خبرگزاری کار ایران

رئیس هیئت امنای منطقه ۷ کمیسیون حقوق بشراسلامی:

توهین به مقدسات دیگر ادیان در همه ادیان عملی بسیار زشت تلقی شده است

asdasd

از نظر قرآن کریم پیش گرفتن روش‌های اهانت آمیز نسبت به دیگر ادیان حتی در مورد مشرکین قریش نیز یک روش ناپسند به شمار می‌آید

ایلنا - تبریز:  رئیس هیئت امنای منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: از اهل کتاب واقعی بعید است که رفتاری مغرضانه و سیاسی با اسلام و مسلمین داشته باشند چرا که در همه ادیان، توهین به مقدسات دیگر ادیان، عملی بسیار زشت تلقی شده است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین مالک اژدر شریفی در نشست حقوق ادیان که در حوزه هنری تبریز با حضور خلیفه کل ارامنه آذربایجان برگزار شده بود افزود: اسلام به همه ادیان الهی که مسیحیت، یهودیت و زرتشت واقعی است احترام می‌گذارد و چنان که مشاهده می‌شود در کشور ایران، مسلمانان زندگی مسالمت آمیزی در کنار پیروان دیگر ادیان دارند و به یکدیگر نیز احترام می‌گذارند.

وی گفت: باید اهل کتاب، رفتاری اخلاقی و انسانی با پیروان دیگر ادیان داشته باشند و این‌طور نباشد که به یکدیگر توهین کنند چرا که در این صورت ممکن است پیروان ادیان دیگر نیز به مقدسات دین طرف مقابل توهین کنند که باعث بروز تفرقه بین پیروان تمام ادیان خواهد شد.

 حجت الاسلام والمسلمین مالک اژدر شریفی تأکید کرد: در دنیای کنونی بسیاری از ارزش‌های والای اخلاقی و انسانی زیر پا گذاشته شده که امید است با از بین رفتن آمریکا و اسرائیل ارزش‌های والای دینی و انسانی بار دیگر زنده شوند.

وی با اشاره به اینکه آیات متعددی از قرآن کریم به صورت‌های گوناگون با تأکید و صراحت کامل به همزیستی مسالمت آمیز با سایر ادیان یا همزیستی دینی سفارش نموده است گفت: با تعمق در آیات قرآن کریم و مطالعه روایات و احادیث چنین به دست می‌آید که همزیستی مسالمت آمیز و ایجاد مودّت و دوستی با سایر ادیان امری است که مسلمانان در روابط خود با دیگران می‌توانند از آن بهره گیرند.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به اینکه قرآن کریم به حقوق ادیان دیگر اعتراف می‌کند ادامه داد: هیچ دینی همانند دین اسلام، ضامن آزادی ادیان دیگر و حافظ شرف و حقوق آن‌ها نیست و بر اساس آن، اسلام عدالت اجتماعی کامل را در کشور اسلامی، نه تنها برای مسلمانان، که برای تمام ساکنان سرزمین خود، با وجود اختلاف مذهب، نژاد، زبان و رنگ تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از نظر قرآن کریم پیش گرفتن روش‌های اهانت آمیز نسبت به دیگر ادیان حتی در مورد مشرکین قریش نیز یک روش ناپسند به شمار می‌آید ادامه داد: بر همین اساس پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در سیره عملی‌اش با پیروان ادیان آسمانی، مانند مسیحیت و یهودیت، رفتار مسالمت آمیز داشت و می‌فرمود: هر کس به اهل ذمه (یهودی، مسیحی و زرتشتی که در پناه اسلام است) آزار رساند، دشمن او خواهم بود و هر کس من دشمن او باشم، روز قیامت دشمنی خود را نسبت به او آشکار خواهم كرد.

این صاحب‌نظر علوم فقهی با اشاره به اینکه احترام به اشخاص و صاحبان ادیان دیگر از وظایف و تکالیف هر مسلمان محسوب شده و جای هیچ شک و تردیدی در این قسم وجود ندارد با توجه به اینکه نام کتب سایر ادیان و صاحبان آن‌ها در قرآن آمده لذا مورد احترام هستند ادامه داد: اهانت اخیر به پیامبر اسلام نمی‌تواند بهانه ای جهت توهین به سایر ادیان تلقی شود و امیدواریم کار زشت و شنیع یک نفر اسباب کدورت و چالش بین ادیان الهی را فراهم نسازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز