خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان:

بهره وری یعنی تلاش برای افزایش اشتغال، دستمزدهای واقعی و معیارهای زندگی

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۳۶

این ادعا که کاهش هزینه ها به ارتقا و افزایش بهره وری كمك می كند، درست نیست چرا که اگر این عمل به كاهش تولید منجر شده باشد، در بلند مدت افت بهره وری را به دنبال خواهد داشت.

ایلنا: معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان، بهره وری را بر اساس تعریف مركز بهره وری ژاپن به حداكثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی، تسهیلات و غیره با روش‌های علمی، كاهش هزینه های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و کوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی وبهبود معیارهای زندگی، آن گونه كه به سود كارگر، مدیریت و عموم مصرف كنندگان باشد، عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، فرزاد زیویار در خصوص اهمیت توجه به مقوله بهره وری گفت: همانطور كه می‌دانیم بهره وری عبارت است از استفاده بهینه از منابع سازمانی به منظور رسیدن به اهداف كارا و اثربخش، در چارچوب یك نظام ارزشی مورد قبول.

وی برداشت‌ها و تلفیق‌های گوناگون از مفهوم بهره وری را ناشی از برداشت‌های متنوع از مفهوم مورد بحث دانست و افزود: در این جا برخی از طرز تلقی‌های نادرستی كه از مفهوم بهره وری وجود دارد بیان می‌شود تا در بسترسازی فرهنگی و برنامه ریزی عملیاتی مورد توجه قرار گیرد.

معاون توسعه مدیریت ومنابع انسانی استانداری نخستین برداشت نادرست از مفهوم بهره وری را اختصاص این موضوع به صنعت تعریف کرد و ادامه داد: بهره وری منحصر به سیستم‌های تولید صنعتی نیست. امروزه این مفهوم در انواع سیستم‌های تولید كننده خدمات حتی در بخش دولتی نیز رایج شده و برای بهبود بهره‎وری خدمات عمومی (دولتی) نظریه‌ها و مدل‌های مختلفی ارائه شده است.

وی اثربخشی را به میزان یا درجه تحقق اهداف یك سیستم تعریف کرد و گفت: تحقق یك یا چند هدف سازمانی یا ملی به منزله حسن بهره برداری از منابع یا به مثابه ارتقای بهره وری نیست، زیرا می‌توان به هدفی با هزینه گزاف و یا با صرف وقت و نیروی انسانی زیاد نایل شد كه در این صورت هدف به نحو كارآمدی تحقق نیافته و جهت نیل به آن منابع زیادی مصرف گردیده است.

زیویار با رد این ادعا که کاهش هزینه‌ها به ارتقا و افزایش بهره وری كمك می‌کند، تصریح کرد: اگر این عمل به كاهش تولید منجر شده باشد، در بلند مدت، افت بهره وری را به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی برداشت نادرست دیگری كه از مفهوم بهره وری وجود دارد در رابطه با قضاوت در مورد عملكرد یك سیستم بر اساس مقدار یا ارزش تولیدات آن است در حالی که افزایش تولید یك سیستم (كالا یا خدمات) بر افزایش بهره وری دلالت نمی‌کند زیرا بهره وری بنا به تعریف، رابطه بین مقدار تولید را با منابع مصروفه نشان می‌دهد و صرف تاكید بر مقدار تولید و عدم توجه به ارتباط آن با منابع مصروفه، نتیجه گیری غلطی را بدست می‌دهد، زیرا هزینه‌ها ممكن است در درون افزایش تولید، نامتناسب با مقدار تولید افزایش یافته باشد یا افزایش ارزش تولیدات صرفاً بدلیل قیمت‌ها و تورم و نه بهبود بهره وری باشد.

معاون توسعه مدیریت ومنابع انسانی استانداری همچنین با اشاره به کوشش‌های سازمان‌های جهانی نظیر سازمان بین‌المللی كار و سازمان بهره وری آسیایی در خصوص این كه بهره وری صرفاً بهره وری نیروی كار نیست و باید به بهره وری سایر عوامل تولید نیز توجه شود، گفت: بهبود بهره وری زمانی حاصل می‌شود كه استفاده موثر و بهینه ای از همه منابع در دسترس به عمل آید، به عبارت دیگر بهره وری كلی ارتقاء یابد.

وی بهره وری را مفهومی چند عاملی خواند و ادامه داد: نگرشهای تك بعدی نظیر ارتقاء بهره وری نیروی كار (بهره وری جزیی) و...، بسیاری از نارسائی های سیستم را از جهت نحوه بهره برداری از منابع آشكار نخواهد كرد و تصویری نادرست از عملكرد آن بدست خواهد داد چرا که بهره وری صرفاً یك مسئله فنی و مدیریتی نیست، بلكه در عین حال موضوعی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی... است.

در راستای ارتقای بهره وری دستگاه های اجرایی - استانداری اصفهان كه متولی پیشبرد امربهره وری و تحول اهداف برنامه درزمینه بهره وری می‌باشد، از سال 1383 تا كنون ضمن تشكیل بانك اطلاعات مروجین بهره وری دستگاه‌ها، آموزش‌های لازم را ارائه ودر خصوص چگونگی تهیه و تدوین، تجزیه و تحلیل و ارائه راهكارهای بهبود بهره وری، منطبق با اسناد بالادست و آئین نامه های مربوطه اقداماتی را دنبال نموده و این فرایند با حمایت مدیریت كلان استان به شدت دنبال خواهد شد.

این مسوول با تاکید بر این که استانداری اصفهان از سال 1388 تاكنون اقدام به اخذ مستندات بهره وری دستگاه های اجرایی استان و ارزیابی سطح بهره وری آن کرده خاطر نشان کرد: در نهایت نتیجه این بررسی و ارزیابی‌ها در جشنواره شهید رجایی منعكس و به دستگاه های برتر تندیس بهره وری اعطا شده در سال 1388 مجموعاً 37 دستگاه از دستگاه های استانی در این فرایند ارزیابی شركت كردند كه به اداره كل جهاد كشاورزی و اداره كل استاندارد به خاطر كسب بالاترین رتبه، تندیس بهره وری داده شد.

در سال 1389 اداره كل ثبت اسناد و املاك و اداره كل آموزش فنی و حرفه ای در رده دستگاه‌های برتر بودند كه موفق به اخذ تندیس فوق الذكر گردیدند. در ارزیابی سال 90 نیز شركت برق منطقه ای و اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واداره كل امور اقتصادی و دارائی ازدستگاههای برتر این جشنواره در زمینه بهره وری بودندو امسال نیز كماكان این روند ادامه داشته واین معاونت اقدام به اخذ مستندات مربوط به بهره وری از دستگاه‌های اجرایی و رتبه بندی آنها می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز