خبرگزاری کار ایران

سینا دادخواه:

دغدغه‌های ریالی و روانی؛ انگیزه و فرصت مطالعه را ازبین برده است

کد خبر : ۲۱۹۶۰۰

چاپ اثر کلنل محمود دولت آبادی شاید نشان دهنده به ثمر رساندن تلاش‌های مسئولان مربوطه برای بهتر شدن شرایط کتاب و نشر کشور باشد که امیدواریم به زودی محقق شود.

سینا دادخواه؛ کتاب جدیدی درباره محور شهر تهران در دست نگارش دارد.

دادخواه به خبرنگار ایلنا گفت: درحال حاضر مشغول کار روی کتابی پیرامون شهر تهران هستم. این کار برخلاف دو کتاب قبلی تم داستانی ندارد و به شیوه تک‌نگاری شامل جستارهایی درباره سه محله امیرآباد، عباس‌آباد و یوسف‌آباد تهران خواهد بود.

وی ادامه داد: این کتاب مراحل پایانی نگارش را می‌گذراند و دست‌کم تا یکی، دو ماه آینده برای طی روال گرفتن مجوز و چاپ تحویل نشر چشمه می‌شود.

دادخواه در رابطه با تجربه ممیزی در حوزه داستان گفت: در صدور مجوز برای داستان‌ها بیشتر دقت‌ها روی موضوعات و محتوای داستان‌ها و رمان‌هاست. البته مواردی هم پیش می‌آید که برخی کلمات و عبارات نیز به حذف یا اصلاح نیاز پیدا می‌کنند، اما در حقیقت کل داستان است به دقت خوانده و تحلیل می‌شود و هم از نظر محتوایی و هم از نظر کلمات به کار رفته شده؛ مورد بررسی قرار می‌گیرد. مسئله بررسی محتوایی یا کلمه‌ای نیست بلکه دغدغه‌ی اصلی نویسنده‌ها، عدم وحدت رویه و شفافیت دستگاه ممیزی است.

این نویسنده با اشاره به افزایش عناوین کتاب‌های منتشر شده گفت: خوشبختانه به نظر می‌رسد شاهد رشد خوبی در تعداد عناوین کتاب‌ها در کشور هستیم و به خصوص تولیدات ناشران مستقل راحت‌تر به بازار کتاب راه پیدا کرده‌اند. به عنوان مثال چاپ آثار رضا براهنی یک خبر خیلی خوب برای ادبیات کشور بود.

وی در ادامه افزود: البته این بهبودی حد مطلوب و غایت نیاز نیست. چاپ اثر کلنل محمود دولت آبادی شاید نشان‌دهنده به ثمر رساندن تلاش‌های مسئولان ارشاد برای بهتر شدن شرایط کتاب و نشر کشور باشد که امیدواریم به زودی محقق شود.

دادخواه در رابطه با وضعیت داستان‌نویسی معاصر کشور و پاسخ به این سوال که آیا نسل جدید داستان‌نویسان می‌توانند انتظارات را برای خلق شاهکار‌های ادبی ایرانی برآورده کنند، گفت: نمی‌توان در این مورد پیش‌گویی کرد اما با توجه به پتانسیل جامعه ادبی معاصر؛ می‌توان امیدوار بود که شاهد موجی از کتاب‌های خوب و حتی عالی در ادبیات ایران باشیم. توانایی‌های داستان‌نویس جدید درصورت همدلی و آسان‌گیری دستگاه ممیزی می‌تواند خروجی خوبی برای ادبیات کشور داشته باشد.

او در پایان گفت: برای رواج کتابخوانی در کشور که متاسفانه به‌نظر می‌رسد علی‌رغم افرایش کتاب‌ها و کتاب‌فروشی‌های خوب، کمتر شده است باید دغدغه‌های ریالی و خستگی‌ها و استرس‌های روحی و روانی در جامعه کاهش یابد تا فرصت و علاقه به مطالعه در افراد جامعه مجدداً جان بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز