خبرگزاری کار ایران

مهدی فیاضی‌کیا:

محافظه کار شدن نویسنده و ناشر یعنی افزایش روایت‌های ناقص و فاقد جذابیت

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۲۵۵

داستان اساسا در یک بستر کنش و واکنش با خلق اوج و فرودهای متعدد خلق می‌شود. وقتی نویسنده به دلیل دست‌وپاگیر بودن ممیزی مجبور می‌شود عملا بخشی از این کنش‌ها و اتفاقات را حذف کند طبعا بار گفتمانی و پراخت داستان ضعیف می‌شود.

مهدی فیاضی‌کیا(نویسنده) از نگارش رمانی درباره‌ی جنگ خبر داد.

او در رابطه با جدیدترین اثر داستانی‌اش به خبرنگار ایلنا گفت: داستانی که درحال نگارش آن هستم تحت عنوان «زمان‌پریش» و توسط نشر شهرستان ادب منتشر خواهد شد. «زمان‌پریش» به طور کلی داستان فردی است که بنا بر اعتقاداتش در جنگ شرکت کرده و حالا به کندو‌کاو در جهان‌بینی و اعتقاداتش می‌پردازد. داستان در سه فصل مجزا که بازه‌های زمانی گذشته، حال و آینده اتفاق می‌افتد و در هرکدام از این برهه‌های زمانی اعتقادات و نگر‌ش‌های این شخص تحلیل می‌شود و مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

این نویسنده که درحال حاضر داستان بلند «یک گزارش شتاب‌زده» را آماده‌ی انتشار دارد درباره‌ی این داستان نیز بیان کرد: این داستان هم یک روایت از زندگی معاصر به شیوه‌ی کندو‌کاو در گذشته و حال شخصیت اصلی داستان است.

فیاضی همچنین درباره‌ی وضعیت صدور مجوز و ممیزی در دوره‌ی جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: یک سری تغییرات نسبی و ملایمی صورت گرفته و ظاهرا اوضاع کمی بهتر شده اما نگاه‌های سخت‌گیرانه و اعمال ممیزی‌های تند‌وتیز کماکان به چشم می‌خورد. به عنوان مثال کتاب «فرزندان آدم» که برشی تاریخی از دوران‌های صفویه و قاجار آمیخته با تخیل‌های داستانی بود در سال ۹۰ توسط نشر روزنه برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد وقت رفت اما بدون خوردن اصلاحیه‌ای مستقیما غیرقابل چاپ تشخصیص داده شد و در دوره‌ی جدید وزارت ارشاد هم تاکنون جواب دلگرم کننده‌ای مبنی بر رفع مشکل این کتاب به ناشر داده نشده است.

خالق داستان «مردگان» ادامه داد: در دوره‌ی تاریخی معاصر ناامیدی و یاس به دلیل بروز دو جنگ جهانی تشدید شده و در ایران چنین محدودیت‌هایی و اعمال سانسور سلیقه‌ای همپای مشکلات اقتصادی و معیشتی فضا را برای نویسندگان تنگ‌تر کرده است. همین مسائل نتیجه‌ی ناخوشایندی در برآیند و خروجی ادبیات و داستان کشور داشته است. داستان اساسا در یک بستر کنش و واکنش با خلق اوج و فرودهای متعدد خلق می‌شود. وقتی نویسنده به دلیل دست‌وپاگیر بودن ممیزی مجبور می‌شود عملا بخشی از این کنش‌ها و اتفاقات را حذف کند طبعا بار گفتمانی و پراخت داستان ضعیف می‌شود. درواقع محافظه کار شدن نویسنده و ناشر یعنی افزایش روایت‌های ناقص و فاقد جذابیت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز