خبرگزاری کار ایران

جشن ملی صنعت چاپ؛ ۲۲ شهریور برگزار می‌شود

کد خبر : ۱۹۹۷۷۲

جشن خانواده صنعت چاپ علاوه بر تهران در ده استان دیگر برگزار خواهد شد.

عضور شورای برنامه‌ریزی چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ از برگزاری جشن ملی صنعت چاپ در ۲۲ شهریور ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا؛ همایون امیرزاده گفت: در این جشن از پیشکسوتان عرصه چاپ تقدیر به عمل خواهد آمد. همچنین نمایندگان مجلس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالان حوزه چاپ، چاپخانه‌داران و پیشکسوتان و اهالی رسانه در این جشن حضور خواهند داشت.

عضور شورای برنامه‌ریزی چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ درباره زمان برگزاری این جشن گفت: امسال به دلیل تلاقی دهه کرامت با روز ملی صنعت چاپ و انجام هماهنگی‌های لازم جهت حضور شخصیت‌ها مجبور شدیم این جشن را در این زمان برگزار کنیم.

امیرزاده با اشاره به برگزاری جشن صنعت چاپ در دیگر استان‌های کشور نیز گفت: امسال با مصوبه شورای سیاست‌گذاری جشن خانواده صنعت چاپ علاوه بر تهران در ده استان دیگر نیز برگزار خواهد شد. مقدمات و برنامه‌های این جشن‌ها از سوی استان‌های در حال پیگیری است و برنامه برخی از استان‌ها نیز اعلام شده است.

چاپ می‌تواند مشکل بیکاری را حل کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت چاپ یکی از صنایع تاثیرگذار در اقتصاد و فرهنگ دنیا است و توجه به آن می‌تواند مشکل بیکاری را حل کند.

حجت الاسلام سید مرتضی حسینی درباره صنعت چاپ و جایگاه آن در جهان اظهار کرد: بعد از آمدن رسانه‌های دیجیتال شمارگان کتاب پایین آمد و صنعت چاپ در بخش نشر با مشکلاتی روبه رو شد اما آمدن رسانه‌های دیجیتال نباید دلیل اصلی رکود این صنعت در کشور باشد زیرا هنوز مردم علاقه زیادی به استفاده از کتاب و مطبوعات به شکل چاپی دارند.

وی در ادامه با اشاره به نقش تاثیرگذار صنعت چاپ درحل مشکل بیکاری گفت: توجه به صنعت چاپ می‌تواند مشکل بیکاری را حل کند زیرا با نگاهی به این صنعت در سایر کشورها متوجه می‌شویم که صنعت چاپ در اشتغال نقش مهمی را ایفا می‌کند.

نماینده مردم مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در توضیح مشکلات این صنف بیان داشت: متاسفانه تا به امروز توجه جدی به این صنعت نشده زیرا وحدت لازم میان مسوولان دولتی و صنفی هنوز وجود ندارد.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: اگر به فعالیت‌های صنف چاپ دقت کنید متوجه خواهید شد که این صنف برای همه صنایع تبلیغ می‌کند اما برای خودش نه. هیچ وقت شاهد تبلیغات لازم برای معرفی این صنف به جامعه نبوده‌ایم و این یک نقص محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به ارایه راهکاری برای حل مشکلات این صنف پرداخت و گفت: باید وضعیت این صنعت را ریشه‌یابی کرد زیرا این صنعت یکی از پردرآمدترین صنایع دنیاست اما در کشور ما این طور نیست و تعداد زیادی چاپخانه در چند سال اخیر تعطیل شده‌اند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمادگی مجلس برای برگزاری نشست با اهالی چاپ گفت: قطعا کیمسیون فرهنگی آمادگی برگزاری نشست با اهالی صنعت چاپ را دارد زیرا آینده صنعت چاپ برای مجلس مهم است.

راه‌اندازی رشته چاپ در مراکز علمی و کاربردی اصفهان

حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی گفت: با حمایت مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی رشته چاپ را در مراکز علمی و کاربردی استان اصفهان راه اندازی خواهیم کرد.

قطبی با اشاره به سفر مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان اصفهان اظهار کرد: مهندس برازش در سفر به استان اصفهان از تعداد زیادی از چاپخانه‌های استان بازدید کردند و خوشبختانه نشست بسیار خوبی را نیز با اهالی و مسوولان صنعت چاپ استان داشتند.

وی در توضیح دستاوردهای این سفر گفت: با حمایت مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی رشته چاپ را در مراکز علمی و کاربردی استان راه اندازی خواهیم کرد تا بتوانیم دوره آموزش آکادمیک صنعت چاپ را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت برگزار کنیم.

قطبی ادامه داد: باید روی بحثآموزش صنعت چاپ تمرکز کنیم زیرا اگر خواهان گسترش صنعت چاپ هستیم، موضوع آموزش آکادمیک یکی از زیرساخت های اصلی این صنعت است.

مدیرکل اداره ارشاد استان اصفهان درباره وضعیت صنعت چاپ استان اصفهان اظهار کرد: برخی مطبوعات و کارهای چاپی استان دیگر در اصفهان انجام می‌شود زیرا چاپخانه‌های بزرگ و مجهزی در استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند. در واقع می‌توان گفت که استان اصفهان در حوزه صنعت چاپ پس از تهران، قم و تبریز در مکان چهارم قرار دارد.

وی در ادامه افزود: در کنار این چاپخانه‌های بزرگ، چاپخانه های کوچکی نیز وجود دارند که به شیوه سنتی اداره می‌شوند و با مشکلاتی نظیر مالیات، ارزش افزوده، گرانی اجاره بها، انرژی و مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند. در جلسه با مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر این موضوع را پیگیری کردیم و امیدواریم که این مشکلات به سرعت برطرف شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز