خبرگزاری کار ایران

آب شرب تبریز به مخاطره نیفتاده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۸۳

کلانشهر تبریز به عنوان مرکز پایلوت اجرای طرح ارتقای ایمنی آب شرب (WSP) در ایران انتخاب شده و این پروژه با نظارت سازمان جهانی بهداشت و با هدف ارتقای ایمنی و سلامت آب شرب و همسان‌سازی کیفیت موجود با استانداردهای نوین دنیا به اجرا در می‌آید.

ایلنا- تبریز: مشاور عالی سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت: تاکنون هیچ خطری، آب شرب تبریز را به مخاطره نینداخته است ولی جهت پیشگیری از هرگونه آلودگی آن، اقدامات لازم صورت گیرد.

به گزارش ایلنا از تبریز، حسین بهجت در جلسه کمیته فنی پروژه ایمنی آب شرب تبریز(wsp) با بیان اینکه امنیت آب شرب تبریز، پایلوت طرح ارتقای سازمان بهداشت جهانی در ایران شده است افزود: کلانشهر تبریز به عنوان مرکز پایلوت اجرای طرح ارتقای ایمنی آب شرب (WSP) در ایران انتخاب شده و این پروژه با نظارت سازمان جهانی بهداشت و با هدف ارتقای ایمنی و سلامت آب شرب و همسان‌سازی کیفیت موجود با استانداردهای نوین دنیا به اجرا در می‌آید.

وی با اشاره به هدف کلی سازمان جهانی بهداشت از اجرایWSP اظهارداشت: این طرح اطمینان ازکیفیت آب آشامیدنی از طریق ارزیابی و مدیریت مخاطرات برروی سیستم آبرسانی از مرحله آبگیری تانقطه مصرف راشامل می‌شود و هدف از آغازWSPدر تبریزکسب تجربیات لازم دراین مسیر و تبادل آن با سایر استانها و کمک به کشوری شدن این طرح خواهد بود.

هماهنگ كننده پروژه های پژوهشی مركزكشوری مدیریت سلامت با اشاره به دلیل انتخاب تبریز به عنوان مرکزپایلوت این طرح گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده، کلانشهر تبریز از دانش، تخصص، امکانات و تجربیات لازم وکافی برای اجرای این طرح در کشور برخوردار بوده و برای همین به عنوان مرکز پایلوت چنین طرح مهمی انتخاب شده است.

فریدون آرمانفر، مدیر دفتر محیط زیست و حفاظت کیفی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح WSPیک پروژه فراسازمانی بوده و با تشکیل کارگروهی ویژه متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو، بهداشت، جهادکشاورزی، صنایع و سازمان محیط زیست اجرایی می‌شود گفت: مدیریت این پروژه در استان آذربایجان‌شرقی بر عهده مدیر دفتر محیط زیست و حفاظت کیفی شرکت آب منطقه‌ای نهاده شده است که تحت عنوان کمیته فنی پروژه ایمنی آب شرب تبریز(wsp) فعالیت می کند.

وی در تشریح طرح WSP گفت: حوزه‌های آبریز تا زمانی که با ناملایمات طبیعی درگیر نباشند، توانایی "خودپالایی" داشته و خطری آنان را تهدید نمی‌کند اما از زمانی که پای متغیرهای دیگری مانند انسان باز شده، عواملی مانند سموم شیمیایی کشاورزی، فاضلاب‌های شهری و صنعتی، شیرابه‌ها و... بر رفتار این مناطق تاثیر منفی گذاشته است.

رئیس کمیته فنی پروژه ایمنی آب شرب تبریز با بیان اینکه با ارتقای دانش بشری، نیاز به بازبینی و ارتقای استانداردهای موجود در حوزه سلامت آب به وجود آمده و از این رو طرح ایمنی آب شرب (WSP) نیز بر این اساس تدوین و به مرحله اجرا درمی‌آید ادامه داد: اجرای این طرح به نهادهای مرتبط با سلامت آب این امکان را می‌دهد تا ضمن شناسایی عوامل مخرب و تهدیدات حوزه آب، همواره خود را با تغییرات محیطی سازگار کرده و با به روز کردن اطلاعات و امکانات خود، نسبت به رفع مخاطرات مجموعه تحت مسئولیت خود اقدام کنند.

آرمانفر با تشریح فعالیت‌های انجام یافته برای این طرح در تبریز گفت: در گام نخست، کلاس ویژه توجیهی و آموزشی برای کارشناسان این طرح در تبریز با حضور نماینده سازمان جهانی بهداشت برگزار شده و تشکیل کمیته فنی ویژه در مرکز بهداشت استان با حضور کارشناسان سازمان‌های مختلف، گام دوم از اجرای طرحWSP در تبریز بوده است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح طی مراحل مختلف عملی می‌شود گفت: توصیف سیستم، ارزیابی سیستم، بهبود و ارتقا، مدیریت سیستم،راستی آزمایی، مروربرنامه‌ریزی وبرنامه‌های اجرا شده و مستندسازی، مراحل هفتگانه اجرای این برنامه است.

رئیس کمیته فنی پروژه ایمنی آب شرب تبریز با بیان اینکه میزان اثربخشی و قابلیت اجرایی داده‌های ارائه شده با لحاظ کردن شرایط و میزان اعتبارات، فناوری‌های موجود، قوانین وسیاستگذاریها از فاکتورهای مورد توجه در این طرح است افزود: سازمان بهداشت جهانی با اظهار رضایت از روند اجرای این طرح، تجربیات ایران را به عنوان نمونه موفق در آسیا معرفی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت آب تبریز به ویژه خط آبرسانی از استانداردهای بالای جهانی برخوردار است، تصریح کرد: اجرای WSP ضمن مراقبت از هرگونه تهدیدات و مخاطرات جدید در کیفیت آب شرب، میزان استاندارد آب آشامیدنی این منطقه را ارتقا خواهد بخشید.

مدیر دفتر محیط زیست وحفاظت کیفی شرکت آب منطقه ای مساحت پروژه wsp را در چهار استان آذربایجان شرقی و غربی،کردستان وزنجان بیش ازیک میلیون هکتارعنوان نموده وافزود:این پروژه تاکنون در200کیلومترمربع توسعه یافته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز