خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی:

آیین های مذهبی زنده یكی از مولفه های ثبت جهانی بازار تبریز بود

کد خبر : ۲۰۳۵۰

آیین های بومی و مذهبی همچون جشن ها و عزاداری ها در روند ثبت جهانی بسیار موثر هستند كه بازار تبریز با داشتن نمونه های فراوانی از این برنامه ها با دست پر در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

ایلنا - تبریز: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار داشت: عزاداری های محرم و سایر آیین های مذهبی زنده و پویای درون بازار تبریز، یكی از مولفه های مهم در ثبت جهانی این بازار تاریخی بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز تراب محمدی دیروز در مراسم رونمایی از ثبت ملی آیین سوگواری محرم در بازار جهانی تبریز، افزود: آیین های بومی و مذهبی همچون جشن ها و عزاداری ها در روند ثبت جهانی بسیار موثر هستند كه بازار تبریز با داشتن نمونه های فراوانی از این برنامه ها با دست پر در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

وی خاطرنشان كرد: در جریان ثبت جهانی بازار تنها معماری منحصر بفرد و كالبد این بنا ثبت نشد، بلكه ارزش های جاری در بازار تاریخی تبریز نیز به ثبت رسید.

محمدی بازار تاریخی تبریز را از دیرباز محل حیات عزاداران حسینی عنوان كرد و گفت: این عزاداری ها از دوران صفویه رایج بوده و در دوره قاجاریه با ساخت تیمچه مظفریه به اوج خود می رسد و تا به امروز نیز با رونق به كار خود ادامه می دهد.

وی همچنین ثبت عزاداری ها و سوگواری های محرم در بازار تبریز را برای پژوهشگران و اندیشمندانی كه قصد مطالعه متمركز بر روی این آیین ها دارند بسیار موثر خواند.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با اشاره به توجه ویژه ای كه در دولت های نهم و دهم نسبت به ارزش های دینی و مذهبی صورت گرفته است، تصریح كرد: ثبت ملی تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام با حضور آقای احمدی نژاد و ثبت ملی مكان رویداد قیام 29 بهمن مردم تبریز در زمان دولت ایشان نشان از این نگرش دارد.

محمدی یادآور شد: آذربایجان شرقی 150 مسجد و امامزاده تاریخی دارد كه همه آنها یا مرمت شده و یا در دست بازسازی قرار دارند.

وی با اشاره به رشد آمار آثار ثبتی آذربایجان شرقی در دولت نهم و دهم، تعداد آثار ثبتی استان تا سال 84 را 520 اثر عنوان كرد كه این تعداد اكنون به یش از 1800 اثر رسیده است.

محمدی همچنین با اشاره به بركات ثبت ملی عزاداری های محرم در دل بازار تاریخی و جهانی شده تبریز در زنده نگاه داشتن آداب مذهبی این منطقه، از 23 پروژه مرمتی فعال در مجموعه بازار بزرگ تبریز خبر داد.

یادآور می شود، پرونده آیین عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در بازار جهانی تبریز، در پنجمین همایش ملی شورای سیاست گذاری ثبت میراث فرهنگی در فهرست میراث ناملموس آثار ملی به ثبت رسیده است.

مراسم رونمایی از ثبت ملی این آیین شامگاه دیروز با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور و هیئت همراه وی، استاندار آذربایجان شرقی، فرماندار تبریز و جمعی از مداحان، اعضای هیئت ها و دسته جات عزاداری بازار تبریز توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز