خبرگزاری کار ایران

به دلیل افزایش قیمت‌ها؛

مصرف میوه و سبزیجات در اصفهان 40 درصد کاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۴۲

دلیل اصلی گرانی سبزیجات، تغییر فصل است، چرا که سبزیجات گلخانه‌ای از دور خارج می‌شوند و محصولات هوازی، جای آن‌ها را در بازار مصرف می‌گیرند./ خشکسالی تولید محصولات کشاورزی در استان را 15 تا 18 درصد کاهش داده است.

ایلنا: افزایش سرسام آور قیمت میوه و سبزی، مصرف این محصولات در استان اصفهان را از ابتدای امسال تاکنون 40 درصد کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان،در فصل بهار و تابستان که فصل میوه های رنگارنگ و نوبرانه است، مصرف صیفی‌جات و سبزیجات از رونق بیشتری برخوردار است.با این حال بسیاری شهروندان از افزایش چشمگیر و دو سه برابری قیمت سبزیجات، میوه‌ها و صیفی‌جات و کاهش قدرت خرید خود در ماه‌های گذشته انتقاد دارند.

محصولات اصفهان هنوز آماده برداشت نیست

رییس اتحادیه عمده فروشان میوه و سبزی اصفهان نیز در گفتگو با ایلنا، موضوع افزایش قابل توجه قیمت میوه و سبزی در ماه اخیر را تایید کرد و گفت: دلیل اصلی گرانی سبزیجات، تغییر فصل است، چرا که سبزیجات گلخانه ای از دور خارج می شوند و محصولات هوازی جای آنها را در بازار مصرف می گیرند.

ناصر اطرج دومین دلیل گرانی سبزیجات را وقفه‌ای می‌داند که در به بار نشستن محصولات اصفهان به‌وجود آمده و افزود: بیشترین مشکل مصرف‌کنندگان، مربوط به نرخ هایی است که خرده فروشان سطح شهر ارائه می کنند و گرنه اقلامی که در میادین میوه و تره بار توزیع می شود، مشخص و منطقی است.

صادرات، هویج و زردآلو را گران کرد

وی با اشاره به افزایش 15 درصدی قیمت هر کیلو هویج در میادین عمده فروشی میوه و تره بار، ادامه داد: هویج توزیع شده در بازار، محصول دزفول است اما در دو هفته اخیر این محصول به روسیه فرستاده می شود و همین صادرات قیمت هویج را گران کرد.

رییس اتحادیه عمده فروشان میوه و سبزی اصفهان، همچنین از کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت خیار در مقایسه با هفته گذشته خبر داد و گفت: این روند کاهشی پس از گرانی برخی محصولات جالیزی در هفته گذشته رخ داد، قیمت گوجه نیز حدود 12 درصد افزایش یافته و نرخ عمده فروشی آن به هزار و 500 تومان رسیده است.

این عضو کمیته نرخ گذاری میوه و سبزی دلیل گرانی زردآلو را نیز صادرات به کشور ورسیه عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به توقف واردات پرتغال، محصولاتی که در بازار هست داخلی است و همین کاهش عرضه باعث افزایش نرخ ها شد.

نابسامانی قیمت‌ها در بازار خرده فروشی

وی با این حال قیمت برخی اقلام صیفی جات از جمله بادمجان را بدون تغییر اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو بادمجان هزار و 500 تومان است. اما کاهو حدود 16 درصد نسبت به هفته قبل گران شده چون باید از استان خوزستان وارد شود و کاهوی محصول اصفهان هنوز قابل برداشت نیست.

رییس اتحادیه عمده فروشان میوه و سبزی اصفهان بیشترین افزایش قیمت در میان سبزیجات را مربوط به باقالا عنوان کرد و افزود: هفته گذشته قیمت عمده فروشی این محصول 650 تومان بود که اکنون به 800 تومان رسیده و دلیل این گرانی هم نزدیک شدن به پایان فصل عرضه این محصول است.

گرما، میوه را ارزان می کند

وی از ثابت ماندن قیمت نخود فرنگی در میان سبزیجات پر مصرف فصل خبر داد و گفت:قیمت عمده فروشی هر کیلو نخود فرنگی این هفته به هزار و 500 تا 600 تومان رسید. اما هر چه به آخر فصل نزدیک شویم، کیفیت این محصول نیز کاهش می‌یابد.

اطرج گرم شدن هوا در هفته‌های آینده را موجب کاهش قیمت میوه و سبزیجات دانست و تاکید کرد: تا آن زمان محصولات اصفهان نیز وارد بازار می‌شود و قیمت ها روند نزولی می یابد.

کاهش 40 درصدی قدرت خرید مردم

رییس اتحادیه عمده فروشان میوه و سبزی با اشاره به کاهش ر40 درصدی قدرت خرید مردم، نسبت به ماه‌های قبل از عید، بیان داشت: یکی از دلایل تخلف گران فروشی توزیع کنندگان خرد نیز همین کاهش سطح فروش آنهاست وگرنه در میادین همه نرخ ها تحت کنترل است و مشکلی وجود ندارد.

وی درباره افزایش قیمت موز اظهار کرد: چون موز از خارج از کشور وارد می‌شود به دلیل افزایش قیمت ارز و نیز وجود تحریم‌ها، واردات آن کاهش یافته و به همین خاطر با افزایش قیمت آن روبرو شده‌ایم.

کاهش 18 درصدی تولید محصولات کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار ما، اعلام کرد: در اردیبهشت ماه اصفهان محصولی ندارد و میوه و سبزیجات این استان، معمولا در خردادماه به ثمر می نشیند.

محمد نصر اصفهانی گرانی قیمت محصولات کشاورزی به خصوص میوه و سبزیجات را در این فصل، مشکلی دانست که در سراسر کشور وجود دارد و گفت: ورود میوه های نوبرانه به بازار این روند را تشدید می کند اما از اواسط خرداد و تیرماه این افزایش قیمت ها متوقف می شود.

وی از کاهش 15 تا 18 درصدی تولید محصولات کشاورزی در استان به دلیل خشکسالی خبر داد و افزود: استفاده از پساب برای آبیاری مزارع سبزی و صیفی غیر قانونی است و بازرسان محیط زیست، بهداشت و جهاد کشاورزی به شدت با این موضوع برخورد می کنند.

نصر با اشاره به استفاده از آب چاه‌ها، قنوات و چشمه ها برای تولید محصولات کشاروزی در اصفهان، گفت: در طول 30 سال گذشته تولیدات کشورمان از 25 میلیون تن در سال به 100 میلیون رسیده و این میزان در اصفهان نیز از 1.5 میلیون به 6 میلیون تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تأکید کرد: این موضوع نشانه این است که با وجود اینکه جمعیت کشورمان در این مدت تنها دو برابر شده است، میزان تولید به چهار برابر رسیده اما نباید فراموش کنیم که کمیت در این میان مهم نیست، بلکه کیفیت، اهمیت ویژه‌ای دارد.

 گزارش از؛ ناهید شفیعی- اصفهان- ایلنا

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز