خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریكا:

مساله هسته‌ای ایران قفل نیست كه به كلید نیاز داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۲۰

«آلن ایر» درباره کلید حل مشکلات هسته‌ای با ایران گفت که این کار کلید نمی‌خواهد چون این در بسته و قفل نیست. تنها چیزی که لازم است و چنان‌که روحانی در مبارزات انتخاباتی خود گفت که می‌خواهد که به بهبود و تضمین روابط ایران و جامعه بین‌المللی علاقمند است، اراده دولتمردان تهران است

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند با اعلام این‌كه این کشور محتاطانه امیدوار به تغییر رویکرد ایران در راستای حل نگرانی‌های جامعه جهانی از برنامه هسته‌ای این کشور است، ابراز امیدواری كرد كه ایران در دولت جدید به تعهدات بین‌المللی خود در قالب معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای عمل کند.

به گزارش ایلنا به نقل از ترندنیوز، «آلن ایر» در پاسخ به پرسشی درباره امید آمریکا به «دولت اعتدال» حسن روحانی گفت که همان‌طور که در بیانیه کاخ سفید اشاره شد، ما به رای مردم ایران در این انتخابات خیلی احترام می‌گذاریم؛ آنها پای صندوق‌های رای رفتند تا سرنوشت خودشان را تعیین کنند و این واقعا قابل ستایش است.

به گفته وی، درباره امید به دولت روحانی برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل نیز «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود (در نشست گروه هشت) اعلام کردند که «به طور محتاطانه امیدوار هستیم». یعنی این نشانه امیدوار کننده بالقوه‌ای است ولی ما باید منتظر تحولات بعدی باشیم.

وی درباره کلید حل مشکلات هسته‌ای با ایران گفت که این کار کلید نمی‌خواهد چون این در بسته و قفل نیست. تنها چیزی که لازم است و چنان‌که روحانی در مبارزات انتخاباتی خود گفت که می‌خواهد که به بهبود و تضمین روابط ایران و جامعه بین‌المللی علاقمند است، اراده دولتمردان تهران است و اگر واقعا قصد داشته باشند، راه آسان است.

وی گفت که دولتمردان ایران فقط باید تعهدات بین‌المللی خود را مانند تمام اعضا (در آژانس جهانی انرژی هسته‌ای) در قالب معاهده ان‌پی‌تی انجام دهد.

به گفته وی، اگر ایران این کار را انجام دهد، «آمریکا را شریک خوبی برای خود خواهد یافت.»

وی در ادامه تصریح کرد که هنوز فرصت هست و ابراز امیدواری کرد که ایران از این فرصت خوب استفاده کند و فرصت را غنیمت بشمارد.

حسن روحانی که با کسب 50.7 درصد از آرای مردمی در انتخابات 24 خرداد ماه، برنده انتخابات شده است، در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود که 27 خرداد ماه برگزار شد، اعلام کرد که «رابطه ایران و آمریکا مساله پیچیده و دشواری است، زخم کهنه وجود دارد باید تدبیر شود تا ترمیم شود، قطعا به دنبال تنش نخواهیم بود، عقل سلیم حکم می‌کند دو کشور به فکر آینده باشند و گذشته را ترمیم کنند اما هرگونه سخن گفتن از مذاکره مستقیم باید بر مبنای احترام، منافع متقابل از موضع برابر باشد و بر اساس شرایطی صورت بگیردکه به آن شرایط عمل شود.»

روحانی در ادامه گفت که « آمریکا باید طبق معاهده الجزایر تصریح کند که در امور داخلی ایران مداخله نخواهد کرد و حقوق حقه ایران از جمله هسته‌ای را به رسمیت می شناسد و سیاست‌های یکجانبه گرایانه و زورمدارانه نسبت به ایران را کنار می‌گذارد. با این شرایط اگر احساس شود حسن نیتی وجود دارد، زمینه فراهم می‌شود.»

آلن ایر درباره مشوق‌های احتمالی دولت اوباما یا کاهش فشارها برای ترغیب ایران گفت که «مسئله هسته‌ای ایران و نگرانی‌های جامعه بین‌المللی منحصر به آمریکا و ایران نیست، این یک مسئله جهانی است. یعنی این قطعنامه‌ها از طرف شورای حکام، شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر شده است. از این نظر نباید بگوییم که این مساله ستیز بین آمریکا و ایران است.»

به گفته وی، جامعه جهانی با صدای رسا می‌گوید که باید ایران تعهداتش را در رابطه با برنامه هسته‌ای خود انجام دهد. «از این نظر گروه 1+5 چه مشوقی به ایران پیشنهاد کند و چگونه مذاکرات کنند، موضوعی است که نمی‌خواهم به آن بپردازم، فقط به این نکته بسنده می‌کنم که اگر ایران قصد ورود به مذاکرات جدی را دارد، آمریکا آماده است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت که فراموش نکنیم همان گونه که اوباما گفت، آمریکا آماده مذاکرات با ایران است، چه در ترکیب 1+5 و چه بطور دو جانبه و مستقیم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز