خبرگزاری کار ایران

مدیر كل كتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت:

طرح «كتاب من» در استان خوزستان رشد 25 درصدی داشته است

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۵۲

استان خوزستان در زمینه اجرای طرح كتاب و من و در شاخص درخواست اعضاء، رشد 25 درصدی داشته است.

ایلنا - بندر امام خمینی(ره): مدیر کل کتابخنه های عمومی خوزستان گفت: استفاده و اجرای طرح كتاب من در كتابخانه‌های عمومی استان می‌تواند نقش موثری در متعادل كردن مجموعه‌های كتابخانه‌ها داشته باشد. 

به گزارش ایلنا از خوزستان، وی گفت: یكی از مشكلاتی كه همواره كتا‌ب‌خوانان با آن مواجه بودند كمبود و یا نبود برخی كتاب‌های مورد نیازشان در كتابخانه‌‌ها بوده است. این مسئله موجب شده تا برخی از كتاب‌خوانان نتوانند كتاب‌های مورد علاقه خود را در كتابخانه‌ها پیدا كنند و نیازهای مطالعاتی خویش را برآورده كنند.

لفته منصوری بیان داشت: با توجه به این مسئله و به‌ منظور دسترسی آسان‌تر و مناسب‌تر علاقه‌مندان به كتاب‌های مورد نظر خود، طرح كتاب من در نقاط مختلف كشور آغاز شده و این طرح سبب دسترسی آسان اقشار و آحاد مختلف جامعه به كتب مورد نیازشان شده است.

وی اضافه كرد: در این طرح در صورتی كه مراجعه‌كننده‌ای به كتابخانه‌ها مراجعه كند و كتاب مورد نظر خود را پیدا نكند آن را به كتاب‌دار اعلام می‌كند تا در كوتاهترین زمان نسبت به تهیه این كتاب اقدام شود. پس از تهیه، كتاب مورد نظر به مدت یك ماه در اختیار متقاضی قرار گرفته و وی نیز پس از خواندن مجدداً آن را به كتابخانه باز می‌گرداند.

منصوری عنوان كرد: این كار علاوه بر اینكه علاقه‌مندان به كتاب را در رفع نیاز و كتب موردنظر خود یاری می‌كند، موجب افزایش تعداد منابع و كتاب‌های موجود در كتاب‌خانه‌های استان نیز می‌شود. در مناطق محروم كه مشكلات زیادی برای دسترسی به كتاب وجود دارد، اجرای طرح كتاب من می‌تواند نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در زمینه دسترسی مناسب به كتاب‌ها داشته باشد.

بر اساس اطلاعات موجود كتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در سال 91، تعداد 117332 درخواست كتاب از طریق طرح كتاب من سفارش داده‌اند و از این میزان قریب به 52021 كتاب درخواست داده خریداری و به كتابخانه ارسال گردید.  بیشترین درخواست در سال 91 مربوط به شهرستانهای اهواز با 31553درخواست وشهرستان بهبهان با 12578 ودزفول با12358 درخواست بوده است و همچنین براساس سطح تحصیلی نیز دیپلم با 49516 وكارشناسی با 34641 درخواست بیشترین تعداد را داشته اند. بر اساس جنسیت زنان با 60527درخواست نسبت به مردان برتری داشته اند.

وی در ادامه گفت: در سال 90، تعداد 95878درخواست كتاب از طریق طرح كتاب من سفارش داده‌اند و از این میزان قریب به 50768 كتاب درخواست داده خریداری و به كتابخانه ارسال گردید. بیشترین درخواست مربوط به شهرستانهای اهواز با 9520 درخواست وشهرستان بهبهان با 7108  درخواست بوده است. براساس سطح تحصیلی دیپلم با 21874 وكارشناسی با 15738 درخواست بیشترین تعداد را داشته اند و بر اساس جنسیت زنان با 47714 درخواست نسبت به مردان برتری داشته اند.

منصوری افزود: با توجه به آمار اعلام شده تعداد درخواستها در سال 91 نسبت به سال 90،  25 درصد رشد داشته است كه نشان دهنده اطلاع رسانی صحیح از این طرح می باشد.

 منصوری در پایان گفت: حضور جوانان با گرایش به كتاب‌های به روز در كتابخانه های عمومی افزایش یافته و دستیابی به منابع مورد نیاز مراجعان و برگزاری مسابقات فرهنگی در مناسبت‌های مختلف با هدف آشنایی افراد با موضوعات دینی، علمی، تاریخی و... از مهم‌ترین عوامل جذب جوانان در این زمینه‌ها است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز