خبرگزاری کار ایران

پیام وزیر ارشاد به جشنواره فیلم کودک؛

سینمای کودک تلاش می‌کند مأموریت فراموش شده خود را بازیابد

آموزش‏های دیداری بسیار تأثیرگذار‌تر از دیگر شیوه‏های آموزشی است و در این میان جایگاه فیلم سینمایی بی‏بدیل است.‌گاه اثر یک فیلم تا پایان عمر ذهن را همراهی می‌‏کند.

اصفهان - ایلنا: سینمای کودک گرچه چندی مأموریت خود را فراموش کرده بود اما مسئولین سینمایی می‌‏کوشند این ژانر را از رونق مناسب برخوردار سازند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به جشنواره فیلم کودک، تلاش برای رونق سینمای کودک و نوجوان را امری ضروری دانست.

سید محمد حسینی در این پیام تصریح کرده است: ‌ سامانه ذهن کودک لوح فشرده خامی است که می‌‏توان از هر چه بهشتی است سرشارش کرد و یا هر چه پلشتی است، بارش کرد. کودک، زمین بکری است که مساعد هر تغییری است؛ چنانچه بنیان و شالوده‏اش محکم باشد هر بنایی را برمی‏تابد. چه برج معرفت، چه باروی نکبت! «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر» زمانه چونان مسجد شیخ لطف‏اله قوامش می‌‏بخشد.

در ادامه این پیام آمده است: آموزه‏هایی که در کودکی حافظه را در سیطره بگیرد آنقدر نقشش عمیق بر لوح جان حک می‌‏گردد که تا قلب در حرکت است آن لوح خوانده می‌‏شود؛ حتی اگر فراموشی، غباری بر مشاعر پاشیده باشد.

و این در حالیست که آموزش‏های دیداری بسیار تأثیرگذار‌تر از دیگر شیوه‏های آموزشی است و در این میان جایگاه فیلم سینمایی بی‏بدیل است.‌گاه اثر یک فیلم تا پایان عمر ذهن را همراهی می‌‏کند.

شاید این عبارت رهبر فرزانه عزیزمان که «سینما کلید پیشرفت است» اگر در این مورد به کار گرفته شود انقلابی در تربیت کودک صورت گیرد. نقشی که فیلم بر ذهن کودک می‌‏گذارد تنها از جنبه بصری نیست.

روائی بودن، عاطفی بودن، موسیقی مناسب، بازیگران ماهر، هدفی را تعقیب کردن و پایان معقول، یک فیلم را در ذهن کودک به قلم و چکشی برای حکاکی ابدی تبدیل می‌‏کند.

هرگز اندازه‌های مینیاتوری کودکان را حمل بر کوچکی حافظه و ذهن آنان نباید کرد. وقتی جنین در حال آموزش است به طریق اولی نوزاد و سپس کودک هر چه را می‌‏بیند ضبط می‌‏کند.

سینمای کودک گرچه چندی مأموریت خود را فراموش کرده بود اما مسئولین سینمایی می‌‏کوشند این ژانر را از رونق مناسب برخوردار سازند. افسانه‏‌ها اگرچه ذهن کودک را باز می‌‏کند لیکن فراموش نباید کرد که زندگی در رؤیا آمادگی او را برای پذیرش مسئولیت به مخاطره می‌‏اندازد. امروز اگر دنیای کودک را با فیلم‏های فانتزی هالیوودی پر کنیم شاید به رشد ذهنی او کمک کرده باشیم اما به عمق باور او چیزی افزوده نمی‌‏شود و چه بسا کاسته شود!

پس مأموریت سردمداران سینمایی ساختن فیلم‏هایی خوش‏ساختار، مفرح، جذاب و باورآفرین برای کودکان این سرزمین است. به برگزارکنندگان جشنواره کودک که می‌‏دانم چه سعی وافری در برپایی آن نموده‏اند، خسته نباشید می‌‏گویم و برایشان آرزوی رسیدن به هدف‏های بلندشان را دارم.

از مسئولان استان اصفهان که در میزبانی حق مطلب را ادا نموده‏اند سپاسگزارم و به استمرار نقششان امیدوارم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز