خبرگزاری کار ایران

با حضور رییس جمهور؛

عملیات آبگیری بزرگ‌ترین سد دوقوسی شمال‌غرب کشور در میانه آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۵۱

سد شهریار به منظور تامین نیاز آبی اراضی و شالیزارهای استان گیلان و جبران کاهش حجم مخزن سد سفیدرود توسط شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اجرا شده و هشت استان از منافع ملی این طرح بهره‌مند می‌شوند. / این سد شهریار در دولت نهم و دهم با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۶۳۵ میلیارد ریال ساخته شده است.

ایلنا – میانه: سد شهریار میانه به عنوان بزرگ‌ترین سد بتنی دوقوسی شمال غرب کشور و از جمله طرح‌های مهر ماندگار آذربایجان شرقی، صبح امروز (پنجشنبه) با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود احمدی‌نژاد صبح پنجشنبه در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی سد شهریار را در ۳۹ کیلومتری شمال شرقی شهرستان میانه افتتاح کرد.

رییس جمهور سپس از بخش‌های مختلف این سد بازدید کرد و با توضیحات کار‌شناسان در جریان جزئیات احداث این پروژه قرار گرفت.

در مراسم افتتاح سد شهریار علاوه بر رییس جمهور، محمود نامجو وزیر نیرو، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، احمد علیرضابیگی استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولان کشوری و استانی جضور داشتند.

سد شهریار به منظور تامین نیاز آبی اراضی و شالیزارهای استان گیلان و جبران کاهش حجم مخزن سد سفیدرود توسط شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اجرا شده و هشت استان از منافع ملی این طرح بهره‌مند می‌شوند.

سد شهریار یکی از سدهای بزرگ کشور است که طرح‌های مدیریت جامع منابع آب وزارت نیرو را در حوزه آبریز قزل اوزن تکمیل می‌کند.

طول تاج این سد ۲۰۷ م‌تر، ارتفاع آن از پی ۱۳۵ متر و حجم مخزن آن ۷۰۰ میلیون متر مکعب است و افزون بر کاربری تامین نیاز آبی کشاورزی و صنعتی استان گیلان‌، آبیاری ۱۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان میانه، کمک به حفاظت محیط زیست، کنترل سیلاب و ایجاد سیلاب‌های مصنوعی برای رسوب زدایی مخزن سد سفیدرود، برای تولید ۱۶۸ گیگاوات ساعت انرژی پیک در سال طراحی و اجرا شده است.

سد شهریار در دولت نهم و دهم با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۶۳۵ میلیارد ریال ساخته شده و تمام مراحل تحقیقات، طراحی، تجهیزات و اجرای آن توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

این سد علاوه بر ذخیره منابع آبی، دارای ظرفیت‌های گردشگری از جمله ماهیگیری، استقرار سیاحتگاه و نزدیکی به خط راه‌آهن است.

گفتنی است طرح سد و نیروگاه شهریار میانه به عنوان طرح بر‌تر بتنی سال ۱۳۹۰ کشور در رشته سدسازی در نهمین همایش بتن در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی در روز جهانی بتن شناخته شده است.

رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر به استان آذربایجان شرقی ضمن بازدید از روند بازسازی مناطق زلزله‌زده این استان، تعدادی از واحدهای بازسازی شده را به طور نمادین به صاحبان آن‌ها تحویل خواهد داد.

احمدی‌نژاد همچنین در جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی در تبریز حضور یافته و با حضور مسئولان ذیربط آخرین وضعیت عملیات بازسازی را بررسی خواهد کرد.

رییس جمهور را در این سفر وزرای راه و شهرسازی و نیرو و روسای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران همراهی می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز