خبرگزاری کار ایران

پلیس ساختمان در اردبیل راه اندازی می شود

پلیس ساختمان برای جلوگیری از برخی تخلفات ساختمانی در سطح شهر اردبیل با همکاری نیروی انتظامی و مراجع قضایی باید در شهر اردبیل راه‌اندازی شود.

ایلنا - اردبیل: معاون شهرسازی شهرداری اردبیل در جلسه کمیته فنی ساختمانی در شورای شهر اردبیل گفت: ما دو راهکار برای جلوگیری از برخی تخلفات و سوء استفاده‌ها در ساخت و ساز غیر‌مجاز در نظر گرفتیم که یکی از این راهکارها تدبیر درست بر اساس ماده 99 برخورد با تخلفات ساختمانی و ساخت و ساز احتمالی در خارج از محدوده شهر است که با لحاظ کردن ضوابط و مقررات ویژه در این زمینه می‌توان برخی از نارسایی‌ها را برطرف کرد.

به گزارش ایلنا از اردبیل، یوسف محمدی با بیان اینکه در این بین نباید مهندسان ناظر در ردیف اول اتهام قرار گیرند، افزود: اگر آیین‌نامه 2008 در ساخت و ساز‌ها لحاظ شود می‌توان بسیاری از کاستی‌ها را برطرف کرده و جریمه‌ها را در این زمینه تعدیل کرد.

معاون شهرسازی شهرداری اردبیل به روان‌سازی ضوابط، اتخاذ تصمیمی واحد در اعمال مقررات برای احداث پارکینگ و کاهش سطح اشغال اشاره کرد و یادآور شد: اگر پلیس ساختمانی راه‌اندازی شود حتی جلوی برخی تخلفات در بنگاه‌ها و مشاورین املاک نیز که در این امر دخیل هستند گرفته می‌شود.

محمدی گفت:‌ در کنار آن باید به احیای شهریاران محلات همت کنیم و اجازه ندهیم برخی قصور و کوتاهی‌ها به این امر دامن بزند.

وی با اعلام اینکه شهرداری سالانه یک میلیون و 600 متر‌مربع پروانه صادر می‌کند، افزود: پدیده ساخت و ساز غیر‌قانونی در خارج از ضوابط شهری و مهندسی تعیین شده امروز به یک عرف و عادت تبدیل شده در حالی که تثبیت محدوده شهری نه تنها از مهاجرت‌ها جلوگیری می‌کند بلکه مشکلات بعدی را نیز برطرف خواهد کرد.

معاون شهرسازی شهرداری اردبیل برخی ناتوانی‌های مالی را نیز دخیل در این سوء استفاده‌ها عنوان کرد و بیان داشت: باید کاربری‌های عمومی به موقع تملک شده تا از این محدوده سوء استفاده نشود و عده‌ای نخواهند به حریم شهرها تجاوز کنند.

محمدی شفافیت در ارائه ضوابط و برخورد با متخلفان را از دیگر راه‌های جلوگیری از تخلفات ساختمانی برشمرد و گفت: ما باید در یک وحدت رویه فرایند صدور پروانه را مستند‌سازی کنیم و در کنار آن بکوشیم جلوی تخلفات و سوء استفاده‌های احتمالی گرفته شود.

وی ادامه داد: اگر مدیر و مجموعه متخلف دادگاهی شده و با افراد خاطی نیز برخورد جدی صورت گیرد به یقین شاهد کاهش تخلفات در این حوزه خواهیم بود.

در ادامه این جلسه شهردار منطقه یک اردبیل نیز با اشاره به بافت تاریخی و ارزشمند اردبیل و تعیین حریم این محدوده در کنار عملی شدن طرح تفصیلی شهری و ضوابط مرتبط با آن ابراز داشت: اگر جلوی تخلفات در این محدوده را نگیریم هویت شهری به یقین به مخاطره می‌افتد.

حمید لطف‌اللهیان با اشاره به اینکه با دادن تراکم برخی از نارسایی‌ها جبران نشده و ما هرگز قادر نخواهیم بود بافت فرسوده را احیا کنیم، تاکید کرد: ما باید خدمات رایگان و مشوق‌هایی را برای احیا‌کنندگان بافت‌های فرسوده و تاریخی قائل شویم تا کمبودها و کسری‌ها در این زمینه برطرف شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر