خبرگزاری کار ایران

مهدی فیاضی‌کیا:

کتاب در شبکه‌های اجتماعی موفق نیست

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۶۹۴

در ترجمه با صحنه‌هایی در کتاب روبه رو می‌شویم که اگر در کار تألیفی باشد؛ هرگز اجازه چاپ نمی‌گیرد / رمان و داستان جدا از پیام‌هایی که منتقل می‌کنند؛ می‌توانند یک سرگرمی ساده و نظارت شده باشند.

مهدی فیاضی‌کیا‌، نویسنده کتاب «مردگان» که از سوی نشر ققنوس منتشر شده است، از آثار جدیدش می‌گوید.

وی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ اظهار داشت: کاری نزد نشر نیماژ دارم به اسم «یک گزارش شتاب‌زده» که در فضای سیال ذهن در دوران معاصر اتفاق می‌افتد. همچنین «شروغ» نام اثری است که نزد انتشارات نگاه است و یک کار تاریخی است. در واقع بدنه‌ی اصلی کار در دوره‌ی تیمور اتفاق می‌افتد اما زبان زبان روز است و نیز کاری نزد شهرستان ادب است که موضوع آن جنگ و فضای آن است.

فیاضی کیا با اشاره به اثر دیگرش «کتاب فرزندان آدم» اظهار داشت: متأسفانه این اثر هم در دولت قبل و هم در این دولت غیرقابل چاپ اعلام شده. بدون هیچ اصلاحیه‌ای! فکر می‌کنم ممیزی مشکل بزرگی است که نویسندگان با آن دست به گریبان هستند و درنهایت کاری که منتشر می‌شود کار پسندیده‌ای نیست. کار آزادانه با واقعیت سازگارتر است و وقتی از همه‌جای کار می‌زنند کار دیگر واقعی به نظر نمی‌آید.

این نویسنده در ادامه گفت: وقتی ممیزی سلیقه‌ای اعلام می‌شود و فقط تشخیص یک شخص است؛ باعثتضعیف آثار می‌شود. شاید دلیل علاقه مخاطب به کتاب‌های ترجمه شده به این دلیل باشد که ممیزی روی کارهای ترجمه شده کمتر است. در ترجمه با صحنه‌هایی در کتاب روبه رو می‌شویم که اگر در کار تألیفی باشد؛ هرگز اجازه چاپ نمی‌گیرد.

به گفته این نویسنده، ممیزی ضربه سنگینی است که به نویسنده وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه ناشران ریسک نمی‌کنند؛ اظهار داشت: تبلیغات برای کتاب را ناشر باید انجام دهد. اما ناشر وقتی می‌بیند ریسک کار بالاست، خیلی سرمایه‌گذاری نمی‌کند. هر اتفاقی که می‌افتد تابع اثری است که بیرون می‌آید. وقتی ناشر می‌داند، آنقدری که برای تبلیغات یک کتاب هزینه می‌کند، برنمی‌گردد از این کار منصرف می‌شود و سعی می‌کند کتاب را با کمترین هزینه؛ تولید و منتشر کند و روی تبلیغات آن سرمایه‌گذاری چندانی نکند.

فیاضی‌کیا افزود: دولت جدید در رابطه با ممیزی‌ها و مجوز‌ها با احتیاط عمل می‌کند. با وجود شعارها و صحبت‌هایی که در انتخابات شده بود، شاهد تغییر چندانی نبودیم.

این نویسنده با اشاره به شبکه‌های اجتماعی گفت: این شبکه‌ها بدون هیچ‌گونه نظارتی فضایی را ایجاد می‌کنند تا آدم‌ها بتوانند حرف‌های روز را بزنند. مخاطب به‌جای صرف وقت برای خواندن کتاب ترجیح می‌دهد خودش را در این موقعیت قرار دهد. چون فضاهای دیگر بسته است مردم به این شبکه‌ها علاقه‌مند هستند. شبکه‌های اجتماعی هم مثل ماهواره است که ممنوعیت آن جاذبه بیشتری ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تبلیغ کتاب در شبکه‌های اجتماعی بی‌فایده است؛ افزود: مردم در این شبکه‌های اجتماعی بیشتر از مسائل سطحی و پیش‌پا افتاده سخن می‌گویند و به گونه‌ای برای مردم ما جنبه تفریح پیدا کرده است. بنابراین فکر نمی‌کنم تبلیغات به خصوص برای کتاب در این شبکه‌ها با موفقیتی همراه باشد.

فیاضی‌کیا افزود: برخی معتقدند رمان یا داستان حتماً باید حاوی پیامی باشد، بلکه به اعتقاد من حتماً نیاز نیست یک داستان پیامی را منتقل کند که البته هیچ کتابی بدون پیام نیست. اما رمان و داستان می‌تواند جدا از آموزش و پیامی که منتقل می‌کند، یک سرگرمی ساده باشد. سرگرمی‌های دیگر به این شکل نیستند و دولت نمی‌تواند نظارت چندانی روی آن‌ها داشته باشد اما کتاب سرگرمی‌ای است که به طور کامل روی آن نظارت می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز