خبرگزاری کار ایران

با هدف راه اندازی بازارچه سنتی خشكبار؛

مرمت بازار تاریخی اسكو تا پایان سال تمام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۱۰۹۰

طبق توافقات انجام گرفته با اتحادیه اصناف اسكو، بازار تاریخی این شهرستان مبدل به بازارچه سنتی و مركز فروش خشكبار شهرستان اسكو خواهد شد.

ایلنا - اسکو: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی از اتمام مرمت بازار تاریخی و سرپوشیده شهرستان اسكو تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تراب محمدی در گفتگو با خبرنگاران افزود: مرمت فاز دوم بازار اسكو امسال آغاز شده بود كه اكنون در مراحل پایانی بازسازی قرار دارد.

وی یادآور شد: طبق توافقات انجام گرفته با اتحادیه اصناف اسكو، بازار تاریخی این شهرستان مبدل به بازارچه سنتی و مركز فروش خشكبار شهرستان اسكو خواهد شد.

محمدی خاطرنشان كرد: شهرستان اسكو از قدیم تا كنون مركز عمده فروش انواع خشكبار به ویژه قیسی و گردو بوده است كه با راه اندازی بازارچه خشكبار، علاوه بر فروش این محصولات، دیگر اقلام مختص این شهرستان نظیر دوشاب محلی و نان سنتی اسكو نیز برای خرید گردشگران عرضه خواهد شد.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قدمت این بازار را قاجاری عنوان كرد و گفت: بازار اسكو دارای یك راسته با 15 گنبد است كه همراه مسجد و حمام «آقا» مجموعه تاریخی كاملی را تشكیل می دهد.

محمدی بازار اسكو را یك میدان – محوطه تاریخی با فضاهایی همچون میدان، حمام، مسجد و بازار خواند و یادآور شد: بازار اسكو در واقع بخشی از كاروانسرای تاریخی این شهرستان بوده كه اكنون تنها با عنوان بازار شناخته می‌شود.

وی تصریح كرد: علاوه بر این آثار، درخت چنار هزار و 200 ساله اسكو كه اخیرا در فهرست آثار ملی كشور نیز به ثبت رسید در این محله قرار دارد و این میدان محوطه بودن محل قرارگیری بازار منجر شده یك مسیر گردشگری كم نظیر در بافت سنتی و تاریخی شهرستان اسكو به وجود بیاورد.

محمدی با اشاره به مرمت های انجام گرفته در این اثر، اظهار داشت: آواربرداری، سبك سازی و عایق بندی سقف، اجرای طاق و دزدها و پوكه ریزی، اجرای سیستم فاضلاب، تعویض آجرهای فرسوده، اجرای طاق سه دهنه، كف سازی سنتی با سنگ، لكه گیری و سیمان كاری داخلی و آزادسازی بندهای سیمانی و بندكشی سنتی از جمله مرمت های اجرا شده در بازار تاریخی اسكو به شمار می‌روند.

عضو شورای مشورتی گردشگری كشور همچنین، نخاله برداری انتهای بازار، تكمیل سیستم الكترونیكی و تاسیسات، اجرای سردر با معماری بومی و سنتی، نصب در حیاط بازار، احیای جداره بازار و احیای آجركاری های زیبای قاجاری آن از دیگر اقدامات مرمتی و بازسازی انجام گرفته در بازار تاریخی اسكو هستند.

محمدی یادآور شد: بازار تاریخی اسكو كه با شماره 10476 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده، با اعتباری بالغ بر یك میلیارد و 500 میلیون ریال در دو فاز، مرمت و بازسازی شده است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز