خبرگزاری کار ایران

حامد میرزابابایی:

نیازهای متفاوت؛ ظرفیت تعامل انجمن‌ها را کاهش داده است

کد خبر : ۲۲۴۱۰۱

تابه‌حال رقابت انجمن‌های مختلف حوزه نشر به شکلی ناصحیح و غیرمنطقی اتفاق افتاده که نمود بیرونی مناسبی برای انجمن‌ها و اتحادیه نداشته است.

انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی یکی دیگر از انجمن‌های فعال در صنعت نشر است که با توجه به حوزه تخخصی فعالیتش اقدامات و برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای انجام داده و می‌دهد. این انجمن هم درکنار سایر انجمن‌های موجود حوزه نشر معمولا حوزه تخصصی خودش را پوشش می‌دهد و علی‌رغم برنامه‌هایی که برای نشست مشترک با سایر انجمن‌ها دارد اما نتیجه و بازدهی نهایی این همگرایی‌ها به قدر کافی راضی کننده نبوده است.

حامد میرزابابایی(مدیر عامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی) ظرفیت متفاوت تعامل انجمن‌های مختلف فعال در صنعت نشر را ازجمله دلایل پایین بودن تعامل انجمن‌ها با یکدیگر می‌داند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: وقتی می‌خواهیم تعامل میان چند نهاد صنفی مثل انجمن‌های فرهنگی صنعت نشر را بررسی کنیم، قبل از هرچیزی باید ببینیم این انجمن‌ها به چه دلیل متعدد و منشعب شده‌اند. در صنعت نشر نیازها و دغدغه‌های هر حوزه‌ مختلف و منفک از دیگری است و طبیعی است که انجمن هر حوزه خاص در پیشبرد هدف‌ها و دغدغه‌ها زیرمجموعه مربوط به خودش کار کند.

وی ادامه داد: البته انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی همیشه طلایه‌دار برگزاری جلسات هم‌اندیشی و تعامل با انجمن‌ها دیگر و اتحادیه بوده است. سال‌های گذشته در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی نشست‌های ویژه‌ای در همین رابطه برگزار شده است اما صحیح‌تر آن است که اصل و تمام این کار به اتحادیه ناشران و کتابفروشان محول شود.

میرزابابایی با اشاره به تفاوت در نیازها و منافع انجمن‌های مختلف صنعت نشر گفت: به دلیل تفاوت در نیازها و منافع شاید نتوانیم و ظرفیت نداشته باشیم در تمامی موارد یکسان و هماهنگ عمل کرد، اما در مسائلی همچون معافیت مالیاتی، نمایشگاه بین‌المللی و… می‌توان با کمک اتحادیه به‌عنوان نهاد مادر در تصمیم‌گیری‌ها همسوتر عمل کرد.

مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی در رابطه با چرایی تاثیر تفاوت منافع بر تعامل میان انجمن‌ها و پاسخ به این سوال که آیا تفاوت در منافع تداخل در منافع است، گفت: مطمئنا تفاوت در منافع الزاما به معنی ناسازگار بودن ماهیت انجمن‌ها نیست، اما الزامی هم برای تجمیع وجود ندارد. به عنوان مثال انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی هیچ تداخل منافعی با انجمن تصویرگران کتاب کودک ندارد اما دلیل و نیازی هم به هماهنگ بودن با این انجمن احساس نمی‌کند چون این دو انجمن دغدغه‌ها و نیازهای کاملا متفاوتی دارند.

وی در ادامه درباره موضع‌گیری‌هایی که گاهی انجمن‌ها را مقابل یکدیگر یا اتحادیه قرار ‌می‌دهد؛ افزود: اینکه هر حوزه تخصصی تلاش کند در سندیکای مادر که اتحادیه ناشران است جایگاهی به دست بیاورد به خودی خود بد و مضموم نیست. اگر بپذیریم که اتحادیه یک نهاد صنفی مرجع برای صنعت نشر است این مسئله که مثلا ناشران عمومی می‌خواهند جایی در اتحادیه دست‌وپا کنند، یا ناشران دانشگاهی سعی دارند به هیئت مدیره راه پیدا کنند دیگر خیلی ناخوشایند به نظر نمی‌رسد. همانطور که اقدامات انجمن‌ها و اتحادیه‌هایی مثل آتش‌نشانی و رفتگری برای ورود به شورای شهر مضر و قبیح نیست. البته متاسفانه تابه‌حال این رقابت به شکلی ناصحیح و غیرمنطقی اتفاق افتاده است که نمود بیرونی مناسبی برای انجمن‌ها و اتحادیه نداشته است.

میرزابابایی در پایان گفت: برای بهبود عملکرد صنفی انجمن‌ها و اتحادیه هماهنگی و تعامل لازم است اما این تعامل باید تنها در حوزه‌های مشترک باشد تا وجود انجمن‌های تخصصی بی‌مصرف نشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز