خبرگزاری کار ایران

به همت تلاش‌گران فولادسازی؛

تعویض درایو موتورهای گرداننده كنورتور یك

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۱۳

تعویض درایو موتورهای گرداننده كنورتور یك و تغییر كلیه سیم كشی‌ها و بازسازی 8 عدد تابلو در پنج روز كاری توسط پرسنل برق كنورتور انجام شد.

ابلنا:تعویض درایو موتورهای گرداننده كنورتور یك و تغییر كلیه سیم كشی‌ها و بازسازی 8 عدد تابلو در پنج روز كاری توسط پرسنل برق كنورتور در مدیریت فولادسازی بدون ایجاد اخلال در روند تولید، با رعایت استاندارهای لازم انجام گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان،مجید نیرومند، مهندس ارشدبرق كنورتور،میكسر در مورد این پروژه گفت:عملیات تبدیل چدن به فولاد در بخش فولادسازی به‌وسیله سه كنورتور 130 تنی انجام می‌شود. هر كنورتور جهت چرخش، دارای چهار موتور 150 KW DC و چهار گیربكس فرعی و یك چرخ دنده اصلی است.

به‌دلیل اتصال مكانیكی گیربكس‌ها به چرخ دنده اصلی، بایستی سرعت چهار موتور كاملا برابر باشد. در غیر این‌صورت بعضی از مورتورها به صورت ژنراتور در آمده و نه تنها محرك سیستم نخواهد شد بلكه باعث افزایش بار در موتورهای دیگر می‌شود. برای كنترل سرعت كنورتور در سرعت‌های مختلف بایستی از درایوهای DC استفاده كرد.

درایو های استفاده شده در كنورتور ساخت شركت FUJI ژاپن و از نوع آنالوگ بودند و با توجه به اینكه جهت فیدبك سرعت از تاكوژنراتور استفاده می‌شد و این تاكوها آهنربای دائمی بودند در طول زمان، صحت سیگنال برگشتی خدشه‌دار می‌شد و لذا موتورها دیگر همزمان كار نمی‌كردند و چون تنظمیات درایو به‌دلیل آنالوگ بودن، پتانسیومتری بود، پروسه سنكرون كردن موتورها مشكل و طولانی می‌شد.

از طرفی به‌دلیل تغییر ظرفیت خازن‌های زیاد به‌كار رفته در درایوها، تنظیمات درایو ناپایدار بود و همچنین این درایوها به صورت مجزا و فقط به صورت كنترل سرعت كار می‌كردند و هیچ ارتباطی نسبت به یكدیگر نداشتند و به‌دلیل قدیمی بودن تكنولوژی، قطعات رزرو درایو در بازار موجود نبود.

لذا با جایگزینی درایوها با درایو DCS800 ABB و استفاده از اینكودر به جای تاكو و همچنین تقسیم باری كه در تمامی حالات چرخش كنورتور اعم از گذرا و دائمی انجام می‌گرفت، تمامی موتورها در حالات مختلف به صورت مساوی تحت بار بوده و از تنش‌های ایجاد شده به گیربكس‌ها و چرخ دنده جلوگیری به‌عمل آمد.

برنامه و مدارات درایوها به صورتی است كه در صورت قطع هر یك از درایوها سه موتور دیگر به صورت كاملاً سنكرون و بار مساوی به كار خود ادامه می دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز