خبرگزاری کار ایران

هنرمند رشته حجاری سنگ آذربایجان شرقی:

حجاری سنگ وارد چرخه زندگی مردم شده است

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۲۳

رشته حجاری سنتی از هنری تزئینی رو به فراموشی امروز به هنر- صنعتی كاربردری در زندگی مردم تبدیل شده است.

ایلنا: یک هنرمند رشته حجاری سنگ آذربایجان شرقی گفت: رشته حجاری سنتی از هنری تزئینی رو به فراموشی امروز به هنر- صنعتی كاربردری در زندگی مردم تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، صمد بهادری كه به دلیل حفظ و احیای رشته های بومی در معرض فراموشی آذربایجان شرقی در سال جاری به عنوان هنرمند برگزیده استان در سطح ملی معرفی شده بود، حمایت اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از تلاش برای احیای این رشته را عامل مهمی در راستای بازگشت رشته حجاری سنتی به هنر و صنعت استان دانست و با بیان اینكه آخرین هنرمندان این رشته طی چند دهه گذشته از دنیا رفتند، خاطرنشان كرد: از سال 81 شروع به فعالیت در این رشته و تربیت نیروی كارآمد كردم و به تدریج حجاری سنتی با كاربردری شدن وارد چرخه زندگی اقشار مختلف مردم آذربایجان شرقی شد.

وی یادآور شد: تا پیش از این حجاری سنتی تنها به عنوان رشته‌ای تزئینی در ساخت پیكره‌ها كاربرد داشت، اما ما آن را به صورت حرفه‌ای وارد معماری داخلی كردیم كه اكنون در ساختمان‌ها كاربرد دارد.

این هنرمند برگزیده صنایع دستی آذربایجان شرقی، با بیان اینكه كاهش قیمت‌های محصولات این رشته در افزایش قدرت خرید مردم اثرگذار بوده است، افزود: با كاهش قیمت و بالا بردن تنوع محصولات، بسیاری از خانه‌ها امروز هنر حجاری سنگ را در معماری خود داشته و بسیاری از مردم با محصولات این هنر و صنعت آشنا هستند.

بهادری با اشاره به حمایت‌های اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از هنرمندان صنایع دستی تصریح كرد: این حمایت‌ها در چند سال اخیر نسبت به گذشته فوق‌العاده چشمگیر شده است، در واقع پیش از این حمایت‌ها تنها به صدور پروانه‌های فعالیت محدود می‌شد اما چند سالی است كه با این حمایت‌ها شرایط هنرمندان صنایع دستی بهبود یافته است.

وی بیمه هنرمندان صنایع دستی را یكی از نیازهای مهم این قشر دانست كه طی چند سال اخیر به عنوان یك چتر حمایتی شامل اغلب هنرمندان استان شده است.

بهادری معرفی و فراهم كردن شرایط حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های داخلی و بین المللی را از دیگر حمایت‌های اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برشمرد و گفت: نمایشگاه‌ها موقعیتی هستند كه مسیر را برای شناخت جامعه از آثار خوب صنایع دستی، فروش اثر و افزایش كیفیت محصولات در جامعه می‌گشایند.

این هنرمند صنایع دستی آذربایجان شرقی با اشاره به حضور در نمایشگاه صنایع دستی تهران و كسب عنوان هنرمند برگزیده صنایع دستی آذربایجان شرقی در روز جهانی صنایع دستی سال 92 اظهار داشت: پس از كسب این عنوان مسئولیتم در ارتقای بیش از پیش كیفیت محصولات افزایش یافته و خود را ملزم به پیشرفت در ارائه این هنر به استان و كشور می‌دانم.

بهادری همچنین با بیان اینكه حجاری سنگ با توجه به اینكه رشته دشواری است و نیاز به ممارست و تحمل در یادگیری دارد و علاقه مندان كمتری برای یادگیری نسبت به برخی دیگر از رشته‌های صنایع دستی دارد، افزود: پیش از این چندین نفر را در این رشته آموزش داده‌ام و پس از این نیز در صورت فراهم بودن شرایط حاضرم با هزینه شخصی این رشته را گسترش دهم زیرا معتقدم انتقال دانسته‌هایم به علاقه‌مندان به نوعی خمس و زكات بهره‌مندی از هنر است.

یادآور می‌شود، صمد بهادری با بیش از 15 سال سابقه فعالیت در رشته حجاری سنگ، به دلیل تلاش در راستای حفظ و احیای رشته‌های بومی در معرض فراموشی آذربایجان شرقی، لوح تقدیر و عنوان برتر مراسم تجلیل از برگزیدگان صنایع دستی ایران در حاشیه برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی سال 92 را از معاون اول رئیس جمهور دریافت كرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز