خبرگزاری کار ایران

علی ربیعی:

اصرار کردم صد در صد سهام انتشارات علمی و فرهنگی را بخرند

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۱۴۳

دو فقر فرهنگی و اخلاقی را در جامعه‌مان ندیده‌ایم و با افول کتابخوانی این امر رو به فزونی است / اصرار کردم که صد در صد سهام انتشارات علمی و فرهنگی را بخرند چون ارزش و اهمیت این کار را می‌دانستم.

شصتمین سالگرد تأسیس انتشارات علمی و فرهنگی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و جمعی از نویسندگان، مترجمان و فعالان فرهنگی برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ علی ربیعی؛ نویسندگان، ویراستاران و مترجمان را بخشی از حافظه جمعی کشور دانست و گفت: من به عنوان یک خدمتگزار در دولت تدبیر و امید عرض ادب دولت را خدمت شما تقدیم می کنم. دست شما را به گرمی می فشارم و امیدوارم امشب در ۶۰ سالگی انتشاراتی که متعلق به خود شماست این قدردانی را از سوی دولت بپذیرید.

وی با اشاره به جمله کینز مبنی بر اینکه سیاستمداران رفتنی هستند و فرهنگ‌سازان ماندگارند، تاکید کرد: شما در این سرزمین ماندنی هستید و اگر امروز ما به درستی کار کنیم، بخشی از آموزه‌های بین نسلی ما ماندگار می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز در جامعه علاوه بر فقرهای اقتصادی معمول در زمینه‌های آموزشی، درمان، مسکن و… فقر مهمی وجود دارد، گفت: دو فقر فرهنگی و اخلاقی را در جامعه‌مان ندیده‌ایم و با افول کتابخوانی این امر رو به فزونی است.

ربیعی در ادامه با تاکید بر تاثیرگذاری متقابل حوزه اجتماعی و فرهنگی بر یکدیگر یادآور شد: اصرار کردم که صد در صد سهام انتشارات علمی و فرهنگی را بخرند چون ارزش و اهمیت این کار را می‌دانستم.

او؛ انتشارات علمی و فرهنگی را به مثابه سیاست‌ساز فرهنگی در ۶۰ سال گذشته دانست و بیان کرد: انتظار داریم آن را از سیاست‌زدگی دور کنیم و فرهنگ به مثابه فرهنگ را بر آن حاکم کنیم. انتشارات باید مرکز گفت و گوی اندیشمندان و پیشبرنده فرهنگ گفتگو شود.

ربیعی افزود: آنچه جامعه از آن رنج می‌برد؛ فقدان گفتگوست. حتی مهمترین نهاد یعنی نهاد خانواده نیز از آن محروم است. انتشارات به مثابه حامی اقتصادی اندیشه ‌رزان باید عمل کند. همیشه اندیشه‌ورزان در بدترین شرایط مالی به سر برده‌اند و باید صدای آنها را شنید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه انتشارات علمی و فرهنگی واسطه گفتگوی حاکمیت و اندیشه‌ورزان باید باشد، گفت: این موسسه باید گوش شنوای حاکمیت باشد و تداوم در آن باید به سنت تبدیل شود.

وی؛ مشکل ایران را نبود تداوم تاریخی در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: موسسه انتشارات علمی و فرهنگی می‌تواند این مشکل را برطرف کند و بین نسل‌های مختلف رابطه برقرار کند.

ربیعی؛ این موسسه را معیارگذار در حوزه تألیف و ترجمه خواند و بیان کرد: زمانی که انتشارات علمی و فرهنگی کتاب‌های اندیشمندان بزرگ را منتشر کرد استانداردسازی پدید آمد و اکنون نیز باید در زمینه چاپ معیار شود. به علاوه، در انتشارات در زمینه بازاریابی نقطه ضعفی داریم که برای آن نیز باید استانداردسازی تعریف کنیم.

وی با اشاره به کاهش مطالعه و رواج رسانه‌هایی چون تلویزیون تاکید کرد: این مشکل در کشورهای در حال توسعه وجود دارد. تلویزیون دیدن رایج شده است اما هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد. نسلی که تلویزیون دیده‌اند و نسلی که کتاب خوانده‌اند دو نسل کاملاً متفاوت هستند. کتاب موجب انباشت تجربه است.

عضو کابینه دولت؛ با اشاره به تجربه موفق انتشارات علمی و فرهنگی خاطرنشان کرد: مساله مهم در حوزه نشر این است که بتوانیم فعالیت‌های انجمنی را سازمان دهیم و امیدوارم همانگونه که این موسسه در گذر زمان سرافراز ایستاده است بماند و از همه شما درخواست دارم تا برای حفظ این خانه خود با تمام توان تلاش کنید.

در ادامه، سیدتقی نوربخش(مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی) گفت: وجه تمایز سازمان تأمین اجتماعی با دیگر بیمه‌های تجاری این است که تأمین اجتماعی یک سازمان اقتصادی است و نیمی از کشور را تحت پوشش خود دارد. این سازمان پنج میلیون مستمری بگیر دارد و بر زندگی بیش از ۳۹ میلیون نفر از شهروندان کشور تاثیرگذار است. این سازمان با این وسعت نمی‌تواند تنها به مسائل بیمه‌ای کشور محدود شود و رسالت مهمی در امر فرهنگسازی نیز برعهده دارد.

سیدتقی نوربخش افزود: سازمان تأمین اجتماعی دارای سرمایه بزرگ اجتماعی است که می‌تواند به عنوان یک سرمایه پایدار به حساب آید.

وی با تاکید بر رسالت سازمان تأمین اجتماعی در مقوله فرهنگسازی عمومی؛ بیان کرد: وقتی در ۱۵ سال قبل، موسسه انتشارات علمی و فرهنگی به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد؛ سازمان با آغوش باز این موسسه را پذیرفت و در این مدت تمام تلاش خود را انجام داده است تا این موسسه را گسترش دهد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تاثیر موسسه انتشاراتی علمی و فرهنگی بر فرهنگ جامعه را قابل توجه دانست و افزود: این سازمان به دلیل رسالت فرهنگی خود سعی بر این دارد تا پشتیبان مناسبی برای این موسسه باشد تا بتواند کمکی به شرکای خودش که همان افراد تحت پوشش سازمان هستند؛ کرده باشد.

مسعود کوثری(مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی) نیز از هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برای حمایتهای خود از این انتشارات قدردانی کرد و گفت: ۶۰ سالگی دوره پختگی است و پختگی انتشارات رهین زحمات بسیاری از اهل فرهنگ است؛ کسانی که عده ای از آنها رفتند، تعدادی هستند اما در جمع ما حاضر نیستند و عده دیگر از این بزرگواران امشب در بین ما حضور دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران این گردهمایی را دوستانه خواند و با بیان اینکه موسسه متعلق به هیچ کس نیست، یادآور شد: موسسه متعلق به همه، نظام جمهوری اسلامی و مردم است و امیدوارم همه بتوانیم در ارتقا آن کوشا باشیم. افتخار ما تنها به تخت جمشید نیست بلکه می‌تواند به انتشاراتی باشد که ۶۰ سال سابقه کتابت دارد.

در پایان این مراسم از احمد سمیعی گیلانی(محقق و مترجم)، عزت الله فولادوند(نویسنده و مترجم)، هادی عالم زاده(نویسنده و محقق)، سیروس پرهام(محقق و پژوهشگر)، بهاءالدین خرمشاهی(قرآن پژوه، حافظ پژوه و شاعر)، حجت الاسلام محمدباقر حجتی(نویسنده و محقق قرآن) و حسین نسترن پور با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد.

همچنین از سه کتاب تازه منتشر شده انتشارات علمی و فرهنگی به نام‌های «تخت جمشید»، «هند باستان» و «بررسی تاریخ» در دو جلد رونمایی شد.

کامران فانی، هرمز همایون‌پور، اسماعیل سعادت، مرتضی مردی‌ها، احمدرضا درویش، عبدالحسین آذرنگ و علی موسوی گرمارودی نیز از میهمانان مراسم بودند.

انتشارات علمی و فرهنگی در سال ۱۳۳۳، با هدف گنجاندن بهترین آثار برگرفته از ذوق و اندیشه بشری در اختیار دوستداران کتاب تأسیس شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز