خبرگزاری کار ایران

ناتو در تنش‌های مرزی افغانستان و پاکستان دخیل است

کد خبر : ۶۷۱۰۱

رئیس دفتر حامد کرزی می‌گوید که اگر نیروهای خارجی برخی مناطق مرزی را به نیروهای پاکستانی واگذار نمی‎کردند، شاید تنش میان دو کشور همسایه به حدی نمی‎رسید که روابط میان کابل و اسلام‎آباد را تیره

«عبدالکریم خرم» رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افغانستان گفت که ناتو تاسیسات نظامی در منطقه مرزی را به نیروهای پاکستان واگذار کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، خرم گفت که این تاسیسات در ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار در شرق افغانستان قرار دارد که نظامیان ناتو آنها را به همراه یک محل ورودی به پاکستانی‎ها واگذار کرده‎اند.

این نخستین بار است که یک مقام ارشد دولت افغانستان برای ساختن ورودی و تاسیسات مرزی در امتداد خط دیورند توسط پاکستان، به صراحت نیروهای ناتو را مقصر می‎داند.

ساختن این تاسیسات اخیرا باعث بروز تنش در روابط کابل و اسلام آباد شده است.

رئیس دفتر کرزی گفت: زمانی که نیروهای آیساف و ائتلاف به افغانستان آمدند، این پست‎ها و مراکز را اشغال کردند و زمانی که این مراکز را ترک کردند، زمینه‎سازی کردند که نیروهای پاکستانی این مراکز را اشغال کنند.

عبدالکریم خرم افزود: «این موضوع نوعی دخالت آمریکا را در این مسئله نشان می‎دهند و با درنظر داشت این که آمریکا با افغانستان قرارداد درازمدت استراتژیک دارد، رئیس‌جهموری افغانستان در تاریخ ۱۵ آوریل نامه‌ای به رئیس‌جمهوری آمریکا فرستاد.»

وی همچنین گفت که کرزی در این نامه از «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریكا خواست که با مداخله در این موضوع زمینه خارج شدن نیروهای پاکستانی را از محلات مرزی مهیا كند، ولی کرزی هنوز جواب نامه خود را دریافت نکرده است.

«گونتر کاتز» سخنگوی ناتو در کابل، در واکنش به این سخنان گفت: «برای پاسخ دادن به این پرسش ما نیاز داریم که جزئیات آن را داشته باشیم که این حادثه در کجا اتفاق افتاده است. هر قدر زود که ما این اطلاعات را دریافت کنیم، آن را به دقت بررسی خواهیم کرد، اما در حال حاضر برای من زود است که در این زمینه اظهارنظر کنم.»

رئیس دفتر حامد کرزی می‌گوید که اگر نیروهای خارجی این مناطق مرزی را به نیروهای پاکستانی واگذار نمی‎کردند، شاید تنش میان دو کشور همسایه به حدی نمی‎رسید که روابط میان کابل و اسلام‎آباد را تیره کند.

روابط میان افغانستان و پاکستان همواره شاهد فراز و فرودهای زیادی بوده است.

در ماه‎های اخیر شلیک موشک از پاکستان به ولایت کنر در شرق افغانستان که باعث تلفات غیرنظامیان شد، روابط این دو همسایه را تحت‌الشعاع قرار داد.

پس از پخش گزارش‎هایی درباره ساختن دروازه مرزی و تاسیسات نظامی در ولسوالی گوشته توسط پاکستانی‌ها، روابط کابل و اسلام‎آباد بیش از پیش تیره‎ شده است.

وزارت دفاع افغانستان ساختن ورودی در این محل مرزی را مغایر توافقات و تعهدات بین‎المللی دانسته و هشداد داده که برای برداشتن تاسیسات پاکستان از اطراف خط دیورند، تمام گزینه‌ها را در نظر دارد.

از طرف دیگر، مقام‌های پاکستان اعلام می‌كنند كه موضوع ساختن تاسیسات در منطقه گوشته ولایت ننگرهار پس از گفت‌وگو با مقام‌های نظامی افغان که به اسلام‎آباد سفر کرده بودند، حل شده است ولی مقام‎های افغان این موضع‌گیری را رد می‎کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز