خبرگزاری کار ایران

معلولان در مصاحبه استخدامی ادارات کنار گذاشته می‌شوند

کد خبر : ۱۳۰۲۵

صرف وجود قانون، مشکلات معلولان را رفع نمی کند/ بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند نیازهای معلولان جامعه را برآورده سازد.

ایلنا - تبریز: دبیر کارگروه حمایت از حقوق معلولین و جانبازان شمالغرب کشور گفت: بهزیستی به تنهایی نمی تواند نیازهای معلولان جامعه را برآورده سازد.

به گزارش ایلنا از تبریز، علی اصغر اکبرزاده در نشست بررسی « حقوق معلولین روشندل » که به مناسبت روز جهانی عصای سفید در محل ساختمان جامعه نابینایان آذربایجان شرقی در پارک آنالار و آتالار تبریز برگزار شده بود با بیان اینکه معلولان بزرگترین اقلیت جهان هستند که 14 درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند افزود: دبیرکل سازمان ملل متحد اخیراً جمعیت معلولین جهان را یک میلیارد نفر اعلام نموده است.

وی با بیان اینکه کنوانسیون جهانی حقوق معلولین پس از پنج سال کار کارشناسی مستمر و بهره‌گیری از تجارب غنی نهادهای مدنی با مشارکت موثر صاحبنظر معلول تدوین و سال 1386 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید تصریح کرد: ایران نیز با تصویب قانون ملی حقوق معلولین ایران با عنوان «قانوق جامع حمایت از معلولان» مصوب سال 1383، گام موثری در راستای خدمت به معلولان برداشته است و باید گفت در جمهوری اسلامی ایران بیشترین قوانین حمایتی از معلولین به تصویب رسیده است.

اکبرزاده با بیان اینکه اگر نگاه جامعی به برخی از بندهای قانون حمایت از معلولان بیندازیم، درمی‌یابیم در صورتی كه تمامی دستگاه‌ها به وظایف خود عمل كنند، معلولان در جامعه با مشكلی روبرو نخواهند شد ادامه داد: سازمان بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند تمامی نیازهای معلولان را برطرف کند چرا که 21 وزارتخانه و ده ها سازمان و نهاد دیگر مخاطب قانون جامع معلولین هستند.

رییس جامعه معلولان آذربایجان شرقی با بیان اینکه صرف وجود قانون و مقررات نوشته شده، گرهی از مشکلات گوناگون معلولان را باز نمی کند افزود: تشکیل کارگروه مناسب سازی محیط شهری برای معلولین تبریز در شهرداری کلانشهر تبریز یکی از کارهای اثرگذار در تبریز بوده و مهندس نوین شهردار محترم تبریز در این كمیته جهت ایجاد هماهنگی میان بخشهای دولتی و غیردولتی و پیشبرد اهداف آن از هیچ كوششی دریغ نكرده است.

وی تشكل ها و بخشهای غیردولتی ویژه معلولین در استان را در روند ایجاد شرایط مناسب برای این افراد بسیار اثرگذار دانست و با بیان اینكه امكان ایجاد معلولیت برای هریك از ما وجود دارد، گفت: براساس قانون، شهرداران بایستی از صدور پروانه احداث و یا پایان كار برای آن تعداد از ساختمانها و اماكن عمومی كه استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نكرده اند خودداری كنند.

رئیس جامعه معلولین استان با بیان اینكه ایجاد شرایط مناسب برای معلولین یكی از شاخصه های ارزیابی توسعه یافتگی كشورها محسوب می شود‌، افزود: كنوانسیون جهانی حقوق معلولان بطور شفاف به دسترسی آسان اماكن شهری برای معلولین و سهولت درحضور اجتماعی آنان تاكید كرده است.

اکبرزاده با اشاره به اینكه در كشور ما نگرش افراد به ناتوان جسمی و معلولین نگرش مثبتی نیست، یادآورشد: معلولین برای یافتن یك منزل مناسب باید ماه ها در سطح شهر جستجو كنند و علیرغم كمك های دولت به معلولان در بخش تامین مسكن متاسفانه در ساخت و سازهای بخش های تعاونی و خصوصی به هیچ وجه به این قشر توجه نمی شود.

وی با بیان اینکه مناسب سازی اماکن فقط وظیفه سازمان بهزیستی نیست ادامه داد: بر اساس نص صریح قانون حمایت از حقوق معلولین در این زمینه همه دستگاههای اجرایی موظفند توجه و عمل به آن را در اعتبارات و برنامه های خود پیش بینی کنند ولی هنوز متاسفانه این امر بصورت جدی در نظر گرفته نشده و چندان اعمال نمی شود و علاوه بر این نیز حتی برخی از مسوولان حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیستند.

رئیس جامعه معلولین استان عدم وجود آسانسور و رمپ استاندارد در ساختمان ها را بزرگترین مشکل معلولان و جانبازان دانست و افزود: اینکار بسیاری از آنها را خانه نشین کرده است.

وی، به یکی از بندهای مصرح در این قانون در خصوص تعلق سه درصد از ظرفیت استخدام دستگاه ها به معلولان اشاره کرد و گفت: ماده 7 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان با اشاره به موضوع اشتغال می گوید "هر سازمان و یا نهادی باید حداقل 3 درصد از مجوزهای استخدام خود را به افراد معلول واجد شرایط اختصاص دهد" و این قانون در حالی است که هر سال بسیاری از معلولان در برخی از امتحانات استخدامی سازمان ها شرکت کرده و قبول می شوند اما در مصاحبه ها از پذیرش آنها به دلیل معلولیت خودداری می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز