دانشآموزان مدرسه شهید فخار کاشان یک روز معلم شدند
مدیر مدرسه شهید فخار کاشان گفت: دانشآموزان این واحد آموزشی به جای دبیران خود و معاونان مدرسه، بخشی از فرآیند آموزش و مدیریت را برعهده داشتند.
ایلنا - کاشان: مدیر مدرسه شهید فخار کاشان گفت: دانشآموزان این واحد آموزشی به جای دبیران خود و معاونان مدرسه، بخشی از فرآیند آموزش و مدیریت را برعهده داشتند.
"سیدعلی طالبی" در گفتگو با خبرنگار ایلنا در کاشان با اعلام این خبر افزود: این برنامه در راستای پروژه موسوم به "طرح مدام" است که دانش آموزان با هماهنگی های انجام شده به جای دبیران خود در کلاس، تدریس می کنند، اداره کتابخانه و انتظامات مدرسه را بر عهده می گیرند.
به گفته وی، مشارکت دادن دانشآموزان در امور مدرسه، طرحی نو با پیشینهای قدیمی است که نتیجه سالها بحث تحقیقاتی و برنامهریزی توسط کارشناسان مشاوره و آموزش در این عرصه است.
وی اظهار داشت: با اجرای این قبیل برنامه ها، دانش آموزان مهارت های برنامهریزی، تصمیمگیری و اجرا را تمرین می کنند و همچنین افزایش توان پاسخگویی دانشآموزان را فرا می گیرند.
یک کارشناس ارشد آموزشی گفت: شخصیت نوجوانان در مدارس شکل میگیرد، زمانی که ارتباط هدفمند و عاطفی بین معلم و دانش آموزبرقرار شود، آثار مثبت بر روحیات شخص و آیندهکاری او دارد که در کتابهای درسی چنین اثری مشهود نیست.
"سعید بهکام" افزود: زمینه سازی مشارکت دانش آموزان در امور مدرسه، ابزار خوبی برای کسب اعتماد به نفس،رشداجتماعی،تمرین زندگی، مدیریت و برنامهریزی در مسائل اجتماعی و زندگی شخصی آنها است که باید این مسیر متنوع شود.
وی اظهار داشت: طرف دوم این برنامه نیز برای معلم سودبخش است تا از نگاه یک دانشآموز، بتواند کلاس و شرایط آن را برآورد کرده و در شیوه های آموزش و برخورد با دانش آموزان نگاهی دوباره داشته باشد.
به گفته وی، با این برنامه، دانش آموزان با سختی شرایط کار یک معلم آشنا شده و درک درستی از کار معلمی و عملکرد اوپیدا می کنند
که منجر به کاهش ناهنجاری و شلوغکاری در کلاس شده و همکاری با معلم جایگزین آن می شود.
بهکام افزود: رشد مسئولیتپذیری دانشآموزان برای مشاغل آینده از دیگر مزایای این طرح می باشد و اگر این طرح در آغاز هر سال تحصیلی برگزار شود در روند آموزش و درک متقابل معلم و محصل تأثیر بیشتری میگذارد.