خبرگزاری کار ایران

آغاز جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی از اول آذر

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۳۷۹

نایب‌رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی با هدف ترغیب و تشویق به خواندن برگزار می‌شود.

محمود برآبادی نایب، رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، در نشست خبری تشریح برنامه‌های این جشنواره تاکید کرد: این نوع کتاب‌خانه‌ها باید به‌صورت خودجوش تاسیس شده و هیچ نوع وابستگی به نهادهای دولتی و غیر دولتی نداشته نباشند.

به گزارش ایلنا؛ وی با اظهار نگرانی نسبت به کم‌رنگ شدن کتاب‌خوانی در جامعه، یادآور شد که این امر باعثمی‌شود تا شمارگان و تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده از سوی ناشران، کاهش پیدا کند.

نایب رییس انجمن نویسندگان کودک ونوجوان در ادامه‌ی این نشست خبری به نمونه‌هایی از کتاب‌خانه‌های خانگی اشاره کرد که از سوی مردم در داخل یک دوزندگی لباس، کارگاه‌های کوچک صنعتی یا حتی در یک تاکسی درون شهری ایجاد و باعثافزایش میزان مطالعه در جامعه شده است.

برآبادی هدف از برگزاری سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی را تشویق مردم به امانت دادن کتاب، دست به دست شدن کتاب در میان افراد و از همه مهم‌تر خوانده‌شدن این کتاب‌ها عنوان کرد و تصریح کرد: کتاب‌خانه‌های به تعبیر وی لوکس و تزیینی هدف این جشنواره را تامین نمی‌کنند.

این نویسنده انجام فعالیت‌های فرهنگی، بحثو نقد و بررسی کتاب و فیلم و تئاتر و ایجاد محفل‌های کوچک ادبی در کنار این کتاب‌خانه‌ها را از جمله معیارهایی برشمرد که در داوری و ارزیابی این رویداد فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرد.

برآبادی همچنین با اشاره به تاریخچه برگزاری این جشنواره - که دو دوره‌ی آن در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۶ برگزار شده است - به علت تاخیر در برگزاری آن نیز اشاره کرد و گفت: این جشنواره از آن دست رویداد‌هایی نیست که همه ساله برگزار شود چرا که تغییرات مخاطبان چندان سریع نیست. در عین حال به دلیل بنیه‌ی مالی انجمن به حمایت و پشتیبانی نیاز داریم که در این دوره اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران از آن حمایت کرد.

سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی قرار است هم‌زمان با بیست و دومین هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شود.

عزت‌الله الوندی(دبیر جشنواره) نیز انتشار فراخوان و پوستر را ازجمله اقدام‌های انجام شده از سوی دبیرخانه عنوان کرد و گفت برای ارسال آثار تا روز ۲۵ آبان فرصت تعیین شده و جشنواره نیز روز ۱ آذر در آخرین روز هفته‌ی کتاب برگزار خواهد شد.

الوندی توضیح داد که علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند عکس یا فیلم تهیه شده از کتاب‌خانه‌ی خود را به همراه شرحی از مستندات و فهرست و طبقه‌بندی‌های آن به رایانامه‌ی دبیرخانه به نشانی jkkhanegi @ gmail. com ارسال کنند.

به گفته‌ی وی داوری جشنواره در دو مرحله صورت می‌گیرد و در مرحله‌ی اول مستندات بررسی می‌شود و در مرحله‌ی دوم داوران جشنواره به صورت حضوری از این کتاب خانه‌ها بازدید می‌کنند.

دبیر جشنواره همچنین گفت که به ۱۰ برگزیده جشنواره جوایز نفیسی اهدا می‌شود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این امکان را فراهم می‌آورد که این برگزیدگان هریک ۱۰۰ جلد کتاب را از مخزن انبار این اداره انتخاب و در قفسه‌های کتاب‌خانه‌ی خود قرار دهند.

بر همین اساس تعداد اعضای فعال، تنوع کتاب‌ها، طبقه‌بندی و فهرست‌بندی، فعالیت‌های جنبی و نقد و بررسی، اختصاص بخشی از کتاب‌خانه به کتاب‌های کودک و نوجوان و انجام سایر فعالیت‌های مرتبط از جمله معیارهای داوری این کتاب‌خانه‌ها برشمرده شده است.

به گفته‌ی الوندی در سایت انجمن نویسندگان کودک ونوجوان به نشانی اینترنتی www. nevisak. ir نیز نوار ابزاری برای اطلاع رسانی سومین جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی فعال شده است که از طریق آن می‌توان به تاریخچه و فراخوان کامل جشنواره دست‌رسی پیدا کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز