خبرگزاری کار ایران

هشدار فرستاده سازمان ملل نسبت به خطر نسل‌كشی در مالی

asdasd
کد خبر : ۴۲۶۴۷

«آدام دینگ» طی بیانیه‌ای اعلام كرده است كه خشونت‌های نظام‌مند و گسترده در جریان حملات تلافی‌جویانه سربازان مالی می‌تواند مصداق جنایت جنگی یا نسل کشی قرار گیرد.

فرستاده سازمان ملل متحد در مبارزه با نسل‌کشی از گزارش‌ها درباره حملات تلافی‌جویانه سربازان مالی ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «آدام دینگ» طی بیانیه‌ای اعلام كرده است كه این خشونت‌های نظام‌مند و گسترده می‌تواند مصداق جنایت جنگی یا نسل کشی قرار گیرد.

وی افزود كه گمان می‌رود ارتش نیروهایی شبه‌نظامی تشکیل داده و آن‌ها را مسلح کرده تا عرب‌ها و قوم «طوارق» را بکشند.

سخنان دینگ در حالی بیان شده که قرار است «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه به مالی سفر کند. قرار است اولاند امروز – شنبه - به باماکو، پایتخت مالی رفته و با «دینوکوندا تراوره» رئیس‌جمهوری موقت دیدار كند.

اولاند در این سفر به شهر تیمبوکتو هم خواهد رفت. شبه‌نظامیان این شهر را اشغال کرده بودند ولی سربازان فرانسه و مالی آن را بازپس گرفتند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سربازان مالی که عمدتا از جنوب می‌آیند، غیرنظامیان عرب و اهالی قبیله طوارق را در شهرهای پیش رو هدف حملات خود قرار می‌دهند.

مشاور ویژه سازمان ملل برای پیشگیری از نسل کشی، گفته است كه اتهام‌ها شامل کشتارهای بی‌رویه و ناپدیدشدن افراد در شهرهای «سواره»، «موپتی»، «نیومو» و دیگر شهرهای نزدیک به منطقه‌ای است که جنگ و درگیری در آن‌ها جریان دارد.

وی افزود گزارش‌هایی هم مبنی بر اعدام‌های صحرایی و غارت اموال عرب‌ها و طوارق‌‌ها به دست رسیده است.

دینگ همچنین گفت: «در حالی که آزادسازی شهرهایی که شورشیان و افراطی‌ها آن را اشغال کرده بودند، مایه امیدواری اهالی شمال مالی شده است، من عمیقا درباره خطر حملات تلافی‌جویانه علیه غیرنظامیان عرب و طوارق نگران هستم.»

به گفته وی، هدف قرار دادن گروه‌های قومی یا دینی در نبردی مسلحانه - اگر به شکل نظام‌مند و گسترده صورت بگیرد - می‌تواند نسل‌کشی یا جنایت جنگی به شمار آید.

دینگ همچنین گفت كه ارتش مالی بدون در نظر گرفتن‌ نژاد یا قومیت مردم مسئول حفظ جان همه آنها است.

دینگ همچنین از تصمیم دادگاه بین المللی جنایی برای آغاز تحقیقات درباره وضعیت مالی استقبال کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز