خبرگزاری کار ایران

مدیران ارشاد شهرستان‌ها از انتخاب پایتخت کتاب ایران می‌گویند؛

شهرهای کوچک حرف‌های بزرگ برای گفتن دارند

کد خبر : ۲۳۵۲۴۶

این روزها مسئولان شهرها و استان‌های مختلف در تلاش‌اند تا بهترین و خلاقانه‌ترین طرح‌ها و فعالیت‌های خود را در حوزه کتاب و کتابخوانی در این جشنواره به رقابت بگذارند.

طرح «انتخاب پایتخت کتاب ایران» به گفته مسئولان فرهنگی در قدم اول قرار است به توسعه و رونق کتابخوانی در ایران کمک کند و در کنار آن نیز مسیر ایران را برای معرفی شهری به عنوان پایتخت جهانی کتاب هموار سازد. به همین خاطر این روزها مسئولان شهرها و استان‌های مختلف در تلاش‌اند تا بهترین و خلاقانه‌ترین طرح‌ها و فعالیت‌های خود را در حوزه کتاب و کتابخوانی در این جشنواره به رقابت بگذارند.

به گزارش ایلنا، در این میان گاه شوق فراوانی هم درمیان مسئولان برای انتخاب شهرشان به عنوان پایتخت کتاب ایران دیده می‌شود. عباس کرخی، مدیرکل ارشاد نیشابور با اشاره به پیشینه فرهنگی این شهر به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌گوید: سال گذشته در حوزه‌هایی مثل آموزش و پرورش، زنان و کودکان فعالیت‌های فرهنگی بسیاری انجام دادیم که فکر می‌کنم تا نود درصد ما را به ‌گزینه اصلی پایتخت کتاب ایران نزدیک می‌کند، اگرچه هرانتخابی از سوی داوران مورد احترام ما خواهد بود.

وی همچنین درخصوص امکان رقابت شهرهای کوچک با شهرهای بزرگتر که از امکانات فرهنگی بیشتری برخوردارند، می‌افزاید: طرح انتخاب «پایتخت کتاب ایران» یک طرح سخت‌افزاری و یا نرم‌افزاری نیست، بلکه براساس طرح‌ها و برنامه‌های هرشهر و به نسبت امکانات همان شهر داوری صورت می‌گیرد. دراین زمینه البته پیشینه فرهنگی آن شهر هم مورد نظر است که از این لحاظ نیشابور در جایگاه خوبی قرار دارد.

کرخی با اشاره به حضور گسترده بسیاری از نهادها و سازمان‌های فرهنگی نیشابور در این طرح، جشنواره پایتخت کتاب ایران را فرصتی برای افزایش سرانه مطالعه در کشور می‌داند و می‌گوید: اگرچه فکر می‌کنم نیشابور در این عرصه حرف زیادی برای گفتن دارد، اما خیلی به برنده شدن فکر نمی‌کنیم، بلکه مهم اجرای پرشور این جشنواره است.

در این زمینه همچنین محمد داورزنی، مدیرکل ارشاد گنبد کاووس طرح‌های ارایه شده از این شهر را نمونه خوبی برای الگوبرداری سایر شهرها می‌داند و تصریح می‌کند: طرح‌هایی که ما ارایه دادیم طرح‌هایی ساده اما کمتر اجرا شده‌ای هستند که می‌توانند نمونه خوبی برای شهرهای دیگر باشند. مثلا اجرای یکی از همین طرح‌ها در هفته کتاب شور و شوقی در شهر ایجاد کرد که باعثشد برای مدتی کتاب به موضوع روز اهالی این شهر بدل شود.

وی با اشاره به اینکه گنبدکاووس به شهر هزار دانشمند معروف است و کتاب ارزشمند «قابوسنامه» امیرعنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندربن قابوس در همین شهر نوشته شده، توجه به ظرفیت شهرها درارایه طرح و برنامه را از ویژگی‌های طرح انتخاب «پایتخت کتاب ایران» می‌داند و می‌افزاید: یک طرح خوب حتی می‌تواند در یک روستا اجرا بشود، به همین خاطر نباید نگاه کلانشهری به این جشنواره داشته باشیم.

داورزنی هم الگوبرداری شهرها از طرح‌های فرهنگی موفق دیگر شهرهای شرکت کننده در این رقابت را یکی از مزایای جشنواره «پایتخت کتاب ایران» می‌داند و می‌گوید: این رقابت باعثشده است که مسئولان فرهنگی و شهرداری‌های هر شهر به تکاپو بیفتند و رغبت بیشتری برای کار داشته باشند.

محسن امیری، مدیرکل ارشاد شاهرود نیز با اشاره به برخی ویژگی‌های جغرافیایی، مذهبی و عرفانی این شهر، دارا بودن ۶-۷ دانشگاه و ۱۸ هزار دانشجو و همچنین رونق فعالیت‌های فرهنگی و نمایشگاهی در حوزه کتاب و نشریات را از نشانه‌های ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در این شهر می‌داند و می‌گوید: همکاری همه دستگاه‌های این شهر از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه و شهرداری در فعالیت‌های فرهنگی از ویژگی‌های منحصربه فرد این شهرستان به شمار می‌آید.

وی همچنین درخصوص رقابت شهرهای کوچک و بزرگ در این جشنواره می‌افزاید: شهرستان‌های کوچک به خاطر نیازمندی‌هایشان در زمینه‌های فرهنگی، عطش بیشتری برای این فعالیت‌ها دارند. این درحالی است که در شهرهای بزرگ به دلیل تنوع امکانات و فضا، این میزان علاقه‌مندی و تشنگی وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز