خبرگزاری کار ایران

10 سرباز افغان در یك «توطئه داخلی» كشته شدند

نیروهای ناتو در افغانستان تایید کرده‌اند که دو سرباز این نیروها در اثر شلیک یک سرباز ارتش افغانستان در شرق این کشور کشته شده‌اند.

مقام‌های محلی در ولایت هلمند، در جنوب افغانستان گفته‌اند که حداقل ۱۰ سرباز ارتش در اثر یک «توطئه داخلی» کشته و چهار تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «داوود احمدی» سخنگوی والی هلمند گفت که این حادثه شب گذشته در ولسوالی «واشیر» اتفاق افتاده است.

احمدی افزود که پس از حادثه پنج تن از سربازان پاسگاهی که این سربازان در آنجا قربانی این حادثه شدند، با سلاح‌ها و تجهیزات خود فرار کرده‌اند.

سخنگوی والی هلمند قتل این سربازان را به شبه‌نظامیان نسبت داد و گفت که آنها توانایی رویارویی با نیروهای امنیتی را از دست داده و حالا به این تاکتیک روی آورده‌اند.

از طرف دیگر، نیروهای ناتو در افغانستان تایید کرده‌اند که دو سرباز این نیروها در اثر شلیک یک سرباز ارتش افغانستان در شرق این کشور کشته شده‌اند.

دفتر اطلاع‌رسانی ناتو با صدور اطلاعیه‌ای گفت که این سرباز ارتش افغانستان پس از گلوله‌باری به سوی همکاران خارجی خود، با شلیک دیگر همکاران خارجی خود از پا درآمد.

ناتو جزئیات بیشتری ارائه نکرده و گفته است که تحقیقات در مورد این حادثه ادامه دارد.

در هفته‌های اخیر موضوع حمله سربازان ارتش و پلیس افغانستان به همکاران خارجی آنها خبرساز شده و موضوع داغی در محافل سیاسی و خبری بوده است.

بر اساس گزارش‌های تاییدشده، در شش ماه اخیر ۲۸ سرباز خارجی توسط افرادی که یونیفورم ارتش و پلیس افغانستان را به تن داشتند، کشته شده‌اند.

در صورتی که ثابت شود سربازان افغان در واشیر به دست همکاران افغان خود کشته شده‌اند، در نوع خود، نخستین حادثه مرگباری خواهد بود که در آن ۱۴ سرباز افغان در یک حادثه واحد قربانی می‌شوند.

اخیرا دولت افغانستان در پی سفر ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد ارتش آمریکا به کابل، از نفوذ سازمان‌های اطلاعاتی بیگانه در نهادهای امنیتی خود خبر داد و اعلام کرد که برای شناسایی عوامل نفوذی بیگانه در این نهادها اقداماتی را آغاز کرده است.

دولت افغانستان هدف از نفوذ سازمان‌های اطلاعاتی بیگانه در نهادهای امنیتی و نیز حمله افرادی با لباس نیروهای امنیتی افغانستان به همکاران خارجی خود را «تضعیف» ارتش و پلیس افغانستان عنوان کرده است.

در یک تحول دیگر، در اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در ولسوالی «گیزاب» ولایت ارزگان در شمال ولایت هلمند، دو زن کشته و دو مرد غیرنظامی زخمی شده‌اند.

مقام‌ها گفته‌اند که این حادثه صبح امروز ـ دوشنبه ـ روی داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز