خبرگزاری کار ایران

هشدار مدیرکل هواشناسی در برداشت بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی؛

استان سمنان با فرورفتگی و رانش زمین مواجه می شود

کد خبر : ۷۵۷۷۵

مدیرکل هواشناسی استان سمنان، انتقال بارندگی از فصل زمستان به فصل‌های گرم سال را دلیل تغییرات اقلیمی شدید در استان سمنان دانست و اظهار داشت: پدیده مهم و خطرناکی که این استان، در پنج تا 10 سال آینده با آن مواجه می شود رانش و فرورفتگی زمین است.

ایلنا: مدیرکل هواشناسی استان سمنان، انتقال بارندگی از فصل زمستان به فصل‌های گرم سال را دلیل تغییرات اقلیمی شدید در استان سمنان دانست و اظهار داشت: پدیده مهم و خطرناکی که این استان، در پنج تا 10 سال آینده با آن مواجه می شود رانش و فرورفتگی زمین است.
به گزارش ایلنا از سمنان، مهرداد حسینی در نشست شورای مدیریت بحران استان سمنان با محوریت ستاد خشکسالی، افزود: این پدیده به علت برداشت های بی رویه از سفره های زیرزمینی آب و کاهش بارندگی به وجود می آید و از بین رفتن زمین های حاصل‌خیز کشاورزی، اصلی‌ترین آسیب آن است.

وی به رخداد رانش و فرورفتگی زمین در ورامین اشاره کرد و افزود: هم اکنون زمین های کشاورزی حاصل خیز این منطقه دچار این پدیده شده اند و صدماتی به آنها وارد شده است. مدیرکل هواشناسی استان سمنان، متوسط میزان بارندگی در بخش کویری این استان را سالیانه 30 میلیمتر و متوسط سالانه بالاترین بارندگی را در منطقه کوهستانی سوداغلن با بارش سالیانه 400 میلیمتر اعلام کرد.
حسینی همچنین گفت: بارندگی در استان سمنان در سال‌جاری نسبت به سال گذشته 36 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 17 درصد کاهش یافته است، با توجه به کاهش بارندگی ها در سال زراعی جاری، استان سالی با وضعیت خشکسالی ضعیف پیش رو دارد.

وی با اشاره به بارندگی ها از مهرماه سال گذشته تا پایان اردیبهشت امسال، خاطرنشان کرد: در این مدت در سمنان 106 میلیمتر بارندگی داشتیم که 41 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است، شاهرود با وجود بارندگی 96 میلیمتری در این مدت، نسبت به سال گذشته 44 درصد کاهش را نشان می دهد.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان خاطرنشان کرد: دامغان و گرمسار نیز به ترتیب با بارندگی به میزان 66 و 88 میلیمتر 42 و 38 درصد کاهش بارندگی دارند. حسینی میزان بارندگی در بیارجمند و شهمیرزاد را به ترتیب 104 و 134 میلیمتر عنوان و تصریح کرد: بیارجمند کاهش 40 درصدی و شهمیرزاد کاهش 42 درصدی بارندگی داشت.
وی میامی را تنها بخش استان سمنان دانست که افزایش بارندگی داشته است و گفت: میامی با 149 میلیمتر بارندگی افزایش 0/6 درصدی بارندگی داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز