود آمدو موجب شد که در پاییز سال ۱۳۵۷ رژیم دیگر نتواند بر اوضاع تسلط کاملی داشته باشد.

فصل نهم: در فصل نهم به بررسی چگونگی شکلگیری گروههایی پرداخته شده است که شیوهی مبارزه با رژیم شاه را غیر از مبارزهی سیاسی و فرهنگی میدانستند و تلاش مینمودند از طریق آسیبزدن به مراکز قدرت رژیم و عوامل سرکوب، پایههای حکومت پهلوی را متزلزل نمایند.

فصل دهم: در روند مبارزهی مکتبی و حوادثبهوجودآمده از قِبَل آن، شخصیتها و افرادی نقش محوری و مهمی داشتهاندکه در این فصل به بررسی زندگی، نقش و پایگاه اجتماعی آنها پرداخته شده است.

فصل یازدهم: در هر مبارزه بهویژه از نوع اسلامی برخی مراکز و کانونهایی وجود دارند که پایگاه تجمع و مرکز شکلگیری و تصمیمسازی میباشد که میتوان از محلهها، مدارس، مساجد و منازل نام برد، لذا در این فصل به شناسایی این مراکز پرداخته شده است.

فصل دوازدهم: در این فصل به بررسی شکلگیرینهادهای انقلابی پرداخته شده که بلافاصله پس از پیروزی انقلاب تشکیل شدند تا بتوانند به توقعات و خواستههای مردم پاسخ دهند. همچنین در این فصل به موانع و مشکلات پس از پیروزی نیز پرداخته شده است.

این اثر در شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و ۴۰۸ صفحه و به قیمت ۱۳۰.۰۰۰ ریال روانه بازار نشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز