خبرگزاری کار ایران

نزول چشم‌گیر در قیمت کاغذ

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۲۵۵

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا اعتقاد دارد با پایین آمدن قیمت دلار و ارز شاهد کاهش قیمت در بازار کاغذ هستیم. کاغذ و مقوا هم به مقدار کافی در بازار وجود دارد. بخشی از این سیر نزولی قیمت‌ها به راکد و ساکن بودن بازار برمی‌گردد.

قیمت‌ کاغذ که تا همین چند وقت پیش سیر صعودی داشت و از بندی ۱۹هزار تومان به ۴۴هزار تومان رسیده بود با ثبات گرفتن قیمت دلار و ارز رو به کاهش گذاشت و درحال حاضر با یک نزول چشم‌گیر در قیمت این کالای اساسی صنعت نشر مواجه هستیم. بسیاری از فعالان و دست‌اندرکاران این کاهش قیمت را ناشی از سکته‌ی بازار کاغذ و عدم سوددهی این بازار می‌دانند.

حسین میرباقری(رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره‌ی وضعیت امروز بازار کاغد گفت: اوضاع بازار و قیمت‌ها درحال حاضر خوب است و با پایین آمدن قیمت دلار و ارز شاهد کاهش قیمت در بازار کاغذ هستیم. کاغذ و مقوا هم به مقدار کافی در بازار وجود دارد. بخشی از این سیر نزولی قیمت‌ها به راکد و ساکن بودن بازار برمی‌گردد. البته کاغذ یک کالای مصرفی اساسی در صنایع مختلف، به ویژه صنعت نشر است و بعداز مدتی بازار آن از رکود خارج خواهد شد.

او در ادامه افزود: اساسا کاغذ یکی از کالاهایی است که قسمت اعظم آن از طریق واردات تامین می‌شود و قیمت ارز و دلار تاثیری مستقیم بر قیمت ارائه‌ی آن دارد. زمانی که قیمت دلار بالا می‌رود به صورت اتوماتیک بازار کاغذ هم با افزایش قیمت روبرو می‌شود. اگر بنا باشد این نوسانات قیمت در بازار کاغد به کمترین مقدار برسد؛ باید فکری به حال تولید داخلی بشود. درحال حاضر تولید کاغذ در کشور هم از نظر تعداد و کمیت کافی نیست و هم متاسفانه کاغذهای تولیدی کیفیت و استانداردهای لازم را هم ندارند.

این گفته‌ی میرباقری یعنی تولیدات کارخانه‌های داخل کشور که می‌توانست به نوعی با افزایش قیمت ها مقابله کند به دلیل اینکه برخی از این کارخانه‌ها که مدتی کمی از تاسیس آنها گذشته و در اوایل شروع به کار کاغذ مرغوب تولید و در بازار عرضه کردند و در برهه‌های زمانی بعدی کیفیت کاغذ تولیدی را پایین آوردند؛ نتوانست جوابگوی مصرف کننده داخلی از نظر کیفیت باشد و در حال حاضر هم نخواهد توانست تاثیری بر جلوگیری از افزایش قیمت‌ها بگذارد و کشور عملا نیازمند واردات کاغذ با کیفیت مطلوب است.

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا سپس در پاسخ به این سوال که علی‌رغم آسیب‌هایی که این حجم از واردات کاغذ بر صنایع وابسته و قیمت کاغذ تحمیل می‌کند، چرا تاکنون نتوانسته‌ایم واردات کاغذ را کاهش بدهیم و با دست‌کم کیفت همین میزان تولید را بهبود بخشیم، گفت: ما از نظر زیرساختی و از لحاظ محیط‌زیستی در مضیقه هستیم. جنگل و منابع طبیعی که به نوعی ماده اولیه‌ی کاغذ را فراهم می‌کند، در ایران کم است پس عملا مجبوریم که بخش اصلی نیاز کاغذ کشور را از طریق واردات فراهم کنیم که آن هم درگیر قیمت‌های ارز و دلار می‌شود. در هر صورت باید توجه داشت هزینه‌هایی که واردات به بازار وارد می‌کند مطمئنا بهتر از نابودی جنگل‌ها و منابع طبیعی برای تولید کاغد داخلی است.

میرباقری همچنین با اشاره به حضور صنف کاغذ و مقوا بیست‌ویکمین نمایشگاه چاپ و صنایع وابسته گفت: خوشبختانه نمایشگاه امسال راضی کننده بود و منتظر به ثمر رسیدن فعالیت‌هایی که در این نمایشگاه صورت گرفته هستیم. در طول مدت برگزاری نمایشگاه سعی کردیم تا پاسخ‌ و اطلاعاتی را در اختیار دوستانی که سوالاتی در حوزه‌ی نحوه‌ی عضویت و… داشتند، قرار بدهیم.

آیا می‌توان با اعمال سیاست‌های خاصی در بازار مانع از افزایش قیمت کاغذ و مقوا در داخل کشور شد؟ آیا کاهش تحریم‌ها و به ثمر نشستن مذاکرات ایران و ۵ + ۱ می‌تواند تاثیر چشمگیری در ثبات قیمت کاغذ و برگشت قیمت‌ها به قبل از زمان اوج‌گیری دلبر کاغذی صنعت نشر داشته‌باشد؟ میرباقری در این رابطه اظهار داشت: باوجود تکان‌هایی که در نتیجه‌ی توافق موقت صورت گرفته هنوز تغییر و تحول اساسی در قیمت‌ها رخ نداده است. البته می‌توان امیدوار بود که با برداشته شدت کامل تحریم‌ها و ثبات در بازار ارز قیمت کاغذ هم به یک آرامش دلپذیر برسد. البته نباید فراموش کرد که وضع بازار کاغذ مانند بازار طلا گاه گاهی دچار نوسانات می‌شود و کاهش یا افزایش قیمت‌ها در آن بازه‌های زمانی به هیچ وجه منطقی و پایدار نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز