خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نمایشگاه «یاد یار مهربان» مطرح شد:

مردم کتاب نمی‌خوانند

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۹۴۲

در ایران ۹۵ درصد هزینه تولید کتاب و ۵درصد هزینه ترویج آن است. این بدان معناست که محصول فرهنگی خود را در سطل زباله می‌اندازیم.

تولید بدون توجه به توزیع و مصرف منجر به یک هرج و مرج می‌شود. نمی‌توانیم از طریق افزایش ناشر مسئله کتاب را حل کنیم. تولید خوب موثر است اما وقتی ترویج، توزیع و افزایش تقاضا وجود نداشته باشد؛ تولید هم بر باد رفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه کتاب و نوشت‌افزار کودک و نوجوان با عنوان «یاد یار مهربان» امروز(۲۹ دی ماه) در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

این نمایشگاه از دوم بهمن ماه به مدت یک هفته از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر در بوستان گفتگو آغاز می‌شود.

در این نشست؛ سیدمجید حسینی(مدیرعامل نشر شهر و رئیس نمایشگاه یاد یار مهربان) با بیان اینکه در حوزه کتاب و توسعه کتابخوانی باید بیشتر فعالیت شود؛ گفت: تولید، توزیع، ترویج و افزایش تقاضای مصرف اگر در کشور به خوبی انجام نگیرد دچار مشکل می‌شویم. در سال ۶۰هزار عنوان کتاب تولید می‌کنیم و ۴۵۰۰ ناشر فعال داریم و سیزده هزار ناشر غیرفعال. با این وجود معدل تیراژ ما هفتصد نسخه است یعنی ۶۰هزار عنوان کتاب تولید می‌کنیم که این عناوین به اندازه یک کشوری است که ۵هزارعنوان تولید کتاب دارد.

مدیرعامل نشر شهر افزود: در بخش ترویج بدترین وضع ممکن را داریم. برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب به معنای ترویج نیست. در یکی از کشورهای آمریکای شمالی هزینه تمام‌شده یک کتاب اینگونه است که ۳۰درصد هزینه تولید و ۷۰درصد هزینه ترویج آن است اما در ایران ۹۵ درصد هزینه تولید داریم و ۵درصد هزینه ترویج. این به این معناست که محصول خود را در سطل زباله می‌اندازیم.

حسینی با بیان اینکه ما در بخش ترویج ضعیف‌ترین حلقه کتاب را داریم؛ گفت: از همه مهم‌تر تقاضاست. در این شک ندارم که هر سه بخش دیگر تحت تأثیر تقاضاست؛ تقاضا یعنی مردم محصول را بخواهند. هرچقدر هم که در بخش تولید و توزیع مشکل داشته باشیم اگر مردم بخواهند آن محصول حتماً فروش خواهد رفت. مثال بارز آن لوازم آرایشی است. در حال حاضر شاید تعداد کتابفروشی‌های خوب و معقول ۱۰۰ باشد اما تعداد لوازم آرایشی فروشی‌ها ۸۹۰۰ است. دور مالی کتاب در ایران سالانه ۸۰۰میلیارد تومان است درحالیکه دور مالی لوازم آرایش سالانه ۲۰هزار میلیارد تومان است. نظر به اینکه تولیدات لوازم آرایشی به شدت بی‌کیفیت است.

رییس نمایشگاه «یاد یار مهربان» ادامه داد: این سلسله محصولات، سلسله کلاس‌های اجتماعی تولید می‌کند در حالی که کتاب، کلاس اجتماعی تولید نمی‌کند و سود اجتماعی برای کسی ندارد. در دانشگاه‌ها چندان مهم نیست که کسی پرفروش‌ترین کتاب‌ها را هم نخوانده باشد اما اگر به موسیقی پاشایی گوش نکرده باشد بی‌کلاس تلقی می‌شود. برای مطالعه، شان و سود اجتماعی نداریم. کتاب باید سود اجتماعی، سود طبقاتی و شان اجتماعی ایجاد کند. کتاب باید تقاضای مادی و متریال تولید کند.

حسینی با اشاره به اینکه مردم بسیار معقول خرید می‌کنند؛ گفت: مردم چیزی که برایشان سود داشته باشد؛ استفاده می‌کنند. اگر فیلم دیدن شان اجتماعی داشته باشد می‌بینند در غیر اینصورت نگاه نمی‌کنند. ما باید بدانیم هر کاری که می‌کنیم باید در راستای تولید و تقاضا باشد. نمایشگاه یاد یار مهربان با استراتژی پیش می‌رود که تقاضا را افزایش دهد و این کار بدون دست به دست هم دادن همه مراکز فرهنگی و رسانه‌ها اتفاق نخواهد افتاد. ما نیاز به شناخت وضعیت کتاب داریم.

او با بیان اینکه مردم کتاب نمی‌خوانند؛ افزود: ما جزو کشورهایی نیستیم که کتابفروشی کم داشته باشند اما متاسفانه مناطقی در تهران وجود دارد که بالای یک میلیون جمعیت دارند و در این محله‌ها هیچ کتابفروشی مؤثری وجود ندارد. امکانات توزیعی مبتنی بر امکانات مردم نیست، مردم اگر امکان خرید کتاب داشته باشند هم جایی ندارند که کتاب را نگهداری کنند. ۶۰ درصد خانه‌های تهران زیر صد متر است.

مدیرعامل نمایشگاه «یاد یار مهربان» در اشاره به این نمایشگاه گفت: امسال ۲۳درصد افزایش قیمت کتاب‌ها را شاهد هستیم. وزارت ارشاد قول داده که ۷۵۰میلیون به نمایشگاه کمک کند که با این کمک ما امسال با افت قیمت خرید مدارس مواجه نخواهیم بود. باید بتوانیم کاری کنیم که قدرت خرید مدارس افت نکند، همچنین ۲۰درصد تخفیف عمومی وجود خواهد داشت.

حسینی با بیان اینکه امسال ۴۴۲ ناشر با نمایشگاه همکاری می‌کنند؛ افزود: استراتژی نمایشگاه عمومی‌سازی است. تلاش داریم نمایشگاه را به سمتی ببریم که مردم برای خرید کتاب خوب به این نمایشگاه اعتماد کنند. میانگین قیمت کتاب‌ها ۹۱۵۰تومان است. همچنین ۳ میلیارد بن لوازم التحریر در مناطق محروم توزیع کردیم که مردم از این مناطق بتوانند راحت‌تر خرید کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز