خبرگزاری کار ایران

افزایش نرخ مسکن در اصفهان از نرخ تورم پیش افتاد

asdasd

مشاهدات میدانی از بازار و نرخ‌هایی که برای مبادله اعلام شده حکایت از آن دارد که نرخ خرید و فروش و رهن و اجاره ملک در اصفهان به ۳۰ درصد هم رسیده که حتی از نرخ تورم نیز بیشتر است.

اصفهان - ایلنا: پس از گذشت هفت ماه رشد روزافزون قیمت‌ها در بازار مسکن اصفهان، سرانجام فصل نقل و انتقال ملک به پایان رسید و رکود بی‌سابقه گرانی ۳۰ درصدی قیمت خرید و فروش و رهن و اجاره ملک در نیمه نخست سال به ثبت رسید که حتی از نرخ تورم نیز بالا‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روند رشد بی‌رویه قیمت مسکن، رهن و اجاره که همراه با نوسانات بازارهای سکه و ارز از اواخر سال گذشته آغاز شد، تابستان امسال که فصل جابه جایی مستاجران بود به اوج رسید.

مسکن در کشور ما یک کالای سرمایه‌ای به شمار می‌آید علاوه بر این کارکرد، این روز‌ها مالکان بدون توجه به ارزش واقعی خانه خود انتظار دارند پولی که بابت رهن و اجاره از مستاجران دریافت می‌کنند به تنهایی مخارج ماهیانه آن‌ها را تامین کند و یا بتوانند در ازای فروش ملک خود در یکی از مناطق شهر، بتوانند مسکنی مناسب در محلی دیگر خریداری کنند.

در این میان فشار اصلی بر جمعیت زیادی از خانواده هاست که جوان یا کم بضاعت هستند و نمی‌توانند از نیاز اولیه خود یعنی تامین سرپناه بگذرند.

اکبر امینی سرپرست یک خانواده ۴ نفری است که اواخر سال گذشته تصمیم گرفت خانه ۷۰ متری خود را در یکی از محله‌های شمال شهر اصفهان با یک واحد بزرگ‌تر در منطقه دیگر عوض کند.

وی می‌گوید پس از انجام فروش خانه و درست زمانی که برای امضای قرارداد خرید ملک جدید به بنگاه مراجعه کرد، با قیمت‌های جدیدی روبرو شدم که صاحب ملک و بنگاه دار ادعا می‌کردند به دلیل گرانی نرخ ارز و سکه و به دنبال آن مسکن است به همین دلیل مجبور شدیم با مبلغی که داریم یک آپارتمان نیمه تمام پیش خرید کنیم و تا زمان تحویل آن، خانه‌ای کوچک اجاره کنیم.

تمدید قرارداد به شرط بالابردن رهن و اجاره

مجید کریمی جوان ۲۶ ساله‌ای که در محدوده شرق اصفهان خانه‌ای اجاره کرده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که جابجایی سالی یک دفعه برای مستاجران دارد، می‌گوید: دو سال پیش این خانه را با پرداخت ۱۰ میلیون تومان پیش و ماهی ۷۰ هزار تومان اجاره کردیم اما سال بعد مالک ۵ میلیون تومان به مبلغ رهن اضافه کرد و امسال هم گوشزد کرده که برای تمدید قرارداد، باید نرخ کرایه ماهانه را تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش دهیم.

وی که معتقد است رشد بی‌رویه قیمت‌ها در بازار رهن و اجاره به دلیل افزایش انتظارات موجران است، ادامه داد: با این روند، پس انداز مبلغی برای خرید زمین یا خانه کار دشواری است و سالهای سال طول می‌کشد تا یک خانوداه بتوانند زمین یا ملکی برای خود تهیه کنند.

وامهایی که گره‌ای را باز نمی‌کنند

اسماعیل پویافر که هفت سال است ازدواج کرده و یک فرزند سه ساله دارد در این باره می‌گوید: ما مدت ۵ سال در منزل پدری زندگی کردیم تا بتوانیم پس انداز مختصر و وامی فراهم کنیم تا یک آپارتمان ۷۰ متری در محدوده ملک شهر خریداری کنیم، اما اگر از‌‌ همان ابتدا مستاجر بودیم باید زمان بیشتری برای صاحب خانه شدن انتظار می‌کشیدیم.

وی مبلغ وام مسکن را در مقایسه با روند رو به رشد قیمت‌ها در این بازار بسیار نامناسب و ناکافی دانست و افزود: با این وجود دریافت وام از موسسات مالی و اعتباری با توجه به اقساط سنگین و سود سرسام آور آن اصلا به صرفه نیست و مردم ترجیح می‌دهند هفت خوان دریافت وام مسکن را بگذرانند تا سال‌ها سود تسهیلات بپردازند.

سال‌ها پس انداز و انتظار برای خانه دار شدن

از سوی دیگر محسن راستی که ۱۵ سال است ازدواج کرده و صاحب دو فرزند است، می‌گوید: صاحب خانه شدن رویای بسیار پردردسری برای خانواده‌های جوان است چون نه تنها باید سال‌ها، پس انداز کنند و اقساط تسهیلات بدهند بلکه با بزرگ‌تر شدن فزرند خود به این نتیجه می‌رسند که به خانه‌ای با اتاق‌های بزرگ‌تر و یا محله خلوت‌تر نیاز دارند بنابراین باید ملک خود را ارزان بفروشند و محلی را گران‌تر از ارزش واقعی‌اش در جای دیگر خریداری کنند.

از حالا به بعد، بازار آرام می‌شود

از سوی دیگر، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان نیز با تایید رشد بی‌رویه قیمت مسکن که از روزهای نخست سال آغاز شد و تابستان به اوج رسید، به ایلنا گفت: از حالا به بعد کم کم بازار خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در اصفهان آرام شده و حتی به رکود می‌رود چون فصل جابجایی مستاجران به پایان رسید.

رسول جهانگیری دلیل اصلی این جهش قیمت را نوسانات بازار سکه و ارز و شرایط اقتصادی مردم دانست و افزود: کسانی که در نیمه دوم سال اقدام به مبادله در این بازار می‌کنند راحت‌تر می‌توانند ملکی متناسب با بودجه و نیاز خود پیدا کنند.

وی که معتقد است عواملی بیش از عرضه و تقاضا، سرنوشت بازار مسکن را در دست گرفته‌اند، خاطر نشان کرد: حتی گرانی‌های امسال نیز در شرایطی اتفاق افتاد که بازار در رکود به سر می‌برد و جهش قیمت‌ها، از جو روانی و منفی موجود در بخش‌های دیگر اقتصاد اثر گرفت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان اظهار نظر در باره درصد افزایش قیمت مسکن را مشروط به انجام تحقیقات دقیق و می‌دانی دانست و گفت: با این حال مشاهدات می‌دانی از بازار و نرخ‌هایی که برای مبادله اعلام شده حکایت از آن دارد که نرخ خرید و فروش و رهن و اجاره ملک در اصفهان به ۳۰ درصد هم رسیده که حتی از نرخ تورم نیز بیشتر بوده است.

مسکن مهر دردی از کلان شهر‌ها دوا نمی‌کند

وی در واکنش به انتقاداتی که درباره مبادله‌گری در بنگاههای معاملات ملکی مطرح می‌شود، تصریح کرد: آنچه که در دفا‌تر بنگاه‌های معاملات املاک رخ می‌دهد، بر اساس خواسته و توافق مالک و مستأجر است و بنگاه‌دار دخالت چندانی در تعیین نرخ اجاره ندارد و تنها کمیسیون خود را دریافت می‌کند.

جهانگیری افزایش قیمت مصالح، عوارض شهرداری و جو روانی ایجاد شده در بین مردم را مهم‌ترین دلایل جهش قیمت در این بازار دانست و افزود: ۱۰ تا ۲۰ درصد، پایه افزایش قیمت رهن و اجاره در سال گذشته نیز بسیار بالا بود و ادامه این روند در سال۹۱ برای مردم نمود دارد.

وی با تاکید بر اینکه طرح مسکن مهر راهگشای مشکلات مسکن در کلان شهر‌ها نیست، خاطرنشان کرد: اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای کوچکی همچون فولادشهر یا مجلسی مشکلات مسکن مردم این نواحی را حل کرده اما فقط در صورتی که مرحله دوم طرح مسکن مهر در بافت‌های فرسوده کلانشهر‌ها اجرا شود مرهمی بر مشکلات رکود بازار مسکن در شهرهای بزرگ خواهد بود.

قیمت‌ها باید کنترل شود

وی با تاکید بر ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی برای جلوگیری از افزایش قیمت اجاره ب‌ها، خاطرنشان کرد: اگر امسال این کارگروه تشکیل شود سال آینده تا حدودی می‌توان قیمت اجاره بها را در اصفهان کنترل کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر طرحی به مجلس برای ارائه مالیات به منازل خالی داده شده است بیان داشت: متاسفانه قوانین مدون خاصی در کشور برای کنترل قیمت رهن و اجاره بها وجود ندارد و قیمت اجاره بها براساس عرضه و تقاضا و بر مبنای پیشنهاد مالک و متقاضی مشخص می‌شود.

...............................

ناهید شفیعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز