خبرگزاری کار ایران

سرپرست شركت آبفای كاشان

برای آب شرب موجود در كاشان و آران و بیدگل باید برنامه ریزی شود

asdasd
کد خبر : ۳۳۲۵۴

با توجه به اینكه میزان آب تجدید ناپذیر دركشورمان 135 میلیارد متر مكعب واین میزان در شهرستانهای كاشان و آران و بیدگل 400 میلیون مترمكعب است درصورتی كه برنامه ریزی درست نداشته باشیم در آینده به یك فاجعه تبدیل خواهد شد

ایلنا – كاشان: سرپرست شركت آبفای شهرستان كاشان گفت: با توجه به اینكه میزان آب تجدید ناپذیر در كشورمان 135 میلیارد متر مكعب و این میزان در شهرستانهای كاشان و آران و بیدگل 400 میلیون مترمكعب است درصورتی كه برنامه ریزی درست نداشته باشیم در آینده به یك فاجعه تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در كاشان « محمد رضا اسدی » در نشست خبری كه به مناسبت سالروز تصویب قانون تشكیل شركت های آب و فاضلاب در سالن اجتماعات شركت آبفای كاشان برگزارشده بود در گفتگو با خبرنگاران به بحران جدی كمبود آب در شهرستانهای كاشان و آران و بیدگل اشاره كرد و گفت: اگر با دستان خودمان آبهای موجود را آلوده كنیم آیندگان ما را مواخذه خواهند كرد.

وی با بیان اینكه متوسط بارندگی درجهان 750 میلی متر، در ایران 250 میلی لیتر و در شهرستان كاشان 120 میلی لیتر درثانیه است گفت: سرانه تجدید ناپذیر آبی كه دراختیار بشریت قراردارد از70 درصد آب موجود كره زمین، 95 درصد شور و غیرقابل استفاده است كه یك درصد این آب در یخها قرارگرفته و تنها یك درصد باقی مانده مورد استفاده قرارمی گیرد.

اسدی به وضعیت بسیار نگران كننده میزان آب تجدید ناپذیر به علت رشد جمعیت در ایران اشاره كرد و گفت: با توجه به اینكه میزان آب تجدید ناپذیر در كشورمان 135 میلیارد متر مكعب و این میزان در شهرستانهای كاشان و آران و بیدگل 400 میلیون مترمكعب است درصورتی كه برنامه ریزی درست نداشته باشیم در آینده به یك فاجعه تبدیل خواهد شد.

وی با تاكید براینكه به علت كمبود بارندگی و در حاشیه قرارگرفتن شهرستانهای كاشان و آران و بیدگل در كویر باید نسبت به آب موجود دراین منطقه صرفه جویی كنیم گفت: با توجه به اینكه از 400 میلیون متر مكعب آب موجود شهرستانهای كاشان و آران و بیدگل 6 درصد (40 میلیون مترمكعب) در بخش شرب،  2 درصد در صنعت و مابقی كه 92 درصد است در كشاورزی مصرف می شود باید برای 6 درصد آب شرب این شهرستانها برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

سرپرست شركت آبفای شهرستان كاشان با بیان اینكه برای تامین آب در شهرستانهای كاشان و آران و بیدگل به علت اینكه 80 درصد از طریق زیر زمین و 20 درصد آبهای سطحی و عمدتا از خط زاینده رود تامین خواهد شد محدودیتهایی به وجود می آورد نیاز به برنامه ریزی داریم گفت: اجرای پروژه فاضلاب كاشان یكی از اقدامات تامین بخشی از آب صنایع و بخش كشاورزی از پساب حاصل از فاضلاب در این شهرستان می باشد.

اسدی از مدار خارج شدن تعداد 15 حلقه چاه از 60 چاه موجود در كاشان طی دوسال گذشته به علت نفوذ نیترات به آب این چاهها خبرداد و گفت: اگر این روند ادامه پیدا كند به مرور زمان بقیه چاههای موجود در این شهرستانها از مدار خارج خواهند شد و قطعی آب را در پی خواهیم داشت.

وی ضمن هشدار نسبت به پایین رفتن كیفیت آب مصرفی به علت كاهش سطح آبهای زیر زمینی در شهرستانهای كاشان و آران و بیدگل گفت: با توجه به اینكه درحال حاضر از 1100 لیتر مقررشده خط انتقال آب زاینده رود تنها 200 لیتر به شهرستانهای كاشان و آران و بیدگل می آید، امید واریم با توجه به پیگیری هایی كه مسئولین شهرستان نموده اند در آینده نزدیك بتوانیم از میزان آب مقرر شده زاینده رود (1100 لیتر درثانیه) بهره مند شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز