خبرگزاری کار ایران

محمدیان‌یزدی روایت کرد؛

وقتی احمد وفادار، جهان‌پهلوان تختی را ضربه فنی کرد

asdasd
کد خبر : ۵۰۳۷۵

مرحوم وفادار در دیدار فینال مبارزه نفس‌گیری مقابل مرحوم تختی پیش‌رو داشت و چون در ایام محرم بودیم برای پیروزی و قهرمانی تیم استان نذر كردیم...

در ایران قدیم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و این ورزش در زندگی و سنت‌های ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است.

به گزارش ایلنا، ورزش کشتی از قدیم در زورخانه‌ها رواج داشت ولی مسابقات کشتی زورخانه‌ای رفته‌رفته به خارج از گود زورخانه منتقل شده و به صورت آزاد و فرنگی گسترش یافت.

درباره واژه کشتی باید گفت زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب، بندی به کمر خود می‌بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می‌پرداختند. آن کمربند "کستی" نامیده می‌شد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده که به معنی کمر یکدیگر را گرفتن است. البته واژه "کستی" هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زور آزمایی است به کار می‌رود.

تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نام‌های آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بی عدالتی و دفاع از مظلومان بکار برده‌اند. از پهلوانان قدیم پوریای ولی، عبدالرزاق، مفرد قلندر، شمس محمد، محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتری دارند اما خراسان نیز پهلوانان و قهرمانان زیادی را به خود دیده که دست‌مایه رنج و سختی پدرانه افرادی بوده که با عشق آن را پرورانده‌اند.

یکی از این عاشقان محمدكریم محمدیان یزدی پدر كشتی خراسان و قهرمان پیشكسوت كشتی كشور است که در سال 1304 در كوچه عباس قلی‌خان پایین خیابان مشهد در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در دبستان 15بهمن محله هشت آباد در اطراف باغ نادری گذراند و برای گذراندن سیكل اول دبیرستان به اكابر رفت و بعدها توانست در دبیرستان شبانه دیپلم تربیت بدنی را اخذ كند.

این پیشكسوت كشتی كه پس از تحصیلات دبیرستان در زورخانه‌ای در محل هشت‌آباد ورزش باستانی و كشتی پهلوانی را نزد مرحوم غلامرضا گلکار آغاز كرده بود، گفت: در آن زمان سالن كشتی به شكل امروزی وجود نداشت و كف زورخانه‌ها خاكی بود، همیشه مشت و مالچی باشگاه برای جلوگیری از بلند شدن گرد و خاك، كف زورخانه را آب پاشی می‌كرد و از این رطوبت اكثر ورزشكاران دچار بیماری‌هایی چون رماتیسم و پادرد بودند.

وی با بیان اینكه اوایل ماه رمضان سال 1320 بود كه به باشگاه كشتی جوانان در نزدیكی حمام سالار رفتم، اظهار كرد: كشتی را از این باشگاه و تنها سالن كشتی دبستان خیام که پشت اداره فرهنگ درایستگاه سراب واقع بود و بر روی تشك‌هایی که از پنبه و پرز قالی پر شده بود شروع كردم.

وی با بیان اینكه هنوز آن زمان كشتی فرنگی، آزاد و باستانی از هم تفكیك نشده بود، عنوان كرد: تمرینات كشتی در سالن‌هایی با امكانات اندك در مشهد انجام می‌شد و تیم كشتی منسجم و منظمی هم وجود نداشت و تنها با جمع شدن چند نفر از كشتی‌گیران پیگیر و علاقه‌مند تیمی تشکیل می‌شد و به مسابقات مختلف می‌رفت.

محمدیان ادامه داد: كشتی ایران و حتی خراسان در ابتدای كار خود ضعیف بود تا زمانی كه چند مربی خارجی مانند ساعیم اربکان از تركیه و آندریاك از سوئد به ایران آمدند و یک دوره کلاس مربیگری را نیز در مشهد برگزار کردند و كشتی‌گیران با استعداد خراسانی با شرکت در این کلاس‌ها به سرعت راه پیشرفت را طی كردند تا جایی که تیم كشتی خراسان به دلیل قدرت فراوان كشتی‌گیرانش در تمامی مسابقات قهرمانی كشور، به تیم روس‌ها معروف شد.

این قهرمان پیشكسوت كشتی خراسان افزود: همان سال‌ها بود كه برای شركت در مسابقات قهرمانی كشور در رشته‌های كشتی آزاد و فرنگی به تهران اعزام شدیم و به دلیل نبود وسایل نقلیه مناسب، راه مشقت باری را طی كرده و حتی وسایل خواب و باربنه زیادی را با خود حمل كردیم.

وی كه در این مسابقات در رشته فرنگی به رقابت پرداخته بود، اظهار كرد: این مسابقات در ورزشگاه امجدیه بر روی یك رینگ بوكس برگزار می‌شد که توانستم تمامی حریفانم از تهران، تبریز و اصفهان و شهرهای دیگر كشور را شكست دهم.

وی در خصوص مبارزاتش با قهرمانان هم وزن سال‌های قبل کشور در این مسابقات افزود: در این مسابقات حمید بلور قهرمان کشتی تهران با اینکه در ابتدای مسابقات در وزن‌کشی شرکت نکرده بود با مساعدت مسوولان برگزاری در جدول مسابقه قرار گرفت که در ادامه رقابت‌ها در یک جدال نفس‌گیر این کشتی‌گیر را شکست دادم و در دیدار نهایی نیز امیر حمیدی كشتی‌گیر دیگر تهران از حضور بر روی تشك امتناع كرد و پس از چندین بار اعلام نام این کشتی‌گیر و نیامدنش به میدان مبارزه به عنوان قهرمان این رقابت‌ها شناخته شدم و با توجه به اینکه مسوولان مسابقه از قبل احکام قهرمانی اول و دوم را به نام این دو ورزشکار صادر کرده بودند مجبور شدیم فردای آن روز برای دریافت مدال و جایزه به كاخ مرمر برویم.

وی كه از قهرمانان كشتی پهلوانی و باستانی نیز بوده درخصوص مسابقه‌ای كه در سالن دارالفنون خیابان ناصر خسروی تهران برگزار شد، عنوان كرد: تیم خراسان در 4 وزن این رقابت‌ها شركت كرده بود، مرحوم وفادار نیز در دیدار فینال مبارزه سخت و نفس‌گیری مقابل مرحوم تختی پیش رو داشت و چون در ایام محرم بودیم برای پیروزی و قهرمانی تیم استان نذر كردیم تا مجلس عزاداری در خوابگاه بر پا كنیم كه این اتفاق افتاد و احمد وفادار، پهلوان تختی را در این مسابقه ضربه فنی كرد.

وی با بیان اینكه نتیجه خوبی در این مسابقات كسب كردیم و این موضوع برای همه مردم و مسوولان با اهمیت بود، عنوان كرد: زمانی كه به مشهد بر می‌گشتیم مردم و علاقه‌مندان زیادی با دوچرخه و درشكه از ابتدای خواجه اباصلت به استقبال ما آمدند و تا چندین روز افراد زیادی برای گفتن تبریك و قدردانی به دیدار ما می‌آمدند.

وی كه هم دوره كشتی‌گیرانی چون آخوندزاده، سخدری، طاهری و... بوده، بیان کرد: در آن دوران تعصب در بین ورزشكاران حرف اول را می‌زد و حتی كشتی‌گیران در شرایط مصدومیت نیز به جنگ حریفان می‌رفتند.

این پیشكسوت كشتی خراسان رضوی با بیان اینكه خیلی برای كشتی زحمت كشیدم و تمام عمر خود را در ورزش گذاشتم، عنوان كرد: پهلوانانی چون شورورزی، ‌احمد توكلی، احمد خادم، بهادری، قاسم شاهی و محجوب كشتی‌گیران و قهرمانانی بودند كه با امكانات اندك و با زحمت فراوان پرورش یافتند و سال‌های سال باعث افتخار استان شدند و بعدها مربیان خوبی برای كشتی استان به شمار می رفتند.

وی كه چند سالی به عنوان مربی تیم لشكر خراسان در پادگان تربت جام فعالیت می‌كرد در خصوص كشف استعداد نهفته احمد وفادار گفت: در یكی از روزها احمد وفادار كه دوران خدمت سربازی خود را می‌گذراند به محل تمرین آورده شد. او از بدنی ورزیده و قدرتمند برخوردار بود از این رو وی را به ورزش كشتی تشویق كردم که با پیمودن راه پهلوانی چندین دوره قهرمان كشور شد و در مسابقات جهانی شركت كرد.

وی كه به عنوان مربی همراه تیم ملی كشتی ایران كه از 3 خراسانی بهره می‌برد به رقابت‌های جهانی بوداپست و اوهایو نیز اعزام شده، عنوان كرد: در آن زمان به خاطر راه‌یابی محمد خادم، حسین معرب و اسكندر فیلابی به تیم ملی برای شركت در این رقابت‌ها همراه تیم به مسابقات رفتم و در كلاس داوری كه در حین مسابقات برگزار می‌شد شركت كردم و مدارك داوری خود را گرفتم.

وی با بیان اینكه اكنون در ورزش و مخصوصا كشتی امكانات بهتری از آن زمان وجود دارد، عنوان كرد: مسوولان باید با تشویق جوانان و در اختیار قرار دادن امكانات لازم در آن ها علاقه به ورزش را ایجاد كنند.

وی با اشاره به اینكه در زمان مدیركلی مرحوم جعفریان با ایجاد رقابت بین شهرستان‌ها، پیشرفت كشتی خراسان آغاز شد، عنوان كرد: امروز هم مسابقات كشتی فراوانی برگزار می‌شود اما تعصب به ورزش استان همانند دوران قدیم نیست و در میان ورزشكاران كمرنگ شده است.

محمدیان با بیان اینكه در جوانان باید انگیزه ایجاد شود و این با حضور مسوولان رده بالا در سالن‌های مسابقه و تماشای كار قهرمانان میسر خواهد بود، عنوان كرد: اگر استاندار، فرماندار، شهردار، فرماندهان لشگری و كشوری كه در راس مملكت هستند در رقابت‌های ورزشی شركت كنند و در اختتامیه جوایز قهرمانان را به آنان اهدا و با عشق به ورزشكاران به مشكلات آنان رسیدگی كنند در آنان انگیزه ایجاد می شود.

وی با بیان اینكه جوانان ما، افراد تیزهوشی هستند اما قطعا نیاز به راهنمایی دارند، بیان کرد: باید با دلسوزی و علاقه با ابتكاری جدید آنها را تشویق كنیم و راه را به آنها نشان بدهیم.

وی كه صاحب حکم زنگ و بازوبند پهلوانی نیز هست عنوان كرد: پیشكسوتانی كه برای ورزش زحمت كشیدند و به مملكت خدمت كردند باید مورد احترام واقع شوند در صورتی كه امروز در زورخانه‌ها برای هر كسی زنگ و ضرب می‌زنند.

وی با بیان اینكه اخلاق و پایبندی به اصول دینی و مذهبی جزء جدا نشدنی از ورزشكاران قدیمی بود، عنوان كرد: در گذشته ورزشكاران در مراسم مذهبی شركت و در محرم و سفر دور هم عزاداری می‌كردند، حتی قبل از رفتن به هر مسابقه به حرم مطهر امام رضا(ع) می‌رفتند، از ائمه برای كسب موفقیت‌هایشان مدد می‌طلبیدند و از دیگران التماس دعا داشتند.

وی كه با حدود 90 سال سن به سختی اما با شوق، مهربانی و لبخند بر لبانش پاسخگوی سوالات بود، در پایان گفت: خیلی دیر آمدید اما حالا كه آمده‌اید و قلم در دستتان است می‌توانید باعث گشایش در كارها شوید. نوشتن شما و توجه رسانه‌ها به ورزش و ورزشكار خیلی موثر است، مسوولان را تحریك كنید كه بیایند و علاقه‌مند شوند و كمك كنند. سعی کنید این مصاحبه‌ها اثرگذار باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز