خبرگزاری کار ایران

احمد اکبرپور:

نسل کتاب‌خوان رو به انقراض است / خودسانسوری از سانسور مخرب‌تر است

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۴۸۳

در دولت جدید شاهد یک تعامل دو طرفه هستیم / جامعه کتابخوان به مسائل جامعه‌اش حساس می‌شود / تخیل از دانش مهمتر است / دولت باید لااقل از کتاب‌هایی که کتاب سال می‌شوند؛ حمایت کند.

احمد اکبرپور؛ نویسنده رمان «مادربزرگ جادویی» از دو اثر دیگرش که هنوز منتشر نشده؛ خبر داد.

اکبرپور در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: آخرین کار منتشر شده‌ام «مادربزرگ جادویی» است که داستان یک مادربزرگ و نوه‌های زیادش است که بین نوه‌ها سر این که مادربزرگ کدام را بیشتر دوست دارد، اختلاف پیش می‌آید. در ادامه فرشته‌های خپل و تپل آسمان سوار ابرهایشان مامور می‌شوند تا دعوای بچه‌ها را فیصله بدهند. همچنین «سقوط در چاچالک» نام رمان طنزی است که کار نگارش آن رو به اتمام است و نیز مجموعه طنز «واژه‌های ولرم» را در دست نگارش دارم که هر دوی این آثار در راستای رمان نوجوانان است.

وی در رابطه با محتوای این دو اثر افزود: «سقوط در چاچالک» داستان روستایی است به نام چاچالک که دورتادور آن را کوه‌ پوشانده است و مردم فکر می‌کنند که دنیا در پشت کوه‌ها تمام شده و فقط آن‌ها آخرین بازمانده‌های روی زمین هستند؛ تا اینکه روزی هواپیمایی در چاچالک سقوط می‌کند و چند نفری از این هواپیما زنده می‌مانند. مردم روستا بسیار متعجب می‌شوند و فکر می‌کنند که آن‌ها از سیاره‌ای دیگر آمده‌اند.

اکبرپور در ادامه گفت: داستان رمان «واژه‌های ولرم» مجموعه طنزی است که با همه چیز شوخی می‌کند. طنزهای کوتاه کوتاهی که مخاطبشان نوجوانان هستند.

این نویسنده با بیان اینکه خودسانسوری مخرب‌تر از سانسور بیرونی است؛ گفت: وقتی نویسنده دچار خودسانسوری می‌شود مجبور می‌شود آنقدر حذف کند و حذف کند تا چیزی از ماهیت داستان باقی نماند. ممیزی‌ها به نویسنده اجازه رهایی و فراخی بال نمی‌دهند. دست نویسنده بسته است و برای اینکه دچار سانسور بیرونی نشود دست به خود سانسوری می‌زند و این موضوع بسیار مخرب است.

وی ادامه داد: وضعیت ممیزی‌ها و مجوز در وزارت ارشاد، نسبت به دولت قبل بسیار بهتر شده. البته دولت نباید به این مقدار کفایت کند و سعی در بهتر کردن شرایط داشته باشد. اما در این دوره می‌توان در رابطه با مسائل و مشکلات با وزارت ارشاد صحبت کرد و جوابی دریافت کرد اما در دوره قبل امکانپذیر نبود. در دولت قبل تعامل یک طرفه بود و در این دوره برعکس آن را شاهد هستیم که این اتفاق جای امیدواری دارد.

اکبرپور با بیان اینکه نسل کتابخوان جامعه درحال منقرض شدن است؛ گفت: مردم خیلی کم کتاب می‌خوانند. جامعه‌ای که کتابخوان باشد به همه‌ی مسائلی که در فضایش اتفاق می‌افتد حساس است؛ در زمینه پیشرفت‌های علمی سعی می‌کند خودش را با دنیا هماهنگ کند.

وی در رابطه با تأثیر رمان و داستان روی کودکان و نوجوانان گفت: به قول انیشتین‌ «تخیل مهمتر از دانش است». به اعتقاد من؛ زیربنای تمام علوم تخیل هستند. کودک و نوجوان دارای تخیل فوق‌العاده‌ای است که این تخیل به وسیله داستان افزایش پیدا می‌کند و تقویت می‌شود. زمانی که کودک و نوجوان یک جامعه رمان نخواند پویایی و سرزندگی از آن نسل گرفته می‌شود. این کودکان به طور مثال اگر در آینده مهندس شوند یک مهندس تقلید کار می‌شوند نه مهندسی که جدیدترین کارها را با خلاقیت و نبوغ خود به انجام برساند. این افرد در آینده هر کاری که بکند یک کار تقلیدی است نه کار تولیدی چراکه تخیلشان را فعال نکرده و این تخیل فعال تنها با خواندن داستان و رمان است که در کودکان ایجاد می‌شود.

نویسنده «مادربزرگ جادویی» با اشاره به اینکه دولت نویسندگان را حمایت نمی‌کند؛ گفت: وزارت ارشاد حتی از کتاب‌های خودش هم حمایت نمی‌کند. حداقل باید کتاب‌هایی که کتاب سال می‌شوند مورد حمایت قرار بگیرند. باید این کتاب‌ها به مدرسه‌ها و کتابخانه‌ها برود و توسط مردم خوانده شود. دولت باید از کتاب حمایت کند تا فرهنگ کتابخوانی در جامعه رشد کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز