خبرگزاری کار ایران

مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

معارف دینی در زمینه‌ حفظ طبیعت باید تبلیغ شود

asdasd
کد خبر : ۴۰۵۰۶

روحانیون و ائمه جمعه و جماعات در حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها نقش اساسی دارند

ایلنا- تبریز: مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: منابع دینی و قرآن چگونگی بهره‌برداری از طبیعت را به خوبی تبیین کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی در اولین جلسه ستاد هفته منابع طبیعی آذربایجان شرقی، با تاکید بر تبیین نگاه دین و قرآن در حوزه منابع طبیعی افزود: قرآن کریم بیان می‌کند که بستر تعامل انسان با شرکای خود درب هره‌گیری از طبیعت باید عاقلانه و دوستانه باشد و این به معنی آن‌ است که انسان تنها بهره‌بردار از طبیعت نیست.

وی بر نشر مطالبی که در متون دینی و منابع علمی در حوزه طبیعت وجود دارد به‌صورت پکیج و سی‌دی تاکید کرد و گفت: معارف، آیات، روایات و یافته‌های فکری و عقلانی در رابطه با موضوع منابع طبیعی و محیط زیست باید به ذهن جامعه به ویژه علما و روحانیان جهت ارائه در منابر و تکایا منتقل شود.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی بر تبیین خاستگاه دینی بیانات مقام معظم رهبری در حوزه منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: خاستگاه سخنان مقام رهبری در این زمینه در حقیقت برگرفته از‌‌ همان دیدگاه آیات و روایات است و ما باید این سخنان را در جهت حفظ و توسعه منابع طبیعی به کار گیریم و دیگران نیز از آن بهره‌مند کنیم.

وی با بیان اینکه روحانیون و ائمه جمعه و جماعات در حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها نقش اساسی دارند ادامه داد: از بین‌بردن منابع طبیعی جنگیدن با خدا و انسان و در واقع از بین بردن انسان است، چرا که شرع مقدس اسلام تخریب طبیعت را جز در برخی موارد جائز نمی‌داند، بنابراین در این بین نقش روحانیون بسیار موثر و سازنده است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان با بر شمردن اهمیت منابع طبیعی و ضرورت حفاظت از خاک افزود: تخریب منابع طبیعی علت‌هایی دارد که یکی از آن‌ها جهل و ناآگاهی است که باید در این خصوص تمهیداتی از سوی مجامع ذی‌صلاح و علی الخصوص روحانیون اندیشیده شده و فعالیت گسترده‌تری در این زمینه داشته باشند.

حجت الاسلام نجفی با بیان اینکه بیش از ده‌ها آیه از قرآن درباره کوه، مرتع و حفاظت از این نعمات الهی است و همچنین روایات بسیاری درباره اهمیت حفظ جنگل‌ها وجود دارد که روحانیت می تواند با تبیین آنها نقش مهمی در حفاظت از منابع طبیعی داشته باشد افزود: نقش جامعه علما و روحانیون در اطلاع‌رسانی به مردم در زمینه حفاظت از جنگل‌ها و مراتع استان بسیار حائز اهمیت است چرا که حفظ و احیای منابع طبیعی، ضامن شکوفایی ایران اسلامی است.

وی با اشاره به اصل 45 قانون اساسی که درباره انفال و ثروت‌ها تذکر داده است،گفت: دریا، دریاچه، نیزارها، جنگل و مراتع از ثروت‌های ملی محسوب می‌شود که برای استفاده نسل حال و آینده است و حفاظت از آن وظیفه‌ای عمومی تلقی می‌شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز