خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از کتاب آوای پهلوانی عنوان شد:

به دنبال تیتر نباشید، به دنبال حقیقت باشید

asdasd
کد خبر : ۹۹۷۳۲

همزمان با سالروز فرهنگ پهلوانی از کتاب آوای پهلوانی و پوستر باشگاه جوانمردان با حضور جمعی از مسئولان شهری، پیشکسوتان و ورزشکاران پهلوانی و هنرمندان اصفهانی رونمایی شد.

ایلنا: همزمان با سالروز فرهنگ پهلوانی از کتاب آوای پهلوانی و پوستر باشگاه جوانمردان با حضور جمعی از مسئولان شهری، پیشکسوتان و ورزشکاران پهلوانی و هنرمندان اصفهانی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، سید رضا اخروی رئیس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای استان اصفهان اولین سخنران این مراسم بود. اخروی با تبریک هفدهم شوال روز فرهنگ پهلوانی گفت: اصفهان به لحاظ ظرفیت بالایی که در ورزش باستانی دارد به عنوان پایتخت پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نام گذاری شده؛ سال گذشته شهرداری اصفهان دبیرخانه دائمی پهلوانی را ایجاد کرده و اخیرا نیز باشگاه جوانمردان را نیز طراحی کرده است.

اخروی با بیان اینکه با کمک به این دبیرخانه فرهنگ جوانمردی را رشد دهیم، گفت: شورایی برای این دبیرخانه در نظر گرفته شده و امیدوارم محصولات فرهنگی این شورا همه گیر شود.

وی ادامه داد: شورای این دبیرخانه امسال شکل می‌گیرد تا برای رسیدن به اهداف عالی خود گام‌های موثرتری برداریم.

محمدمهدی هدایت که به رسم برنامه‌های گذشته فیلم کوتاهی از زندگی شخصی و ورزشی‌اش برای حاضران مراسم پخش شد نیز در این برنامه دقایقی کوتاه صحبت کرد. هدایت فرهنگ پهلوانی را اینطور تعریف کرد: حق را عمل کردن، در حال حق جان نثاری کردن، حقیقت را به پای مصلحت قربانی نکرن و در راه اعتلای دین و حفظ وطن تلاش کردن یعنی فرهنگ پهلوانی.

هدایت در ادامه صحبت‌های خود از اصحاب رسانه هم یک تقاضا کرد و آن قلم زدن جوانمردانه بود. هدایت گفت: به دنبال تیتر نباشید، به دنبال حقیقت باشید.

این برنامه که به مناسبت رونمایی از کتاب آوای پهلوانی بود یک میهمان ویژه هم داشت. امیراسماعیل آذر نویسنده این کتاب.

آذر طی سخنانی در شرح نگارش این کتاب گفت: تحریر این کتاب بیش از سه سال به طول انجامید. کتاب «آوای پهلوانی» از سه فصل اصلی تشکیل می‌شود، این گونه که فصل اول مروری است بر تاریخ پهلوانی و جوانمردی در ایران و فصل دوم شامل شعرهای مناسبی است که مرشدان می‌توانند از آن در اجرای کارهای زورخانه‌ای استفاده کنند. این شعر‌ها بیشتر مضامین آئینی و تربیتی دارند، در این قسمت هر قطعه شعر یک کارنامه دارد، بحر عروضی شعر آمده است، نوع ورزشی که با آن مناسبت دارد ذکر شده و دستگاه موسیقی که در آن باید خوانده شود نیز ذکر شده و مأخذ اثر هم آمده است. یعنی از این طریق مرشد هم ریتم را دارد و هم دستگاه موسیقی مربوط را در اختیار دارد و هم می‌داند با چه ورزشی این شعر هماهنگ است.

فصل سوم برای حدود شصت زورخانه‌ای که در خارج از جمهوری اسلامی ایران بنیاد شده و شکل گرفته است و به تقلید از زورخانه‌های ایران کارهای ورزشی را به پیش می‌برند تهیه شده است. جهت شعر‌ها حماسی است و این قسمت به زبان انگلیسی ترجمه شده و به خط سریلیک تاجیکان برگردانده شده است. ترجمه این بخش را نیز خانم دکتر نسترن نصرت زادگان به عهده داشته است.

جالب‌ترین بخش صحبت‌های آذر زمانی بود که از تاریخ فتیان در جهان سخن گفت. نویسنده کتاب آوای پهلوانی با بیان اینکه پهلوانی از زمان اشکانیان بوده است، ادامه داد: جالب است بدانید ابزار ورزش پهلوانی ابزار جنگی اشکانیان بوده است. به طور مثال کباده به شکل کمان است و گورگه نیز نشانه گرز است و بعد از اسلام نیز این جوانمردی با تصوف به هم آمیخته شده و در قرن ۵- ۶ که خلیفه عباسی حکومت آن دوران را به دست داشته و «گروه فتیانی» تشکیلاتی را ایجاد کردند که ممکن بود نظام آن زمان را برچینند از این رو خلیفه عباسی لباس پهلوانی پوشیده و این گروه را سروسامان داد.

آذر صحبت‌های خود را با ذکر دعایی از نهج البلاغه به پایان برد.

در ادامه مراسم از کتاب آوای پهلوانی با حضور رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، جزینی و عاملیان از منتخبان شورای شهر اصفهان، اخروی رئیس هیات پهلوانی، نجفی شهردار منطقه ۳، افشارنیا معاون سیمای مرکز اصفهان، اشتری پیشکسوت ورزش پهلوانی و هدایت مدیر موسسه فرهنگ قرآن و ورزش علی ابن ابیطالب (ع) رونمایی شود.

به جز رونمایی از کتاب آوای پهلوانی از پوس‌تر عضویت در باشگاه جوانمردان نیز رونمایی شد. باشگاه جوانمردان به همت دبیرخانه پایتخت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای راه اندازی می‌شود.

این مراسم حاشیه‌هایی دیگری نیز به همراه داشت: جالب‌ترین بخش برنامه تعارف مسئولانی بود که روی سن قرار داشتند و قرار بود به دست آن‌ها از پوس‌تر باشگاه جوانمردان رونمایی شود. هر یک از مسئولان وظیفه رونمایی را با تعارف به دیگری می‌سپردند و بالاخره اخروی رئیس هیات پهلوانی از این پوس‌تر رونمایی کرد.

احمدرضا برهانی دارنده دو مدال طلا و نقره جهانی در این مراسم مدال‌های خود را به آستان قدس رضوی اهدا کرد.

دکوراسیون سن طوری طراحی شده بود که یک مرشد در محل حضور داشت و برای هر بخش از برنامه قطعاتی را همراه با ضرب و زنگ زورخانه‌ای اجرا می‌کرد.

نویسنده کتاب آوای پهلوانی با بیان سرفصل‌های این کتاب، گفت: این کتاب به سفارش فدراسیون ورزش زورخانه‌ای نوشته شده است.

بخش پایانی این مراسم به اجرای برنامه‌های ورزش زورخانه‌ای اختصاص پیدا کرد که با استقبال قابل توجه حاضران همراه شد.

در این مراسم پیشکسوت هنری اصفهان نیز گفت: روح جوانمردی باید در بطن جامعه دمیده شود.

حسن اکلیلی با اشاره به فعالیت موسسه فرهنگ، قرآن و ورزش علی ابن ابی‌طالب (ع) بیان کرد: آقای هدایت با ایجاد این موسسه کار ارزشمندی را صورت داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز