کد خبر: 535 A

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در گفت وگو با ایلنا:

ایلنا: انسان اهل مسجد با یک نگاه غفلت زدا و بیدار شده به درون خانه می رود و می تواند این نگاه را در درون خانواده به کار گیرد و در تحکیم خانواده آن را مصرف کند/مسجد نقطه اطمینان بخشی از هر حیث، برای رفع اختلاف خانواده است.

قم- ایلنا: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی معتقد است، مساجد نقش اساسی در تحکیم بنیان خانواده را دارد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی از اساتید درس خارج فقه حوزه علمیه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در قم با اشاره به فرارسیدن 31مردادماه روز جهانی مسجد، در مورد نقش مساجد در تحکیم بنیان خانواده و نیز نقش این مکان مقدس در رفع اختلافات احتمالی برخی خانواده ها، اظهار داشت: در دین مقدس اسلام، آن چیزی که مهمتر از عبادت است، اصلاح ذات البین است. به همین خاطر مسجد نقطه اطمینان بخشی از هر حیث، برای رفع اختلاف است؛ به شرط این که این امر در مساجد تدارک دیده شود.

مدیر مرکز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که باید فرهنگ اصلاح ذات البین در مساجد ایجاد شود، گفت: باید خود مسجدی ها و مؤمنین، سعی کنند که چهره اصلاح ذات البین را به مساجد بدهند، چرا که مهمترین کارکرد مسجد بعد از عبادت خدا، یافتن چهره اصلاح ذات البین است که باید همه مساجد آن را یافته و در این راستا تلاش کنند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از موارد تحکیم بخش به خانواده و عوامل جلوگیری کننده از بروز تأثیرات منفی بیرون خانواده به درون خانواده، مسجد است.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با بیان این که مسجد چیزی شبیه خانواده است و مشترکات یک منزل را در بر دارد، گفت: مشترکات مسجد با خانواده این است که، همانطور که خانواده در یک مکانی اجتماع دارند، مسجد نیز یک مکان است، برای جمع شدن انسان ها و در کنار هم قرار گرفتن شان؛ با این تفاوت که در خانواده اعضای سببی و نسبی و فامیل کنار هم می نشینند و در مسجد اعضایی کنار هم می نشینند که یک نگاه دینی مشترک داشته و برخوردار از یک علایق دینی و آماده برای انجام مناسک و عبادات دینی هستند؛ در عین حال آن جا هم یک خانواده شکل می گیرد.

وی با تأکید بر این که مسجد چند نقش اساسی در تحکیم خانواده دارد، گفت: مسجد یک شبیه سازی از ارتباطات بیرون خانوادگی را در درون خانواده شکل می دهد؛ و خیلی مهم است کسی که پای را بیرون از خانواده می گذارد به جایی برود که در شرایط مشابه قرار بگیرد و مسجد آن شرایط مشابه درون خانواده را که در آن محبت و ارتباط سالم است، با خود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: نکته دیگر این است که در مسجد عملی انجام می گیرد که در هیچ جای دیگر آن عمل با آن کیفیت انجام نمی گیرد و آن ذکر خداوند است. لذا ذکر خداوند در درون مسجد و در میان اهالی خانواده مسجد، تقویت کننده اندیشه و فکر انسان است؛ لذا انسانی که از مسجد به خانواده خود حرکت می کند با یک انگیزه تقویت شده، با یک نگاه غفلت زدا و بیدار شده به درون خانه می رود و می تواند این را در درون خانواده به کار گیرد و در تحکیم خانواده آن را مصرف کند.

وی افزود: اگر مسجد نباشد، یعنی خانه ای خارج از خانواده انسان نباشد که این نتایج مسجد را در بر داشته باشد، ممکن است انسان عوامل تأثیرگذار منفی را به درون خانواده ببرد، حال آن که وجود مسجد باعث می شود که انسان تحت تأثیر عوامل بیرون خانواده که شاید منفی باشد قرار نگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی گفت: مسجد یک جنبه مثبتی دارد که در درون آن ذکر و یادی از خدا که عوامل اصلی اطمینان و آرامش است را به انسان می بخشد. به تعبیر دیگر انسان در درون خانواده، برای تحکیم آن نیاز به آرامش دارد؛ خانواده آرام، خانواده تحکیم یافته ای است و اطمینان چیزی است که از ذکر خدا به دست می آید؛ «الا بذکر الله تطمئن القلوب» و این در بازتولید ذکر های خداوند در خانه خدا که مسجد باشد انجام می پذیرد.

وی با بیان این که نقش دیگر مسجد این است که در مسجد تعالیمی آموخته و آگاهی هایی ارائه می شود که این آگاهی ها، آگاهی های تعدی ستیز، جهل ستیز و ظلم ستیز هستند، گفت: آن چه که خانواده را تهدید می کند، تعدی، ظلم و جهل است و خدا نکند میان اعضای خانواده ای ظلم و تعدی رخ دهد که در این صورت قطعا آن خانواده از هم پاشیده خواهد شد.

رئیس پیشین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حوزه علمیه قم اضافه گفت: بنابراین آن چه که در مسجد ارائه می شود، بخشی از آگاهی هایی است که دقیقا در جهتی قرار دارد که جهل ها را از بین برده و انگیزه های تعدی و تجاوز به حقوق دیگری را از بین می برد و در نهایت انسان را برای مدارا و کنار آمدن و حتی در برخی موارد عفو و گذشت کردن، و نیز اخلاق نیکو را تقویت کردن آماده تر می کند. که این عوامل مذکور نشانه یک خانواده مطلوب است.

وی گفت: مسجد در واقع یک حالت ها، روحیه ها، انگیزه ها، اندیشه ها و به یک تعبیر، بستری را درون انسان ایجاد می کند که این بستر، نقش پیشگیرانه و جلوگیری کننده از فرو غلتیدن انسان به اختلافات با دیگر انسان ها و یا پیشگیری از ارتباط نادرست اخلاقی با اعضای خانواده را ایفاء می کند.

حجت الاسلام و المسلمین مبلیغی خاطرنشان کرد: مسجد می تواند یک نقش دیگری هم داشته باشد و آن نقش بعد از بروز اختلاف در درون خانواد است، یعنی گاه اختلافاتی درون خانه و خانواده رخ می دهد و طبیعتا رفع اختلاف در محیط هایی که خود آن ها هم به نحوی دچار اختلاف هستند و یا انگیزه کافی برای حل اختلاف ندارند، میسر نیست، اما در مسجد کسانی گرد هم می آیند که به حکم خدا، موظف به اصلاح امور هستند، چرا که در دین مقدس اسلام، آن چیزی که مهمتر از عبادت است، همین اصلاح ذات البین است. به همین خاطر مسجد نقطه اطمینان بخشی از هر حیث، برای رفع اختلاف است؛ به شرط این که این امر در مسجد ها تدارک دیده شود.

وی افزود: البته نباید این امر اختلاف بین اعضای خانواده را به دست تصادف سپرد. یعنی کسی که در خانواده اش شاید اختلافی باشد، به صورت اتفاقی به مسجد بیاید و به صورت اتفاقی آن را برای اهالی مسجد تعریف کنند و آن ها هم که اتفاقی متوجه این موضوع شدند در صدد رفع آن برآیند، که این خیلی امر مطلوبی نیست. بلکه باید فراتر از این، برنامه حل اختلاف در خود مساجد شکل گیرد و باز در همین امر هم نباید به شوراهای حل اختلاف اکتفاء شود، چون این شوراهای حل اختلاف جنبه های رسمی و فرآیندهای خاصی دارد که برای هر کسی که دچار اختلاف می شود ممکن است مطلوب نباشد که به آن مراجعه کند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: باید خود مسجدی ها و مؤمنین، سعی کنند که چهره اصلاح ذات البین به مساجد بدهند. مهمترین کارکرد مسجد بعد از عبادت خدا، یافتن چهره ذات البین است که باید همه مساجد آن را بیابند و این برای این است که فرهنگ اصلاح ذات البین در مساجد ایجاد شود.

صادق چهرقانی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر