خبرگزاری کار ایران

دستیار ویژه رییس جمهور:

پتروشیمی مصداق بارز جهاد اقتصادی است

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۲۸

دستیار ویژه رئیس جمهور ضمن بازدید یک روزه از طرح های مهر ماندگار پتروشیمی ماهشهر، در جلسه ای که به همین منظور برگزار شد، پتروشیمی را صنعتی حماسه ساز در بعد اقتصادی دانست.

ایلنا:دستیار ویژه رئیس جمهور ضمن بازدید یک روزه از طرح های مهر ماندگار پتروشیمی گفت: پتروشیمی  صنعتی حماسه ساز در بعد اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر امام خمینی«ره»، علی اکبر محرابیان که در بدو ورود به ماهشهر از پروژه های مهر ماندگار بازدید کرده بود گفت: افزایش 13 میلیون تنی ظرفیت طرح های پتروشیمی کشور ظرف یکسال گذشته برای صنعتی که بیش از 40 سال قدمت دارد و آماج شدیدترین تحریم های اقتصادی و فنی بوده است، جهشی چشمگیر محسوب می شود.

وی که به همراه معاونین خود به ماهشهر آمده بود،در جلسه ای که به همین منظور در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام برگزار شد از این جهش به عنوان نمادی محکم از حماسه ی اقتصادی نام برد و خاطر نشان کرد: برخی پروژه های این منطقه با سرعت غیرقابل باوری رشد کرده اند به طوری که در پروژه تخت جمشید، متوسط پیشرفت فیزیکی 3/7 درصد بوده است که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

محرابیان، با تاکید بر لزوم ادامه ی تلاش تا موفقیت نهایی و راه اندازی 3 طرح باقی مانده ی این منطقه، افزود: با اطمینان می توان گفت که افزایش 25 درصد ازکل رشد تاریخ پتروشیمی کشور که با افتتاح نهایی طرح های این منطقه محقق می شود، از مصادیق بارز جهاد اقتصادی است.

مسئول ستاد پروژه های مهر ماندگار، خاطر نشان کرد: در وزارت نفت، صرفا در قالب طرح های مهر ماندگار ظرفیت تولید بنزین کشور از 46 به 68 میلیون لیتر در روز رسیده است که یک اقدام انقلابی است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، در ابتدای جلسه طی گزارشی اعلام کرد: از آغاز سال جاری تاکنون 8 طرح مهر ماندگار پتروشیمی در سراسر کشور اجرا شده است.

عبدالحسین بیات با اعلام آمار افتتاح 17 طرح از 31 طرح پتروشیمی که در مهر ماندگار پذیرفته شده اند تصریح کرد: با به ثمر رسیدن این طرح ها 4 میلیون و 500 هزار تن به ظرفیت منصوبه پتروشیمی کشور افزوده شده است که این میزان معادل 2 میلیارد و 300 میلیون دلار و 25 هزار و 700 میلیارد ریال سرمایه گذاری است.

وی درآمد سالانه این 17 طرح را بیش از 5 میلیارد دلار اعلام کرد و در خصوص اشتغالزایی آنها گفت: بیش از 4500 شغل مستقیم توسط این طرح ها ایجاد شده است که براساس نظر کارشناسان، میزان اشتغال غیر مستقیم طرح های پتروشیمی 10 تا 15 برابر اشتغال مستقیم آن می باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: پروژه های زنجیره PVC اروند، ASU مارون و اسکله دوم صادرات مایعات سازمان منطقه ویژه از طرح هایی بودند که سال گذشته توسط ریاست جمهوری در منطقه ویژه افتتاح شدند و همچنین امسال 4 پروژه ی دیگر نیز در همین منطقه به ثمر رسید.

وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه سال جاری طرح های NF3 بندرامام، MEK شیمی تکس آریا، طرح تولید گازکربنیک مایع (یخ خشک) فن آوری پلیمرافق و ASU اروند با حضور رئیس جمهور راه اندازی و بهره برداری شدند.

این در صورتی است که این منطقه ی استراتژیک کماکان پروژه های دیگری را نیز در دست ساخت دارد که با سرعت در حال رشد هستند و از آن جمله می توان به واحدهای فجر 2 (پیش تصفیه، تصفیه و ASU)، پتروشیمی تخت جمشید (PVR و SVR) و فاز دوم پتروشیمی کارون اشاره کرد.

عبدالحسین بیات در انتهای گزارش خود ضمن جمع بندی و نتیجه گیری از روند پیشرفت طرح های مهر ماندگار پتروشیمی افزود: با راه اندازی تمامی طرح های مهر ماندگار در پتروشیمی، ظرفیت نصب شده این صنعت به 64 میلیون تن می رسد که در مقایسه با ظرفیت پیش از مهر ماندگار 25 درصد افزایش را نشان می دهد.

براساس آخرین آمار منتشره از مجموع 31 طرح مهر ماندگار پتروشیمی در کشور، 10 طرح مربوط به منطقه ی ویژه اقتصادی پتروشیمی در بندر امام است که تاکنون 7 طرح آن راه اندازی و به بهره برداری رسیده است.

گفتنی است، پیش از این جلسه دستیار ویژه رییس جمهور به همراه سایر مدیران ارشد پتروشیمی از تمامی پروژه ها به صورت میدانی بازدید کرده و از نزدیک در جریان روند اجرای آنها قرار گرفتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز