خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی ارشاد:

امسال ۳۵ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۲۳۸

دسترسی به کتاب به شکل تجمعی، بهبود اقتصاد نشر و خرید ارزان از اهداف برگزاری نمایشگاه‌های استانی است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ۷ ماه نخست سالجاری حدود ۳۵ هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شده است.

به گزارش ایلنا از رشت، سیدعباس صالحی در افتتاحیه دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان که در محل نمایشگاه‌های دائمی استان برگزار شد، با اشاره به قدمت تاریخ فرهنگ در گیلان، ‌اظهار کرد: گیلان منطقه‌ای است که اسلامش را از علویان چشیده و به عبارتی اسلام علوی از این منطقه ترویج یافته است.

وی افزود: سلسله‌ها و قیام‌های بزرگ علوی در این منطقه ریشه دارد و بزرگانی مانند سادات کیایی و شیخ صفی‌الدین اردبیلی داماد شیخ زاهد از عالمان گیلان بوده‌اند. دیگر ویژگی بارز گیلان نقشی است که در جنبش‌های سیاسی ایران نظیر دوران مشروطیت و نهضت جنگل داشته است.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه گیلانیان نقشی پایدار را در تاریخ این مرز و بوم داشته‌اند؛ گفت: ‌بارز‌ترین شاخصه گیلان وجه فرهنگی این استان است. گیلان در طول تاریخ با هویت فرهنگی عجین بوده و درحال حاضر به‌عنوان استان فرهنگی معروف است.

وی افزود: گیلان علاوه بر سبقه فرهنگی با وجود بزرگانی همچون سردار دیلمی، ‌ لاهیجی، میرزای رشتی و آیت‌الله بهجت(ره) در حوزه زبان و ادبیات فارسی دینی نیز شهرت دارد.

صالحی ادامه داد: بومی‌سازی عرصه فرهنگ یکی از خصوصیات گیلان است چراکه اولین کتابخانه‌ها و سرانه مطالعه از این منطقه رواج یافته لذا فرهنگ در این منطقه صرفا به قله‌ها محدود نمی‌شود و در بدنه جامعه هم وجود دارد؛ ‌امروز وجود مسئولان عالی رتبه استان در آیین افتتاح این نمایشگاه خود مصداقی برای فرهنگی بودن استان است و بیانگر این مطلب است که مسئولان سیاسی استان و همچنین مردم فرهنگ دوست گیلان به خوبی به این واقفند که فرهنگ اگر از نان واجب‌تر نباشد کمتر هم نیست.

وی با بیان اینکه رسانه‌های زیادی آمدند که جایگزین کتاب شوند که نتوانستند، تصریح کرد: کتاب عصاره تمدن‌سازی است و هیچ چیز نمی‌تواند جای آن را بگیرد و منشاء همه هنر‌ها به کتاب ختم می‌شود و به نوعی مبنایی برای اندیشه‌سازی است.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه‌های استانی اضافه کرد: دسترسی به کتاب به شکل تجمعی، بهبود اقتصاد نشر و خرید ارزان از اهداف برگزاری نمایشگاه‌های استانی است، باتوجه به اینکه حوزه نشر گرفتار بحران‌ها و رکودهایی است لذا نمایشگاه استانی می‌تواند با فروش نقدی کتاب اقتصاد ناشران را بهبود بخشد.

صالحی با بیان اینکه در ۷ ماه نخست سالجاری حدود ۳۵ هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شده است، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در فضای استان فرصتی را برای ترویج گفتمان کتاب ایجاد می‌کند و ارتقای کتابخوانی را سبب می‌شود که رسانه‌های محلی و صدا و سیما می‌تواند نقش موثری در‌ تبلیغات و اطلاع رسانی داشته باشند تا به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک نمایند.

دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان با حضور بیش از ۴۰۰ ناشر کشوری تا ۲۳ آبان ماه در محل دایمی نمایشگاه‌های استان دایر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز