خبرگزاری کار ایران

نشست شورای حكام آژانس امروز آغاز می‌شود

منابع دیپلماتیك: پیش از انتخابات قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۸۴۶۴

به گفته دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران به نظر نمی‌رسد ۳۵ عضو شورای حکام دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد تا پایان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قطعنامه‌ای در محکومیت این کشور تصویب کنند.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند که بررسی برنامه هسته‌ای ایران محور اصلی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که امروز ـ‌دوشنبه‌ـ آغاز به کار می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران به نظر نمی‌رسد ۳۵ عضو شورای حکام دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد تا پایان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قطعنامه‌ای در محکومیت این کشور تصویب کنند.

برخی تحلیل‌گران گفته‌اند که شورای حکام اقدامی در محکومیت ایران انجام نخواهد داد چرا که غرب ترجیح می‌دهد مدتی صبر کند تا انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به پایان برسد.

«مارک هیبز» تحلیلگر انستیتوی کارنگی برای صلح بین‌المللی گفته است که ۵+۱ آماده است تا چند ماه به روند فعلی ادامه داده و از هرگونه تصمیم‌گیری جدید خودداری کند.

نشست شورای حکام در حالی برگزار می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدید‌ترین گزارش خود تاکید کرد که مدرکی مبنی بر انحراف برنامه هسته‌ای ایران از مسیر صلح‌آمیز وجود ندارد.

در این گزارش جدید که در اختیار اعضای آژانس قرار گرفته، آمده است که ایران در پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای خود پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

آژانس همچنین اعلام کرده است که ایران حدود ۷۰۰ سانتریفیوژ «آی‌آر-۲ام» و محفظه‌های خالی سانتریفیوژ در نطنز نصب کرده است. بر اساس این گزارش، شمار سانتریفیوژ‌های جدید نطنز در ماه فوریه ۱۸۰ دستگاه بود.

آژانس همچنین اعلام کرده است که از فوریه سال ۲۰۱۲ میلادی فعالیت‌های گسترده‌ای در مکانی در داخل سایت پارچین صورت گرفته است و این پایگاه دچار تغییراتی شده است.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد همچنین در گزارش خود اعلام کرده است که ساخت رآکتور تحقیقاتی اراک نیز پیشرفت‌هایی داشته است و ایران محفظه اصلی رآکتور را به نیروگاه آب سنگین اراک منتقل کرده است.

در حالی که برخی قدرت‌های غربی ایران را به در پیش گرفتن برنامه نظامی هسته‌ای متهم می‌کنند، این کشور بار‌ها بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز