خبرگزاری کار ایران

امکان کشت پسته در ۳۰ هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۸۶۶۷۷

توسعه سطوح زیرکشت پسته در آذربایجان شرقی با اصلاح الگوی کشت میسر است.

ایلنا: مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجانشرقی گفت: ۳۰ هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در این استان قابلیت کشت پسته را دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا سعداله اسکندری، در گفتگو با خبرنگاران افزود: شهرستان‌های جلفا، شبستر، آذرشهر، اسکو و مناطق یکانات، یامچی و کشکسرای شهرستان مرند و بسیاری ازاراضی حاشیه شرق دریاچه ارومیه، به لحاظ شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی مناطق مستعدی برای اصلاح الگوی کشت برای توسعه باغات پسته به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر توسعه کشت پسته به‌عنوان راهکاری مناسب جهت اصلاح الگوی کشت و توسعه گونه‌های باغی با نیاز آبی کمتر در حاشیه دریاچه ارومیه، مورد توجه برنامه‌ریزان سازمان جهادکشاورزی قرار داشته و توسط این مدیریت در فاز اجرایی قرار گرفته است گفت: این طرح با هدف جلوگیری هر چه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی در شهرستان‌های حاشیه این دریاچه وحمایت مستقیم از بهره‌برداران بخش کشاورزی این مناطق انجام می‌پذیرد.

اسکندری با اشاره به این نکته که سطوح زیر کشت پسته در سطح باغ‌های آذربایجان شرقی، ۲۹۳ هکتار است افزود: از این می‌ان، ۱۲۵ هکتار آن را باغ‌های بارور تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به ویژگی‌های رشد پسته گفت: پسته، گیاهی متحمل به خشکی و کم‌آبی بوده و بعد از خرما، متحمل‌ترین درخت در برابر شوری شناخته می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان، همچنین از تکثیر حدود۸۰ هزار اصله نهال پایه تولید شده از نوع پایه بذری رقم بادامی زرند بصورت گلدانی در این استان خبرداد و گفت: با نظارت کار‌شناسی این مدیریت نسبت به احداث و اصلاح باغات در سطح ۱۱۰هکتار با این تعداد نهال پسته توسط باغداران، اقدام لازم انجام می‌گردد.

اسکندری تصریح کرد: باغداران از اواخر خرداد تا اوایل تیرماه سال جاری، باید نسبت به عمل پیوند زنی باغات جدید پسته با ارقام تجارتی متداول و سازگار در استان آذربایجان‌شرقی از جمله ارقام احمدآقائی، اکبری، اوحدی و کله‌قوچی اقدام کنند.

به گفته وی ارقام احمدآقایی، اکبری، اوحدی و کله‌قوچی از عمده‌ترین ارقام تولیدی پسته در آذربایجانشرقی محسوب می‌شود و ارزیابی‌های می‌دانی بر روی ارقام مختلف پسته حاکی است این ارقام، سازگاری مناسبی با شرایط اقلیمی استان دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز