خبرگزاری کار ایران

برگزاری كارگاه آموزشی "اصول خبرنگاری" ویژه خبرنگاران داوطلب هلال احمر فارس

کد خبر : ۹۸۹۳۱

کارگاه آموزشی «اصول خبرنگاری» با حضور ۲۵ نفر از خبرنگاران داوطلب جمعیت هلال احمر استان فارس در شیراز برگزار شد.

ایلنا: کارگاه آموزشی «اصول خبرنگاری» با حضور ۲۵ نفر از خبرنگاران داوطلب جمعیت هلال احمر استان فارس در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در این کارگاه آموزشی ۶ ساعته که به اهتمام معاونت امور داوطلبان هلال احمر فارس و با همکاری مرکز آموزش علمی کاربردی هلال احمر شیراز برگزار شد، فراگیران با اصول اولیه خبرنگاری، اصول اولیه مصاحبه، عناصر خبری، ‌گزارش نویسی، عکاسی و مدیریت سایت سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر آشنا شدند.

تدریس این کارگاه آموزشی یک روزه را هادی کسایی‌زاده خبرنگار خبرگزاری مهر و سردبیر سایت سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر و مهدیه محمدی مسئول داوطلب این سایت برعهده داشتند.

با برگزاری این کارگاه آموزشی، خبرنگاران داوطلب جمعیت هلال احمر فارس با مفاهیم و اصول زیر آشنا شدند: تعریف خبر، عناصر شش گانه خبر، ارزشهای خبری اعم از جامعیت، شهرت، تضاد، استثناء، تنوع، ‌مجاورت و تازگی، اصول خبرنویسی، قواعد تی‌تر نویسی و اجزاء تیتر، تعریف و قواعد لید نویسی و انواع لید، عوامل یک خبر، صفات و ویژگی‌های خبرنگار، مفاهیم اساسی در خبرنویسی اعم از درستی، صراحت و کامل بودن خبر، صفات خبر خوب، جریان ارتباط در خبر نویسی، چگونگی کسب خبر، گزین‌شگری خبر، ‌ انواع خبر اعم از انحصاری، معمولی و عادی و ابتکاری، گزارش نویسی (رپرتاژ)، ویژگی‌های یک گزارش خوب، ‌تفاوت خبر، تفسیر و تشریح، سبک‌های خبری و مزایا و معایب هرکدام اعم از هرم وارونه یا معکوس، تاریخی، بازگشت به عقب، تشریحی، دایره‌ای و پایان شگفت انگیز، ‌انواع روزنامه‌نگاری اعم از روزنامه نگاری آزادی‌گرا، روزنامه نگاری انتقادگرا و روزنامه نگاری نوین.

خبرنگاران داوطلب همچنین نکاتی را در زمینه نحوه تهیه عکس خبری، مصاحبه گیری و کار با سایت سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر فرا گرفتند. در ابتدای این کارگاه آموزشی معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر فارس طی سخنانی گفت: باتوجه به گستردگی فارس، ‌حادثه خیزی آن و پیشرو بودن جمعیت هلال احمر این استان در ارائه خدمات امدادی، داوطلبانه و عام المنفعه به مردم به ویژه نیازمندان و آسیب دیدگان حوادث، ‌انعکاس به موقع و دقیق از رویدادهای جمعیت فارس به ویژه در حوزه داوطلبان از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

حسین مذنب با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم اطلاع رسانی به مردم از خدمات دولت و دستگاههای ذیربط اظهار داشت: از آنجایی که جمعیت هلال احمر یک جمعیت داوطلب محور است انتظار داریم انعکاس اخبار و فعالیت‌های آن نیز به همت، توان و شم خبری خبرنگاران داوطلب صورت پذیرد.

وی افزود: درصورت استقبال و علاقمندی خبرنگاران داوطلب، ‌دوره آموزشی تکمیلی در زمینه خبرنگاری نیز برگزار خواهد شد.

کار‌شناس مسئول روابط عمومی جمعیت هلال احمر فارس نیز در این مراسم با تأکید بر اهمیت «آموزش» در زمینه خبرنگاری و آشنایی با اصول علمی خبر نویسی، ‌مصاحبه و تهیه گزارش یادآور شد: ایده تشکیل گروه خبرنگاران داوطلب و همچنین تأسیس خانه‌های داوطلبی خبرنگاران جمعیت هلال احمر، ایده بسیار مناسب و تأثیر گذاری بود.

کامبیز قهرمانی از آمادگی روابط عمومی جمعیت هلال احمر فارس برای همکاری با خبرنگاران داوطلب و استفاده از ظرفیت و استعدادهای آن‌ها در تولید اخبار و گزارشات مربوط به شعب مختلف این جمعیت در حوزه‌های جوانان، امداد و نجات و داوطلبان خبر داد.

گفتنی است در پایان این دوره آموزشی برای تمامی فراگیران، گواهینامه حضور در دوره یاد شده صادر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز