خبرگزاری کار ایران

آیت الله هاشم‌زاده هریسی:

باید تندروی موجود در جامعه را كنترل كرد

asdasd
کد خبر : ۸۲۷۸۲

فرصت طنین انداز شدن صدای مهرو محبت و تعادل و اعتدال در جامعه فراهم شد/می توانیم با تدبیر، نوازش و حركت در مسیر اعتدال مشکلات را حل كنیم.

ایلنا- تبریز: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امیدوارم با آمدن دولت جدید بسترمحبت و اعتدال در جامعه گسترده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله هاشم زاده هریسی به دنبال پیروزی روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه اکنون به لطف پروردگار فرصت آن فرا رسیده است صدای مهرو محبت و تعادل و اعتدال را که سالهاست نهیب آن را می زنیم طنین افکند و بستر آن در جامعه گسترده شود افزود: امیدوارم با آمدن دولت جدید، دو حلقه مبارک محبت و اعتدال که متاسفانه از زنجیره جامعه اسلامی ما مفقود شده و مشکلات اخلاقی و سیاسی فراوان به بار آورده و انسجام ملی را به هم زده در سرجای خود قرار گیرد.

وی افزود: امیدوارم با دولت یازدهم، این زنجیره به هم متصل شده و بجای تندروی، افراط گرایی، کینه توزی، خصومت، نفرت، تهمت و افتراء که متاسفانه به غلط ارزشگرایی و انقلابی گری تلقی شده است جایگزین گردد.

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه اینک پس از گذشت چنددهه از تلاش دلسوزان انقلاب و حامیان گسترش محبت و اعتدال در نظام اسلامی، این شعار با رای مردم بر کرسی نشسته است افزود: باید تاکید کنم که اگر شریعت اسلامی از اعتدال خارج شود پایه‌هایش به هم می‌ریزد.

وی افزود: خلقت، حكمت و آفرینش پروردگار عالم بر‌اساس اعتدال و توازن است و خداوند در قرآن می‌فرماید: «من كل شی موزون» یعنی «همه چیز را بر اساس توازن خلق كردم»، در ساختار بدن انسان نیز اینگونه است كه وقتی عناصر موجود در بدن از اعتدال خارج می‌شود و افراط و تفریط صورت می‌گیرد، انسان دچار بیماری می‌گردد؛ چراكه سلامتی همان اعتدال عناصر بدن و بیماری به معنای خارج شدن عناصر بدن از اعتدال است.

عضو هیئت علمی دانشگاه واحد علوم و تحقیقات تهران با بیان اینکه در مسائل اخلاقی نیز اینگونه است كه فضائل اخلاقی همان اعتدال یا حد وسط و رذائل اخلاقی افراط و تفریط است افزود: مثلا اگر انسان در مساله‌ شجاعت آنقدر تند عمل كند كه سبب مشكل شود، در واقع تهور محسوب می‌شود و تهور نیز از نظر اخلاقی زشت و جزو رذائل است و از سوی دیگر اگر ترسو باشد كه آن را جبن می‌گویند، این نیز رذیلت است، بنابراین حد وسط این دو را شجاعت می‌نامند كه آن فضیلت است. اگر همه چیز به اندازه باشد فضیلت است، در مسائل عبادی نیز اگر اعتدال رعایت نشود و عبادت را بر روح خود تحمیل كنیم و بر جسم خود اثر بگذاریم، این عبادت از نظر اسلام صحیح نیست بلكه عبادت باید در حد خود و با اقبال، روحیه و عشق باشد.

وی با بیان اینکه در كتاب اصول كافی بحثی با عنوان اقتصاد در عبادت یعنی اعتدال در عبادت آمده است و در 10 بار سوره‌ حمدی كه در نماز می‌خوانیم هم واجب است كه دعای «اهدنا الصراط المستقیم» را بخوانیم، چراكه در این دعا راه‌مستقیم همان راه اعتدال و حد وسط است ادامه داد: هر وقت جامعه از اعتدال خارج شود رذیلت و بیماری به دنبال دارد، به طوری كه اگر جسم انسان از اعتدال خارج شد انسان مریض می‌شود و اگر اخلاق انسان از اعتدال خارج شد، تبدیل به رذیلت می‌شود و اگر جهان خلقت و سیاست از اعتدال خارج شود، دردسر و مشكل درست می‌كند.

عضو هیئت علمی دانشگاه واحد علوم و تحقیقات تهران با بیان اینکه اعتدال و محبت در جامعه ما دو حلقه مفقوده هستند و اكثریت مشكلات داخلی، بین‌المللی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ناشی از این دو حلقه مفقوده است افزود: متأسفانه عده‌ای تندرو در جامعه فعالیت می‌كنند، غافل از این‌كه تندروی مشكلاتی بر سر جامعه می‌آورد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، كمبود محبت و گذشت را دومین حلقه مفقوده جامعه دانست و ادامه داد: متاسفانه برخی شعارها و حرف‌ها در جامعه زده می‌شود، در صورتی كه اگر محبت حاكم باشد؛ اشخاص نیز حتی از گفتن این الفاظ متنفر هستند، هر چند در اموراتی كه اسلام و قوانین مشخص كرده، بایستی حكم اجرا شود و هیچكس نباید چنین حرف‌هایی را به كار ببرد و از نابودی، رنج و زندانی شدن انسان‌ها خرسند باشد.

وی با بیان اینکه در جامعه ما اعتدال و محبت كمرنگ شده است گفت: اعتدال و محبت دو مقوله اسلامی هستند، خداوند در قرآن از رحمت و محبت بسیار سخن گفته است و دین اسلام، آیین اعتدال و محبت است؛ اما امروز این دو مقوله كه پایه‌های اسلام هستند در جامعه در حد انتظار نیستند. اگر دو مقوله اعتدال و محبت در تمامی امور جامعه توجه شود بسیاری از مشكلات حل می‌شود و دیگر نیازی به برخورد تند نیست، چراكه مشكل ما ریشه‌ای و بنیادی نیست و آنهایی كه با اصالت ما، نظام و بنیاد ما مخالف هستند، بسیار ضعیف‌اند و حتی قدرت نفس كشیدن ندارند و قابل ذكر نیستند. مشكل ما همان مسائل روبنایی است كه می‌توانیم همه آنها را با مقداری تدبیر و نوازش، عطوفت، محبت و حركت در مسیر اعتدال حل و فصل كنیم.

آیت الله هاشم‌زاده هریسی با تاكید بر اینكه تندروی در جامعه زیاد است كه باید آن‌را كنترل كرده و فرهنگ اعتدال را پیاده كنیم افزود: اعتدال از عدالت نشات می‌گیرد و باید بگویم در جامعه عدالت را هم بسیار شعار می‌دهند امام معصوم می‌گوید وای بر جامعه‌ای كه شعار عدالت سر می‌دهد اما به عدالت رفتار نمی‌كند.

عضو هیئت علمی دانشگاه واحد علوم و تحقیقات تهران با اشاره به اینکه عدالت احتیاج به تعریف فلسفی ندارد و با تعریف کاربردی نمی شود گفت: امام صادق (ع) در اینباره می فرمایند:« العدل احلی من الشهد و الین من الزبد و اطیب ریحاً من المسک ابرد من الماء یصیبه الظمئان(اصول کافی جلد 146) یعنی عدالت شیرین تر از عسل نرمتر از روغن خوشبوتر از مشک و گواراتر از آبی است که تشنه به آن رسد » لذا اگر عدالت در جامعه احصا شود دوست و دشمن شیرینی آن را لمس می کنند عدالت عملی، کاربردی و احساسی است و قابل تعریف نیست.

وی با تاکید بر اینکه در مواضع و سخنانمان باید اندازه را نگه داریم چراکه گفته اند اندازه نگه دار که اندازه نکوست افزود: در دشمنی و دوستی بایستی اعتدال داشته باشیم و نباید افراط و تفریط داشته و چنان باشد که زمانی در تعریف و تمجید از شخصی گوی سبقت را از یکدیگر برباییم و بعد از مدتی به جایی برسیم که در نفی و طرد آن شخص مجدداً از اعتدال خارج شده و از مسیر عدالت خارج شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز