خبرگزاری کار ایران

نظامیان انگلیس تحویل‌ زندانیان به مسئولان افغان را آغاز کردند

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۵۶

تعداد این زندانیان ۱۰ تن اعلام شده و وزارت دفاع انگلیس تاکید می‌کند که «در اولین فرصت ممکن» باقی این زندانیان نیز که حدود ۸۲ تن هستند به مقام‌های افغانستان تحویل خواهند شد.

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده است که گروهی از زندانیانی که توسط نیروهای این کشور در افغانستان بازداشت شده بودند، به مقام‌های افغانستان تحویل داده شده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، تعداد این زندانیان ۱۰ تن اعلام شده و وزارت دفاع انگلیس تاکید می‌کند که «در اولین فرصت ممکن» باقی این زندانیان نیز که حدود ۸۲ تن هستند به مقام‌های افغانستان تحویل خواهند شد.

با این حال، گفته شده که تحویل‌دهی حداقل هفت تن از زندانیان بنا بر دعوای حقوقی آن‌ها در دادگاه مقدور نیست.

دادگاه عالی انگلیس اعلام کرده که دو تن از بازداشتی‌ها به نام‌های «نعمت‌الله حکیم» و «محمد اسماعیل» پنجشنبه گذشته از پیگیری دعوای حقوقی علیه بازداشت خود منصرف شدند و به این ترتیب، تحویل آن‌ها به مقام‌های افغان مقدور شد.

«فیلیپ هاموند» وزیر دفاع انگلیس گفت که از این‌که دادگاه عالی با تغییر حکم خود موافقت کرده «بسیار خوشحال» است و افزود که این حکم مانع از تحویل زندانیان به مقامات افغان می‌شد.

هاموند همچنین گفت: «در مورد تحویل‌دهی زندانیان به مقام‌های افغان توافق صورت گرفته، اما متاسفانه، حکم عدم تحویل‌دهی آن عده از زندانیان که هنوز پرونده‌هایشان مورد ارزیابی وکلای مدافع حقوق بشری قرار دارد، برجا است.»

مقام‌های مسئول می‌گویند که وکلای مدافع در انگلیس در حال برقراری تماس با هفت تن دیگر از زندانیانی هستند که دعوای حقوقیشان مورد ارزیابی قرار دارد تا بدانند که آیا آن‌ها مایل به پیگیری دعوای حقوقی خود هستند یا خیر.

برخی زندانیان با استناد به تعهدات حقوق بشری دولت انگلیس، خواسته‌اند از انتقال آن‌ها به بازداشتگاه‌های افغان جلوگیری شود و گفته‌اند که بازداشت آن‌ها توسط نیروهای انگلیسی هم غیرقانونی بوده است.

گروه ۱۰ نفری زندانیان، نخستین افرادی هستند که از اردوگاه باستیون - مهم‌ترین پایگاه نظامی انگلیس در افغانستان - به بازداشتگاه تحت کنترل مقام‌های افغان منتقل می‌شوند.

وزارت دفاع انگلیس گفته است که بیمی از بدرفتاری با زندانیان در بازداشتگاه‌های افغانستان وجود ندارد.

تحویل‌دهی زندانیان به مقام‌های افغان در ماه نوامبر به دلیل نگرانی در مورد احتمال بدرفتاری با آن‌ها در زندان‌های افغانستان متوقف شده بود.

با این حال، وزیر دفاع انگلیس اوایل ماه جاری میلادی گفت که «گزارش‌های مثبتی» از سازمان‌های حقوق بشری در مورد وضعیت بازداشتگاه پروان دریافت کرده است.

بسیاری از کسانی که در اردوگاه باستیون زندانی هستند، به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله یا بمب‌گذاری علیه هدف‌های مربوط به نیروهای انگلیسی یا عملیات علیه نیروهای این کشور در افغانستان بازداشت شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز