خبرگزاری کار ایران

پیش بینی افزایش تولید سیب در آذربایجان شرقی

asdasd
کد خبر : ۹۱۹۰۳

آذربایجان شرقی سال گذشته با تولید بیش از ۳۸۷ هزار تن سیب، رتبه دوم تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.

ایلنا: مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر بیش از ۳۷ هزار هکتار از سطوح باغی این استان به باغات سیب اختصاص داده شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا سعداله اسکندری با بیان اینکه آذربایجان شرقی سال گذشته با تولید بیش از ۳۸۷ هزار تن سیب، رتبه دوم تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است اظهار داشت: پیش بینی کار‌شناسان حاکی از افزایش کمی تولید در سال جاری است.
وی با بیان اینکه۶۰ درصد از محصول تولیدی، علاوه بر پوشش بازارهای استانی وکشوری، به کشورهای اروپایی وحاشیه خلیج فارس صادر می‌شود گفت: ۴۰ درصد محصول نیز در اختیار کارخانه‌های تولید آبمیوه وکنسانتره قرارگرفته وبعد ازفرآوری به بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه می‌شود.
اسکندری ادامه داد: شهرستان‌های مراغه، میانه، اهر و مرند به ترتیب مراکز مهم تولید سیب در آذربایجان شرقی محسوب می‌شوند و شهرستان مراغه از نظر سطوح باغات این میوه، با دارا بودن بیش از ۱۰ هزار هکتار باغات سیب، رتبه اول سطوح باغات این محصول را دارا و از نظر میزان تولید، بعد از شهرستان اهر، رتبه دوم استانی تولید سیب را در اختیار دارد.
وی بابیان اینکه تولیدسیب با توجه به افزایش سطوح باغات آن دراستان از سیر صعودی برخوردار و در مقایسه باسال۹۰، درسال۱۳۹۱ تولید آن بیش از ۱۷۰ درصد افزایش را نشان داده است گفت: مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی در راستای توسعه استفاده بهینه ازسرمایه‌های ملی دربخش کشاورزی وحمایت ازتولید کنندگان درافزایش درآمد ناشی ازتولید و زمینه سازی برای ارتقاکمی وکیفی تولید محصولات، با تاکید به بازاریابی و صدور محصولات به خارج از کشور، تلاش برای افزایش مراکز فرآوری وصنایع تکمیلی وتبدیلی محصولات باغی، بخصوص محصول سیب را در مراکز عمده این محصول آغاز و علاوه بر جلب وجذب سرمایه گذار، راه را برای افزایش تولید محصولات فرآوری شده بخش باغی هموار و زمینه اشتغال مولد را نیز فراهم نماید.
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی با اشاره به این موضوع که با پیش بینی‌های کار‌شناسی، بعد از وقوع خسارتهای سرما وتگرگ، در سال جاری میزان تولید سیب در آذربایجان شرقی بیش از ۴۰۰ هزار تن خواهدشد گفت: این امر توسعه بیش از پیش صنایع فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات باغی در استان را ضروری و غیر قابل اغماض می‌نماید.
وی ادامه داد: ۹۵ درصد باغات سیب استان مختص به ارقام گلدن ورد بوده و ۵ درصد نیز به سایر ارقام از جمله عاشقی، مشکی، و دیگر رقم‌های محلی مانند گلاب، قره یارپاق، می‌خوش، کپه الماسی وترش الما اختصاص و با توجه به ارتقا ضریب نفوذ فن آوری‌های جدید در تولید و تاکید بر رعایت استفاده مدیریت یافته از سموم نباتی و توسعه استفاده از کودهای زیستی، در حال حاضر، میانگین تولید سیب در هکتار در آذربایجان شرقی، به ۱۷ هزار و ۲۰۶ کیلوگرم ارتقا یافته است.
گفتنی است میانگین عملکردتولید درهکتار این محصول، درسطح کشورکمترازمیانگین تولید استان آذربایجان شرقی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز