خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

موزه شعرا و موزه علما در تبریز ایجاد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۱۷۹۳

فاز اول اجرای طرح علما و مفاخر آذربایجان در حال اتمام بوده و احداث موزه علما برای معرفی علما و فقهای برجسته آذربایجان و ‌ایجاد موزه شعرا در محل مقبره‌الشعرای تبریز به عنوان فاز‌های بعدی این طرح از اهم برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شود.

ایلنا: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: علما و مفاخر آذربایجان نمادهای عزت و سربلندی ایران اسلامی هستند و باید این الگو‌ها به سراسر جهان معرفی شوند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی داننده در مصاحبه مطبوعاتی که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد گفت: این پتانسیل غنی و ظرفیت عظیم دینی، ‌ فرهنگی و علمی و نقش متعالی و تاثیرگذار روحانیت آذربایجان در تاریخ ایران اسلامی که همواره در مسائل مختلف پیشرو بوده و جریان تاریخ این مرز و بوم را در مسیر صحیح هدایت کرده‌اند باید معرفی شود.
وی فرهنگ بالنده و پیشرو اسلامی و ایرانی را مرهون حضور پیوسته و بااقتدار روحانیت و علما برشمرد و گفت: این شخصیتهای برجسته‌ جهانی الگویی برای جوامع بشری هستند و معرفی زندگینامه و آثار قلمی آنان در واقع ادای دین به این بزرگان است.
وی افزود: آغاز اجرای طرح علما و مفاخر آذربایجان نمادهای عزت و سربلندی ایران اسلامی به عنوان یکی از طرحهای جامع و تاثیرگذار در حوزه فرهنگ استان است که بخش اول این طرح در حال اتمام بوده و احداث موزه علما برای معرفی علما و فقهای برجسته آذربایجان و ‌ایجاد موزه شعرا در محل مقبره‌الشعرای تبریز نیز به عنوان فاز‌های بعدی این طرح از اهم برنامه‌های اداره کل محسوب می‌شود.
وی گفت: طرح «مفاخر آذربایجان نمادهای عزت و سربلندی ایران اسلامی» با ایجاد زمینه برای هنرمندان جهت تولید آثار هنری، افق جدیدی را فراروی اصحاب فرهنگ و هنر ایجاد کرده و زمینه تعالی بخشی فرهنگ و هنر استان را فراهم آورده است.
داننده خاطرنشان کرد: این طرح خود به نوعی بستری را فراهم می‌کند تا سبک و مکتب هنرمندان این برهه در حافظهٔ تاریخ هنری این مرز و بوم ثبت شود.
داننده افزود: حدود دوسال است که ساخت و انجام کارهای عمرانی موزه مفاخر آذربایجان آغاز شده و همزمان کارهای نرم افزاری آن نیز انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: این موزه در سه بخش شامل موزه علما و عرفا، شعرا و نویسندگان و سایر بخش‌ها که شامل هنرمندان و شهدا نیز می‌شود، در دو مکان مقبره الاشعرا و موزه هنرهای معاصر تبریز در زمینی با بیش از شش هزار متر مربع در میدان آذربایجان، در حال آماده سازی است.
وی گفت: احداث موزه در محل مقبره الاشعرا تبریز پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد دارد و موزه هنرهای معاصر واقع در میدان آذربایجان نیز دارای پیشرفت بیش از ۳۰ درصد است.
داننده خاطرنشان کرد: تاکنون برای ساخت موزه مفاخر آذربایجان ۳۵ میلیارد ریال هزینه شده و برای اتمام آن بیش از ۷۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر موردنیاز است.
وی با اشاره به اینکه آثار بخش علما و عرفا موزه مفاخر آذربایجان با ۵۰ تابلوی پرتره و ۵۰ زندگینامه و شرح زندگی و همچنین کتاب آشنایان ره عشق آماده شده که پنجم مرداد در خانه فرهنگ تبریز با عنوان موزه موقت مفاخر و علما افتتاح و رونمایی می‌شود گفت: این موزه بخش اول از طرح مفاخر آذربایجان نمادهای عزت و سربلندی ایران اسلامی بوده که بخش دوم آن نیز با عنوان موزه شعرا و نویسندگان در حال پایان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز