خبرگزاری کار ایران

مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی:

مزارع ۳۰۰ هزار کشاورز اصفهانی در حال نابودی است

asdasd
کد خبر : ۹۱۲۶۷

کشاورزی مهم‌ترین شغل ۳۰۰ هزار ساکن منطقه شرق اصفهان بوده و مردم این بخش شغلی غیر از کشاورزی ندارند اما زمین‌های حاصل خیز این منطقه به دلیل کشت نشدن طی سال‌های گذشته در حال از بین رفتن است.

ایلنا: مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان کشاورزی بستن آب زاینده رود و القای کم آبی شرب برای شهرهای استان را نادرست دانست و گفت: بستن آب زاینده رود در شرایط کنونی ۸۵ درصد کشت منطقه شرق اصفهان را دچار خسارت می‌کند علاوه بر این، بخشی از آب اصفهان از طریق چاههای فلمن تامین می‌شود که می‌تواند بیش از دو ماه آب شرب بخشی از اصفهان را تامین کند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، مهدی بصیری، در جمع اعضای کمیته آب کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان خواستار گشایش آب برای مدت ۱۵ روز و ورود ۳۰ میلیون متر مکعب برای به نتیجه رسیدن کشت بهاره منطقه شرق اصفهان شد و یادآور شد: کشاورزان در کشت بهاره نیازمند ۱۱۵ روز آب هستند در حالی که فقط ۹۰ روز آب تامین شده و برای تکمیل کشت نیازمند ۱۵ روز دیگر آبیاری است.

وی با اعلام اینکه بستن آب زاینده رود در شرایط کنونی ۸۵ درصد کشت منطقه شرق اصفهان را دچار خسارت می‌کند، افزود: کشاورزی مهم‌ترین شغل ۳۰۰ هزار ساکن منطقه شرق اصفهان بوده و مردم این بخش شغلی غیر از کشاورزی ندارند اما زمین‌های حاصل خیز این منطقه به دلیل کشت نشدن طی سال‌های گذشته در حال از بین رفتن است.

این استاد دانشگاه برداشت بدون مجوز بالادست رودخانه زاینده رود را مهم‌ترین عامل کاهش سطح آب پشت سد عنوان کرد و گفت: این برداشت‌ها باعث محروم شدن سهم آب حق آبه داران استان اصفهان شده به ویژه کشاورزان که مظلوم‌ترین بخش در استفاده از منابع آبی به شمار می‌آیند و با وجودی که تمدن‌ها همواره در کار رودخانه‌ها با هدف توسعه کشاورزی شکل گرفته است، اولویت کشاورزی در آب آخرین بخش پس از شرب و صنعت است.

وی با انتقاد از اینکه وزارت نیرو در شرایط کنونی تمام بحران‌های کم آبی را ناشی از کشاورزی بخش شرق اصفهان می‌داند، ادامه داد: این بخش دارای حق آبه مشخص از رودخانه زاینده رود است، در حالی که یکی از مهم‌ترین مسایل بخش کشاورزی در سال‌های گذشته مدیریت وزارت نیرو بر روی منابع آب بوده و سازمان‌های منطقه‌ای آب به بنگاه‌های فروش آب تبدیل شدند. آب فروشی رسم غلطی است که این وزارت خانه برای زیرمجموعه‌های استانی خود ایجاد کرده است.

بصیری خواستار مدیریت وزارت جهاد کشاورزی بر روی منابع آبی کشور شد و گفت: بخش کشاورزی به دلیل کمبود آب طی چند ساله اخیر با زیان‌های جبران ناپذیری روبرو بوده است همچنین محیط زیست شهر‌ها به دلیل از بین رفتن زمین‌های کشاورزی در معرض تهدید قرار گرفته است.

سیدمجید خشوعی، دیگر عضو کمیته آب و از فعالان بخش کشاورزی استان اصفهان نیز استفاده از پمپ‌های سیار آب در بالادست رودخانه را مهم‌ترین چالش کمبود آب زاینده رود دانست و گفت: در قوانین تقسیم آب هیچ کجا نامی از پمپ آب برده نشده ولی مصوبه‌های دولت نهم و دهم مجوز برداشت را به بالادست داده است.

وی خواستار اجرای قوانین مصوب کشوری در تقسیم آب زاینده رود شد و گفت: متاسفانه قانون در مورد زاینده رود به درستی اجرا نمی‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز